söndag, januari 07, 2024

Fumlans ekonomi

Bloggen har tydligt riktat om sitt fokus i och med att jag bestämde mig för att pausa arbetslivet till förmån för studier. Av förklarliga skäl tappade jag lusten att rapportera om sparkvot och mina förehavanden på börsen. 

Jag slutade spara på börsen i årskiftet -21/-22 för att bygga en buffert. I augusti 2022 var jag nöjd med min buffert och skolan började. CSN blir man inte jätterik på, men när det blivit något över har jag satt in det på börsen. Någon tusenlapp här och någon tusenlapp där. 

Bufferten har jag inte rört under normala månader. Men vissa födelsedagar och de båda julaftnar som passerat, har krävt lite extra utmaningar för min tunna plånbok. Då har det varit skönt att ha bufferten att tillgå. Den har även möjliggjort mitt nya extravaganta intresse ridning. För ridskola är inte gratis minsann. Detta till trots har inte bufferten sjunkit särskilt mycket och jag känner mig fortsatt trygg inför resten av min studietid.

Det har även funnits tillfällen, då CSN varit sen med utbetalningen. Eller att en lön inte kommit när jag räknat med den. Då har bufferten räddat upp situationen. Och det var just situationer som dessa som gjorde att jag tog beslutet att bygga buffert under ett halvår, istället för att investera på börsen. 

Men gissa om det tog emot i början! Och tanken på alla uteblivna insättningar stressade mig enormt, tänk hur mycket ränta-på-ränta jag går miste om! 

2020-12-31 började jag göra månadsavstämningar, och det har jag fortsatt med. Trots att jag inte satt in så mycket nytt kapital, har det ändå varit intressant att behålla kontinuiteten på rapporteringen. Det är tydligt att den blygsamma portfölj jag fått ihop ändå levererar. 

Året 2023 avkastade portföljen 10,8%. Utöver det hade jag till min förvåning satt in en betydligt större slutsumma än jag vågat föreställa mig. Många bäckar små... Stort tack till mig! 

Portföljen då. Ja, på det hela taget är jag nog rätt nöjd med den. (Obs! Jag har ingen fördelningsstrategi, eller annan strategi heller för den delen. Jag baserar det enbart på att den går upp.) Men det finns några frågetecken när det kommer till vissa innehav. Jag tycker att jag städat, men det är ändå inte perfekt. Det roliga är också att jag tänkt att jag är långsiktig, men det är jag uppenbarligen inte. Tittar man på den första bilden så är det bara fyra aktier som överlevt städningarna i portföljen, fram till idag. Och jag kan inte skryta med att jag att har någon koll. Jag har gjort både bra och dåliga drag, så vad ni än gör: Don't copy paste!!! 

Det är dock inte innehaven som stör mig mest just nu, det är att jag sitter med lite för mycket kassa. Jag antar att det smartaste jag kan göra är att löpande köpa på mig småposter under en längre tid.

En intressant betraktelse. Det är allmänt känt att prata inkomst är ingenting man gör som svensk. Man frågar inte kollegor, vänner eller bekanta vad de tjänar. På gott och ont! Generellt är det så. MEN om jag går från heltidsjobb till studerande - då är det plötsligt helt okej att fråga hur mycket jag får ut i månaden?! Det kanske beror på att det är lätt att ta reda på, det har ju inte med min prestation att göra. CSN baseras ju på hur många procent man studerar. Eventuellt också på om man jobbat tidigare och därmed har utgifter efter de förutsättningarna.

Men den där krocken, när jag vid fikabordet inför alla andra förväntas svara på hur mycket jag får ut i månaden. Likt ett rådjur fångat i bilens strålkastare. Inte jättebekvämt! 

Yes yes, det om detta. Jag är ingen kunnig investerare, som ni vet. Så denna uppdatering är mest för skoj skull och det finns därför ingen vinning med att jämföra sig med mig. Se det endast som nöjesläsning!

Happy sunday, på er!


7 kommentarer:

  1. Jag är inte heller kunnig, men åren går och man lär sig allt mer. Tror det är en toppengrej att genomföra utvärderingar åtminstone årligen av utgifter, inkomster och portfölj. Den del av min ekonomi som utgör inkomster via utdelningar följer jag lite mer omsorgsfullt månadsvis.

    Men allt det här är ju bara ngt som jag pysslat med under ett fåtal års tid. Alla år innan det var det ett löv i vinden som styrde min ekonomi.

    En uppföljning som jag hållit på med lite längre är det där att notera ner saldo på mina konton från 2010. Det är nästan mest intressant att följa nu eftersom det syns så tydligt vilken effekt olika händelser i mitt liv hade som arv, fasträntekonton, arbetslöshet, sjukskrivning, arbete och arbete med samtidigt investerande.

    SvaraRadera
  2. Kul med uppdatering! Alltid nice med en ökning som är långt över räntan på ett sparkonto :-)

    Såg att man får rätt mycket från CSN nu 2024. 13 156 kr/månad netto med fullt bidrag + lån. Utöver det får man nu tjäna 18 500 kr/månad (15 375 kr netto) under studieveckorna. 28 531 kr/mån netto klarar man sig riktigt bra på! Kommer nog prova det någon gång (har en termin kvar att nyttja).

    /Arbetsplanen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är lite så jag också tänker. Bättre än räntekonto, speciellt över tid. Samvetsfrågan är väl om man borde gå över helt till fonder, men det är ju inte lika kul. ;-)

      Spännande med en kurs i framtiden, finns det något speciellt ämne du skulle vilja läsa?

      Radera
    2. Hehe, nej, inte alls lika kul :-)

      Vet inte, men antagligen något lätt så jag klarar kursen på heltid, samtidigt som jag arbetar heltid (men tar ut en låg lön) :p Man vill ju inte behöva betala tillbaka till CSN om man inte klarar kursen!

      /Arbetsplanen

      Radera
  3. Grymt jobbat!! Jag har också funderat en del på det där med lön och kapital. Jag har noterat att som FIRE blir det lite knepigt också då pengar inte är något man pratar om publikt särskilt ofta. Så jag gissar att det finns vissa i min umgängeskrets som funderar lite över vad jag håller på med egentligen :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag förstår att det kan kännas lite konstigt. Det tråkiga är ju trots allt att man börjar spekulera och skvallra istället för att fråga. Det hade varit bra om vi kunde få in ett mer naturligt förhållningssätt till ekonomi och pengar. Men det är verkligen förknippat med mycket känsligheter som prestation, intelligens, prioriteringar etc. Hur vi får våra pengar och hur vi hanterar dem, säger så mycket om vår personlighet. Så intressant ju! :-)

      Radera
  4. @Northernlightsinvestment: Det är nå vajsing med kommentarsfältet, så jag kan inte svara på din kommentar. Så jag svarar här istället:

    Jag kan bara instämma. Statistik och tolkandet av den är intressant, speciellt när det rör ens egna mönster eller tillgångar. Det är även ett bra verktyg om man vill lära sig något, eller förändra något. Det gäller bara att komma på vad man vill mäta och hur man ska göra det. Kul att du har en uppföljning som sträcker sig så långt tillbaka, det blir ju lite av ett livsdokument. Beroende på vad man mäter, är ju en intressant faktor att man själv förändras över tid. Man är oftast inte samma individ som när man började med något för längesedan. Bara det gör det ju nästan värt att hitta något värde att följa upp. :-) Eller så skriver man dagbok... :-P

    SvaraRadera