tisdag, oktober 18, 2022

Manligt och kvinnligt

Jag brukar gå ut på en liten morgonpromenad innan jag sätter igång och pluggar på mina hemmadagar. Men det lockar inte nämnvärt att gå ut i ösregnet. Jag sitter kvar vid köksbordet, dricker upp det sista kaffet och skriver ett litet inlägg istället.

Vi hade en intressant föreläsning på skolan igår som handlade om manligt och kvinnligt i konflikter. Vi fick börja med att diskutera fram stereotypa föreställningar om hur män och kvinnor anses vara i konflikter. Som att män har närmare till våld och kvinnor till känslor. Män diskuterar logik och kvinnor ur ett relationsperspektiv. Män blir tysta och kvinnor vill prata. Ja men ni vet, vedertagna alternativa sanningar som inte alltid stämmer särskilt bra överens med sanningen.

Det finns inte mycket forskning på ämnet för det är inte helt okomplicerat att forska på rent manligt och rent kvinnligt. Det finns så många andra aspekter att ta hänsyn till som ålder, klass, etnicitet, sexualitet, kultur, utbildning, rang etc. Allt detta påverkar också hur vi agerar och reagerar.

Om man skalar bort allt annat, finns det verkligen något som är signifikant för män och kvinnor? Vad är det som "gör" oss till män och kvinnor? Normer och föreställningar under uppväxten om hur en flicka vs en pojke ska bete sig i fråga om klädval, leksaker och färgpreferenser. Jag vill tro att vi idag är mer medvetna i vår uppfostran av barn, men det är nästan som att simma motströms när man ser hur leksaksaffärer och klädavdelningarna för barn ser ut. 

Att som förälder också tänka på hur man uttrycker sig inför barn, som den gamla favoriten att en pojke som slår eller bråkar med en flicka "nog bara är kär i dig". Ingenting att fästa sig vid, eller kanske man rent av ska bli glad när man blir trakasserad av en pojke? Eller att ursäkta/ förklara pojkars dåliga uppförande med att "pojkar är pojkar". Betyder det att de inte går att uppfostra bättre?

Jag drar iväg från ämnet här märker jag, men det är svårt att låta bli. ;-)

Tillbaka till manligt och kvinnligt för på samma sätt som pojkar ska tycka om blått och flickor rosa, finns det också förväntningar på hur vuxna ska bete sig i samhället. Som ett exempel kan vi ta hur kvinnor är kända för att på arbetsplatser snacka skit om varandra, istället för att som män vara mer rakt på sak och lösa en konflikt med den direkt berörda motparten. Det låter ju lätt, men ponera att en kvinna gör just det. Hon ifrågasätter och kräver en förklaring. Men nu uppfattas hon som aggressiv och påflugen, ja okvinnlig rent av eftersom hon bryter mot normen. En sån som hon kan man ju inte lita på, man vet ju inte vad hon kan ta sig för. 

Nu kommer vi till det som jag ändå tror är det som skiljer kvinnor och män åt mest, nämligen biologin. Att vi är olika byggda och har olika fysiska förutsättningar och möjligheter, är ingen hemlighet och med det följer en anpassad hjärnaktivitet. Vi har alla hormoner som påverkar kroppen rent fysiskt men också psykiskt och det är hjärnan som kontrollerar tillgången. Generellt säger man att kvinnor har mer östrogen än män och män har mer testosteron än kvinnor, men det varierar också från person till person. Dessa hormoner förknippar vi med egenskaper som vi kallar kvinnliga och manliga. Kanske är det från detta som våra föreställningar kommer. 

Jag generaliserar och raljerar, men det är trots allt fördomar och stereotyper det här inlägget handlar om. Jag hade egentligen inget riktigt syfte med det här inlägget, förutom att jag tycker att det är intressant. Kanske väcker det tankar eller igenkänning hos er?



6 kommentarer:

  1. Vi har fått 0 grader här i småland idag! ⛸

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det fick vi också, nästan lite julkänslor! :-)

      Radera
  2. Hej!

    Ett intressant inlägg. Jag har suttit i samma tankar. Och har utmanat mina funderingar och åsikter. Jag har tittat på dokumentären "Whats is a women" från The Daily Wire.

    Jag har sett på norska motsvarigheten till public service och deras serie "Hjernevask".

    Jag har läst David Eberhards böcker som tex "Det stora könsexperimentet".

    Kultur, vänner, föräldrar, plats, tid, ålder och biologi. Allt spelar roll och kommer påverka oss. Biologin har enligt mig varit känslig att prata om i Norden senaste åren. Detta har blivit enklare. Jag har fått ett bredare perspektiv och är inte längre förblindad av att allt är en social konstruktion. Det är mer komplext än så.

    / En trogen läsare

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh nu fick jag en massa bra tips som jag kan spana in, tack! :-)
      Jag är en stor anhängare att våga prata om sådant som skaver, åtminstone i rätt forum. Det blir så lätt missförstånd om man går som katten runt het gröt. Precis som du är inne på, så breddar det ens perspektiv och också förståelse för hur andra tänker och fungerar.

      Tack för att du delar med dig, kära trogna läsare! :-)

      Radera
  3. "Hon ifrågasätter och kräver en förklaring. Men nu uppfattas hon som aggressiv och påflugen, ja okvinnlig rent av"

    Håller med om mycket du skriver som förutfattade meningar om män/kvinnor, men mycket beror på situation, t.ex. det citerade stycket är tvärtom (enligt mina förutfattade meningar) när det gäller att returnera en vara/klaga på vinet/hår i maten på restaurang eller något :p Då är det mer "kvinnligt" enligt mig att vara aggressiv och ifrågasättande.

    Det är intressant med kön och jag tror också biologin har störst påverkan om man ska välja ut en enskild faktor, men att mycket spelar roll (som En trogen läsare skrev). Det är för mycket som "klaffar" på gruppnivå, trots så olika uppväxter och kulturer över hela världen.

    Tror dock vi ska vara noga med att försöka vara rättvisa i vår uppfostran av barn och inte behandla barn olika på grund av kön. Det är väl ändå först i puberteten som det biologiska könet "börjar verka"? :p

    /Arbetsplanen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad roligt att höra om dina reflektioner och att det är mer kvinnligt att klaga på hår i maten. :-)

      Håller med om rättvis uppfostran. Läste någonstans för flera år sedan att man fortfarande omedvetet tenderar att lägga upp mer mat på en liten pojkes tallrik, än en jämnårig flickas tallrik. Det kändes lite...främmande.

      Radera