måndag, november 20, 2023

Helgen som gick

Det har gått alltför lång tid sedan senaste uppdateringen här. Det blir heller inget ohemult långt inlägg nu. Det har varit en del att stå i, då maken fyllde 50 år förra veckan och det har firats i ett par omgångar. Dels på själva dagen men också nu i helgen, då jag planerade en överraskningsmiddag på en herrgård inte alltför långt hemifrån.

Då min man är ett (eller flera) snäpp mer introvert än jag, ville han inte ha något ståhej runt sin halvsekelsdag. "Det är en dag som alla andra!" Mmmm, nja! Så kan man ju se på det, men 50 är stort. Att låta det passera helt obemärkt går ju inte. Och sedan är det nog faktiskt så att han innerst inne ville bli lite firad. Jo, men faktiskt. Det är en känsla jag haft och den är nog ändå bekräftad efter den här helgen. Jag tror att ju närmare sin födelsedag han kom, desto mer tror jag att han ångrade att han gått ut så hårt med sitt budskap. 

Att hitta balansen som partyfixare med dessa förutsättningar är inte helt lätt, men jag tror att jag lyckades ro det i hamn. Som present från mig fick han en helg på denna herrgård, avec moi. Skillnaden kan tyckas ligga i enbart geografin, men han såg glad ut. Det han inte visste om var att jag bjudit in våra båda släkter att joina oss till middagen på fredagen. Några av gästerna var långväga och flera stannade dessutom över natten på samma herrgård. En liten stund innan middagen skulle serveras lurade jag upp honom på övervåningen, för att "utforska lite". Och när vi klev in i salongen, hördes födelsedagssång och fram kom våra släktingar från två intilliggande rum på varsin sida. Efter sången serverades alla ett glas bubbel så att vi kunde skåla för födelsedagsbarnet. 

Han tog det riktigt bra, måste jag säga. Det var tydligt att han blev både överraskad och glad, och jag tror att det var precis rätt att bjuda in nära och kära i form av släktingar. 

Jag är så lättad att det gick bra. Det blev precis som jag hade hoppats. Maten och vinet var dessutom toppklass, och det måste jag även säga om personalens bemötande. Jag vet inte hur många mail som skickats mellan mig och front desk, men de ska ha en eloge som både kommit med förslag och fixat inför vår ankomst. 

Det höll dock på att gå lite tokigt med slutnotan. Efter frukosten igår tänkte jag att jag skulle ordna notan, så att det bara var att checka ut sedan. Men då kunde de inte se att jag redan betalat för själva boendet. Jag fick letat fram transaktionen, med darriga fingrar, på mobilbanken. Motvilligt gick hon med på att det ju såg ut som att jag betalat, men hon såg inte helt övertygad ut. Hon skulle nämna det för sin överordnade och frågade om det gick bra att återkomma om de hade några frågor. Vad svarar man på det? Självklart, jag har har ju faktiskt svart på vitt att jag har betalat. Förhoppningsvis är det slutet på historien, men jag lovar att uppdatera om det blir en fortsättning. 

För visst var rummet bra. Rummen ska jag kanske säga, vi fick två rum faktiskt. Ett vardagsrum och ett sovrum. Väldigt lyxigt! Däremot var badrummet väääldigt standard. Funktionellt ja, fräscht nja! Om man är en person som uppskattar lyxiga bad, går det fetbort. Det var en vanlig dusch med sjaskiga skjutdörrar. Och toalettlocket var snett. Men absolut i bruksskick. Nu blev det ett sidospår. Jag skulle säga att rummet var bra, men inte värt att betala två gånger för. ;-)

Nu ska jag fixa frukost innan det är dags för mig att bege mig in till stan, för den första av ytterligare tre dagars stabsmetodik i krisledning.

Ha en fin vecka! 

6 kommentarer:

  1. Min femtioårsdag närmar sig också och precis som din man vill jag nog helst tona ned firandet rätt rejält. Jag funderar faktiskt på att ta tag i min fru och lämna landet med henne ett par veckor.

    Vi får se om jag får igenom det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det låter som en plan! Bra utgångsläge för din fru där, hon kan bara hinta lite om firande... så vips blir det en utomlandsresa. ;-)

      Radera
  2. Eller så spelar maken nöjd. ;-) Det gjorde jag när jag fick en överraskningsfest när jag fyllde 40 år. Givetvis var den arrangerad av ett gäng personer som trodde de kände mig och vad jag ville. De två vänner som jag anser vara riktiga vänner hade försökt stoppa spektaklet men blivit tillsagda att jag visst ville ha en fest, jag ville bara inte verka angelägen.

    Som extrem introvert hade jag dessutom planerat den perfekta födelsedagen för mig själv, men den fick jag inte genomföra. Så när jag fyller 50 år tänker jag definitivt lämna landet en vecka.

    Men jag hoppas för din skull att maken ändå var nöjd med festen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hm, det lät ju inget vidare det där.
      Jag hoppas att jag känner min man bättre än vad dina "vänner" känner dig. ;-)

      Låter skönt med en vecka i exil! Glöm inte att skriva ut i god tid vart du ska, så att vännerna kan följa efter... ;-)

      Radera
  3. Så kul att det blev lyckat! Så himla bra fixat av dig! Du får berätta allt senare såklart! :-)
    Kram Louise

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag är så lättad. Risken finns att jag förträngt allt när vi ses. Tur att man har den här "dagboken" att logga livet i. ;-)
      Kram Fumlan!

      Radera