tisdag, juni 23, 2020

Det tråkiga med att månadsspara...

...är att man aldrig har likvider att ta till när ett guldläge uppenbarar sig. Som tex i börskraschtider som dessa. Jag hade lite fonder som jag hann sälja av innan det började rasa på riktigt, så där fick jag loss lite kapital att leka med. Jag är så nöjd med det, jag fick sänkt min GAV-kurs lite här och där samt tagit en liten tugga av någon enstaka ny post.
 
Det är nackdelen med att vara tråkig och månadsspara, men för rookies som jag är det faktiskt övervägande positivt att månadsspara. Jag jämnar ut inköpskostnaden genom att köpa månadsvis, då köper jag både när det är dyrt och när det är billigt. Att vara långsiktig på det viset är också bekymmersfritt, så länge jag är nöjd med mina innehav. Jag pytsar in och glömmer bort, försöker att inte läsa och analysera för mycket nyheter. Okej, nu ljög jag. Jag är alldeles för nykär för att glömma bort, jag loggar in minst en gång om dagen för att titta till mina älsklingar. Jag vill ju inte att de ska känna sig övergivna!

Och det är nu vi kommer till den springande punkten i mitt inlägg, för när jag loggar in en random dag och ser att; 
"Oh nice, den där aktien har gått ner såpass idag. Läge att fylla på?"
"Fast nej just det, jag har ju redan shoppat färdigt den här månaden....."
"Ah well, jag är ju så präktig och duktig att jag månadssparar så jag är lika glad för det ändå." (inte) 


****************************** 

Nähäpp, om man skulle ta och gå igenom sina gömmor och se vad man sälja på Tradera! :-)

Väl mött!

4 kommentarer:

  1. Ha ha, känner igen mig fullständigt :-D

    Mvh Louise

    SvaraRadera
    Svar
    1. Trägen vinner, även om det är en klen tröst! ;-)
      Tack för kommentaren!

      Mvh Fumlan

      Radera
  2. Instämmer helt! Jag gillar konceptet med att månadsspara och tror det är bäst för de flesta då det är svårt att tajma börsen (det skulle ju kunna gå ner mer när man köpt upp kassan och då har man tomt på köpkontot igen :)). Men när det väl går ner blir man ändå lite trött på sig själv att man inte hade lite extra likvider. Det var en anledning till att jag använde belåning ett tag men problemet var att det var för många "fyndlägen" så belåningen snabbt blev ganska stor... :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag har tänkt på det där med belåning, att det vore smidigt. Men samtidigt livsfarligt för mig som nybörjare och kontrollfreak, jag måste vara 110% säker på vad jag gör. För som du säger blir det nog lätt att det drar iväg och om börsen sedan dyker blir det många sömnlösa nätter. :-)

      Radera