måndag, december 18, 2023

Julgran, filosoferande och familj.

Godmorgon världen! Klockan är strax efter sju när jag sätter mig här. Kaffet i min Mocca Master har fått vänta på mig, efter att jag drabbats av "jag-ska-bara-syndromet". Men nu tuffar tvättmaskinen med den första av två(!) 60-tvättar. Ren tvätt har vikts in och kattens låda är ren. Det här börjar likna ett se mig och hur duktig jag är- inlägg, som var så poppis på Facebook förr. Det är bara att jag behöver en mental klapp på axeln, för jag känner mig lite sliten såhär på upptakten av terminen.

I helgen var vi hos min pappa och högg gran, sedan firade vi lite mini-jul med gröt och skinksmörgås. Min bror med familj var också där, samt mina två halvbröder. Det var trevligt. Vi vuxna brukar inte byta julklappar, men i år har jag köpt en julklapp till både min mamma och min pappa. Det är en speciell julklapp i den bemärkelsen att jag förväntar mig att få tillbaka den vad det lider. Det är en bok i vilken man fyller i minnen och händelser från sitt liv, från barndom till ålderns höst.

Min pappa och jag delar samma humor och jag var helt säker på att det skulle komma någon gliring om att jag tycker att han är så gammal att han borde dö snart. Med glimten i ögat och ett skratt, såklart. Men han började genast bläddra i den och sa att han önskade att han hade tänkt på det med farmor. Så det landade fint. Mamma kommer definitivt också ta det på rätt sätt, efter alla ansträngningar vi haft med att försöka kartlägga min mormors bakgrund. Vilket bara lyckats till viss del. Vi har ett väldigt brokigt släktträd på den sidan...

Vi kommer ofta in på politik när vi träffas och det är intressant och lite jobbigt. Min familj är på ena sidan och min man är på andra sidan. Jag är någonstans i mitten och sjunger We shall overcome. Förra gången hade vi en diskussion om koranbränningarna. Men det intressanta är att trots olika läger, är alla överens om problemen. Det är lösningarna och grundattityden som skiljer.

Jag tänkte ett tag på det här igår, för det bottnar ju någonstans i beteendevetenskap. Människan är ett flockdjur och för att säkra flockens överlevnad, behöver den få sina grundbehov tillfredsställda. Man hjälptes åt och delade på tillgångarna. När slutade det vara så? Var det när tillgångarna blev större än behoven? Eller har det ens förändrats? Det har ju alltid funnits ledare, vars position befästs av fler/ större tillgångar än andra. Nja, det är nog ett eget inlägg. Det blir för djupt såhär en måndagsmorgon.  

Idag är mitt mål att korrigera och lämna in ett arbete och därmed lägga den sista högskolekursen till handlingarna. För den här terminen. Nästa termin är jag väldigt kluven till. Jag ville läsa franska, men det blev inget med det. Det blev tyska istället. Kul på ett sätt, men det var en jäkla massa böcker att införskaffa. Jag har också sökt en YH-kurs, men jag får inte veta om jag kommit in förrän i slutet av februari. Och cashen måste ju in liksom! Mon dieu!

Nu ska jag leta recept på goda sillinläggningar. Min bror hotade med att ta med en oliv- och kapris-sill till julbordet. Det känns som att en back-up-sill kan vara bra.


Nedlagt byte av en stolt son.


Ha en fin sista vecka innan jul!




6 kommentarer:

  1. Nä ingen politik på släktträffarna tack! Bättre då att prata om vädret eller elpriserna (ingen gillar vare sig det ena eller det andra).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag börjar förstå varför en del har sådana regler. Samtidigt finns ju politiken i allt nästan och det är intressant. Den bjuder upp till konversation vilket passar bra om man inte är naturligt pratsam i sociala sammanhang. Men det är svårt och du har nog rätt. Jag får göra en lista över ofarliga ämnen.

      Jag är av den bestämda åsikten att man måste prata om saker, verkligen våga prata och tillåta andra att prata för att ge sin syn på saken. Det är bara så vi lär oss och har möjlighet att se från flera håll. Det är så vi skapar förutsättningar för beslut som står stadigt när det blåser.

      Men kanske inte på släktträffar! ;-)

      Radera
  2. Min familj har alltid haft en oskriven "inte politik"-regel när vi träffas och det betyder att jag inte ens vet vilken åsikt de andra har i olika frågor. Jag är inte säker på att det är bättre, men gissningsvis befinner vi oss hela bunten i mellanmjölkens land. Centerextremister eller vad det nu blir av det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det låter väldigt avslappnat och skönt. Jag har som sagt inte tänkt så mycket på det tidigare, men tänk vad tråkigt om det skulle bli osämja på självaste julafton. Eller ett barns kalas?

      Ni verkar ju trots allt ha bättre förutsättningar om du gissat rätt i att ni alla är centerextremister. ;-)

      Radera
  3. Ingen större Julstämning alls detta år, inte mycket julpynt heller. Det kanske blir så när man varit på besök i sommaren strax före Jul. Funderar faktiskt en del över denna min förlust av "stämning" men försöker kryssa förbi de känslorna. Ser mest fram emot att bara få vila lite i några dagar. Eller veckor...

    Jag är trött.

    /Grinchen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men jag har för mig att du inte är så julig av dig annars heller? Eller minns jag tokigt kanske?

      Tänker att du kanske inte behöver analysera så mycket, bara tillåta dig vila istället? Läs den däringa boken jag tipsade om! :-)
      God Jul Grinchen!

      Radera