lördag, december 30, 2023

Julen blev inte som planerat

Jag tyckte inte att det var längesedan jag skrev ett inlägg, men det senaste var visst författat den adertonde dagen i december. Men tiden har gått vansinnigt fort med jul och ledighet. Julen blev som sagt inte riktigt som jag tänkt mig, då sonen blev sjuk dan före dopparedan. Sedan låg han utslagen med feber, halsont och besvärlig hosta i flera dagar. Märkligt nog blev ingen av oss andra sjuka, inte ens våra mödrar som kommit innan insjuknandet och därför bestämde sig för att stanna och fira jul med oss.

Trots att vi blev en kraftigt reducerad skara på julafton, fick vi en mysig jul ändå. Eftersom vi skulle ha julen här, fanns också lyckligtvis den mesta maten här och så även julklapparna. Det föll inte på vår lott att fixa sillen till julbordet, men eftersom jag älskar att frossa i sill så bestämde jag mig för att ändå lägga in fyra egna sillar. Som antingen kunde komplettera den andra medhavda sillen på julbordet eller ätas vid annat tillfälle. Tack och lov för detta, för det innebar att vi hade gott om sill trots ändrade planer.

En av dem var senapssill som jag gjort på egentillverkad senap. Där fick den gamla kanonkulan komma till heders. Det var min mormorsmors kanonkula och det är lite roligt tycker jag. Värt att hålla traditionen med senapstillverkningen vid liv! Henne träffade jag aldrig, men jag minns tydligt när min morfar satt med bunken mellan knäna och krossade senapsfröna med kanonkulan. Han hade plastfolie över och när vi barn lyfte på plasten för att lukta, stack det till ordentligt i näsan. Minnen ändå!

Något annat som är lite roligt är att portföljen växer, trots nästan obefintliga insättningar från januari 2022 och framåt. Jag gör månatliga sammanställningar i sin enklaste form, bara för att se hur mina tillgångar rör sig och det är något av en högtidsstund. Det är inte alltid rolig läsning, men de två senaste månaderna har verkligen levererat. Nästan så att jag får nypa mig själv i armen...

Min studielitteratur till tyskan börjar trilla in nu, jag har beställt fem (5!) böcker. Som är obligatoriska. De resterande två, tänker jag vänta lite med. Tills jag vet att jag ska fortsätta kursen. Jag har ju sökt in till en YH-kortkurs i cybersäkerhet, som jag gärna vill gå. Nackdelen är att besked om antagning kommer först i slutet av februari, så det är bara att traggla på med tyskan tills dess. Men jag är taggad på att lära mig grunderna i tyska. Språk är aldrig fel!

Jag har också ett erkännande att komma med. Jag har beställt en ny mobil, alltså en ny-ny mobil. Annars är jag en varm förespråkare för återbruk och har de senaste tre åren haft en begagnad iPhone7 inhandlad från typ Swappie eller Inrego. Som fungerar klockrent fortfarande. Men jag börjar nog bli gammal, eller så har telefonen krympt. För jag har kommit på mig själv med att tycka att den är för liten, och kameran är katastrof. Jag saknar en bra kamera. Nu väntar jag på en Samsung S23, som jag hoppas bli vän med. Lite läskigt att byta från iPhone till android, men det ska nog gå bra. Jag har ju gjort samma byte, fast åt andra hållet innan nuvarande mobil.

Jag har också precis betalt avgiften för kommande termins ridskola. Just nu är det uppehåll, men senaste lektionen bär jag med mig i hjärtat. Himmel vad jag älskar den hästen jag hade sist, att galoppera med honom är som att flyga. Ridskolans bästa häst!

Nu ska vi strax ut på promenad här. För att hämta hem bilen som blev kvar efter gårdagens trevligheter hos ett par kompisar. 



💓Om vi inte ses och hörs mer i år, så önskar jag ett Gott Nytt År!💓


 

8 kommentarer:

  1. Önskar dig ett verkligt gott nytt år Fumlan!

    Mvh // PP

    SvaraRadera
  2. Häftigt att göra egen senap :) Gällande mobil har vi en "gammal iPhone" och en Samsung S22 i hushållet. Jag instämmer om kameran. Kameran gör att jag gärna betalar för en ny mobil :)

    Gott Nytt År!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, men det är någonting med jul och gamla traditioner. Tycker jag nuförtiden, inte som barn. ;-)
      Lustigt att ni har typ samma uppsättning mobiler hos er. Förr betalade man ju en del för att få en bra kamera, men sedan man fick den på "köpet" med mobilen resonerar man annorlunda. Lustigt fenomen ändå. Men bilder är också minnen, så det är fortfarande värt att lägga en slant på faktiskt.

      God fortsättning! :-)

      Radera