måndag, juni 29, 2020

Moppehäng

Får jag lov att presentera min blåvita springare? Vi har avverkat en och annan mil i mina tonår, och nej jag är inte en tjej på 80 jordsnurr. Vi bara råkade träffas sent i denna skönhets liv. En del pottkanter har hon allt satt mig på, eftersom långa sträckor inte var hennes grej. Många är de vägrenar jag blivit ståendes utefter, medan jag väntat på att det skulle gå att få liv i henne igen. Att meka har aldrig varit och är fortfarande inte något intresse, tyvärr. Även om gudarna ska veta att det hade underlättat! Hon kom in i mitt liv när jag var 15 år. Min bästis hade en trampmoppe, Jawa tror jag att den hette och tillsammans gjorde vi landsbygden osäker.   


Så svalnade intresset och min trotjänare förpassades till min pappas ladugård, där den har stått i en herrans massa år. Tills en dag då vi återfann den under ett mysigt täcke av damm. Naturligtvis blev den glad av återföreningen och behövde inte trugas särskilt länge för att kickas igång. En välbekant doft av tvåtaktsavgaser spred sig över gårdsplanen och både jag och min man fick varsin åktur. Det bestämdes att hon skulle få följa med oss hem. Aldrig förr har så många lystna blickar kastats efter oss på vägarna, som det gjorde på den resan. Gubbarna blev alldeles till sig vid åsynen av detta nostalgiobjekt som stolt tronade på vårt släp. 


Väl hemma kunde vi konstatera att den inte hade självläkt, utan fortfarande stannade efter en stunds åkning. Min man konsulterade Google och beställde hem både kondensatormojäng och kanske någon tändspolemakapär, eller dylikt. Nuförtiden går hon som en klocka och idag fick så äntligen min dotter tillåtelse att bekanta sig med henne. De fann varandra direkt och jag är både stolt och en smula sentimental. 

Väl mött!

2 kommentarer:

  1. Häftigt och vad kul att dra igång gamla mopeden igen! Jag hade en Yamaha DT (tror jag den hette?). Är också väldigt oteknisk av mig, men att man har ord som tvåtaktsavgaser i sitt vokabulär tycker jag ändå låter som att man är ganska insatt :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att du hade en DT, den stod ju högt upp på många moppepojkars önskelista. Dock inte min eftersom den såg så stor och lite läskig ut! ;-)

      Radera