torsdag, december 07, 2023

Det här har hänt

Ett nytt lager snö har fallit över vår by och ligger nu som en ljusinstallation i vintermörkret över slingan på altanräcket. Det är nog ungefär 5 cm som kommit och jag gissar att det är det sista på ett tag, då mildväder utlovats framöver.

Det är första året vi har domherrar som kommer regelbundet och äter hos oss. Mycket exotiskt och roligt framför allt. Det är inte utan viss fasa jag konstaterar att jag påminner lite om min mormor. Hon hade domherrar som hon döpte. "Och där har vi Hobbe, ja!" (OBS! Skånsk brytning!) Som barn var jag så fascinerad av att hon kunde hålla reda på de olika fåglarna. Min mormor, hon kunde hon. Hon döpte dem efter seriefigurerna i lokaltidningen. Laban, Helge och Hobbe. Då kvinnonamn sorgligt nog är något av en bristvara i dessa sammanhang, fick namnen ofta feminina ändelser om det var honfåglar. Labanina, Helgelina och Hobba. 

Skol-ledes så tentar jag av, redovisar och lämnar in rapporter till höger och vänster. Jag har en uppgift kvar som hänger över mig, ett grupparbete. Där gruppen inte verkar vara särdeles intresserad av att riva av plåstret, tvärtom skjuter man på det till sista minuten. Vilket jag hatar! Men är man en grupp om åtta personer, så får man anpassa sig. Lyckligtvis har vi delat upp det, så jag kan göra lite åtminstone.

Jag har sökt två LiA-platser, som båda verkar väldigt intressanta. Den ena är en kommun och det andra är på ett företag, Combitech. Jag håller nog tummarna lite extra för Combitech, om jag ska vara ärlig. Det kan väl ni också göra?

Jag har även hunnit med att roa mig. Som jag nämnde i ett tidigare inlägg har jag besökt vår fina huvudstad. Alltså Stockholm är verkligen fantastiskt fint. Men hjälp så mycket folk! Nu höll vi visserligen till i Gamla Stan, värsta turistfällan. Men där är ju så mysigt. Något som vi ville checka av på listan var att besöka julmarknaden på Stortorget. Vi drogs in i myllret i första stråket, men kippande efter luft tog vi oss snabbast möjligt ut igen. Det gick inte ens att komma nära marknadsstånden pga folk. Men nu kunde vi med gott samvete bocka av Julmarknad i Gamla Stan!

Bild tagen i flykten, mest som bevismaterial. Men byggnaderna!!!

Förutom julmarknaden tillbringade vi en bra stund i Sci-Fi bokhandeln. Även där var det en del folk, men inte samma stress. Milde himmel vad böcker där var. Och spel! Och trollstavar. Åh vad jag ville ha en trollstav, men jag kunde liksom inte riktigt motivera köpet. Allt kostade dessutom en hundralapp extra, jämfört med andra butiker eller nätet. Men roligt var det!

Förra gången jag var i Stockholm såg jag tre kändisar, har jag för mig. Foppa, Stina Wollter och Leif eller Billy (vet inte vem som är vem). Den här gången var jag där på en blixtvisit och såg bara en, Messiah Hallberg. Det var dessutom när han klev på samma tåg som jag satt på, i Göteborg. Så det räknas knappt!

Nå, det om detta. Böcker kan vi väl prata lite om. Jag lyssnar just nu på "Stacken" av Annika Norlin. Hittills gillar jag den verkligen. Intressant ämne och ett härligt språk, men också att uppläsaren pratar norrländska. Det gör mig lite knäsvag och får mig att längta ut i skog och mark. En bloggläsar-vän tipsade mig för ett tag sedan om boken "Till Isola". Jag har glädjen att meddela att den har införskaffats, för jag blev nyfiken och vill gärna läsa den. Men då det är en fysisk bok, inväntas rätt tillfälle. Den ligger dock redo på mitt nattduksbord.   

På måndag tror jag att antagningsbesked kommer från högskolorna. Jag tänker att ni som var villiga att hålla tummarna för att jag skulle få en LiA-plats på Combitech, även håller tummarna för att jag kommer in på den kurs i franska jag sökt in på. Så en tumme för varje önskan. Jag tackar ödmjukast!

Fåglarna tycker att det skottas dåligt här, så jag får nog gå ut och göra ett litet ryck innan skoldagen startar. Hoppas att ni får en härlig dag!


5 kommentarer:

  1. Vad mysigt det låter som att du haft, och jag förstår glädjen med domherrarna. Vi matar också fåglarna och i höstas såg jag först en, sedan två, vad jag trodde var förrymda undulater i trädgården. Jag var tvungen att fota och googla och det visade sig vara två gröngölingar, roligt och lagom exotiskt tycker jag.

    Och jag håller definitivt tummarna för LiA-platsen på Combitech! Jag har läst din blogg ett tag utan att kommentera tror jag men detta fick mig att reagera lite extra. Jag jobbar nämligen där, och det skulle inte förvåna mig om det är samma kontor då jag misstänker att vi bor i samma trakter. :) Håller självklart tummarna!

    /Petra

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Petra! :-)

      Du gjorde min dag nu! Så roligt att läsa att du hänger här med mig. Och kommenterar dessutom! Lustigt sammanträffande ändå att du jobbar på Combitech. Tänkte först höra av mig till Gbg-kontoret, men såg sedan att ni även fanns i Thn. Så det blev Thn. Och tack för att du håller tummarna (det behövs nog), då kanske vi ses! ;-)

      Vad kul med gröngölingarna, två till och med! Håller med om att det är lite exotiskt. Några enstaka gånger har jag sett gröngöling här. Så rolig att titta på för det verkligen flyger mossa omkring den, i dess jakt på något gott att stoppa sig. :-)

      Hoppas att du får en fin helg och tack för kommentaren! Vänliga hälsningar, Fumlan

      Radera
    2. Tack, hoppas att du också hade en fin helg och får en fortsatt fin vecka!

      Ja men vad roligt, då får du gärna säga hej om du vill när du kommer till oss framöver, för det tror jag säkert att du gör! :D

      Ja gröngölingarna studerar jag gärna lite närmare om jag får syn på dem igen, läste nånstans att de gärna kommer tillbaka till samma häckningsplats år efter år, så jag håller tummarna för att det var ett häckande par jag såg och att de trivdes bra :)

      /Petra

      Radera
    3. Om jag kommer till er så lovar jag att leta upp dig (hur många Petra kan det finnas liksom?) och säga hej. Kan till och med bjuda på en kaffe, som tack för peppen! ;-)

      Radera
    4. Ja det låter trevligt, jag är den enda Petra så du lär inte ta fel 😊 Jag tar gärna en kopp kaffe i så fall men inte behöver du bjuda!

      Hoppas att du får en fortsatt fin julvecka 😊

      Radera