torsdag, januari 18, 2024

Känner mig som en tennisboll - konsumentens klagan

Det är inte formen och inte färgen, utan att slås fram och tillbaka mellan olika spelare på en obegriplig plan. Jag nämnde i ett tidigare inlägg att jag köpt en ny telefon, en ny-ny telefon. I köpet skulle även en klocka ingå. Jag är inte särskilt prylig av mig, men jag kan se nyttan med en klocka som är kopplad till mobilen.

Till exempel när jag är ute och går och har stoppat ner mobilen på nåt bra ställe. Om det skulle komma ett meddelande kan jag bara kolla på klockan för att se om det är något som behöver svaras direkt på, eller om det kan vänta tills jag kommer hem. Det är inte alltid man har lust att krångla fram telefonen, som i snöstorm eller under en cykeltur. 

Jag måste inte vara anträffbar hela tiden och jag måste inte heller kasta mig över nya uppgifter, så som det kanske framstår nu. Det handlar egentligen mest om att vara tillgänglig ifall det skulle vara något viktigt med en nära anhörig. Att något av barnen behöver hjälp till exempel. Förr fick man leva med ovissheten, när livet inte var konstant uppkopplat. Men det är skönt att veta att barnen vet att det går att nå mig.

Jag hade väl i princip redan bestämt mig för den här telefonen, så klockan var inte avgörande i det beslutet. Men det betyder inte att jag inte vill ha den, den är som sagt en bonus jag kan ha nytta av. (Eller ja, bonus och bonus. Den är väl inprisad i telefonen ändå!) Tror ni att jag har fått någon klocka?

Helt riktigt, den lyser med sin frånvaro. Jag avvaktade ett tag ifall den skulle skickas separat, men tillslut kände jag att det var lite för tyst från leverantören. Så jag kontaktade Hallon. Som återkopplade efter en vecka och hänvisade mig till Samsung, för det var deras kampanj. Så jag kontaktade Samsung, som i sin tur hänvisade mig till sin kamanjpartner Aditro. 

På deras sida kunde jag klicka mig in specifikt till min typ av ärende. Så bra! Lite för bra kanske? Nästan som att det fanns en tanke? Ett system för kunder som orkar vara lite besvärliga? Jag följde de instruktioner som fanns och gjorde en registrering, för att sedan vänta. 

Idag fick jag ett meddelande, där "Karl" inte hittade min registrering. Hade jag gjort någon? För den skulle nämligen göras genom Samsung Members-appen. Just den detaljen hade inte framgått någonstans. Ladda ner appen, leta fram rätt kampanj och gör samma registrering igen. Sedan svarade jag "Karl" att jag gjort som han sa och att han gärna får återkoppla. Nu går jag åter i väntans tider. 

Tänk om jag lyckas? Tänk om jag får en klocka endera dagen? Sjukt att ens behöva ha de tankarna. Klockan skulle naturligtvis kommit i samma paket som telefonen. Punkt! 

Ha en god lunch, vänner!

Glädjande uppdatering: Jag kan se fram emot att få min klocka skickad till mig om 4-6 veckor! Tjoho!

5 kommentarer:

  1. Vem är din avtalspart? Dvs den du betalat pengar till, förenklat. Hallon som det verkar av ditt inlägg. Då är det hallon som du ska vända dig till, ingen annan. Sedan får de göra jobbet internt med/mot sina leverantörer.
    Du jobbar gratis, och i "onödan". Vanligt fel som konsumeter gör.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag fick samma tankar när jag läste det här. Det här med att skicka folk vidare till underleverantörer är ett otyg som tyvärr verkar sprida ut sig mer och mer och eftersom företag verkar (låtsas) bli förvånade när folk hänvisar till lagar och sånt så är det inte en rolig väg att ta heller.

      Radera
    2. Jamen det är svårt att inte känna sig blåst. Jag är rätt säker på att jag inte skulle fått någon klocka om jag inte börjat jaga. Men frågan är hur stökigt och mentalt påfrestande det hade blivit om jag stått på mig mot Hallon, i fråga om att de skulle lösa det hela. Till saken hör att det inte någonstans står specat att det ingår en klocka, det stod bara "klocka ingår i köpet" typ. Det framgick inte ens VILKEN klocka som ingår. Så om de skulle börja krångla om att jag skulle bevisa min sak, skulle jag bara ha ett tveksamt foto som de nog lätt skulle kunna avvisa. Så jag kände att jag börjar med att följa deras instruktioner, så får jag väcka fan om det skulle skita sig. Jag har ju heller inte fått klockan ännu, ska poängteras. Så vi får se!

      Den jag betalar till är en fjärde part. Såklart. En jäkla djungel!

      Ja, det känns som en riktigt ful uttröttarteknik. Det finns nog de som inte orkar, så... ka-ching! Klockan är ju betald genom telefonen!

      Radera
  2. Avskyr telefonsäljare och olika typer av kundtjänst. Som tur är är min nivå av shopping väldigt låg, det är typ Apotea på nätet och förra året köpte jag nya kalsonger på rea från ngt företag ;) Så jag har klarat mig lindrigt.

    Klocka slutade jag med någon gång slutet av 90-talet ca. Även att bära med mig en kamera eller mp3-spelare. Allt finns ju där i telefonen och funkar OK med mina kvalitetskrav.

    Tror det är bra att "ligga på" som du gör så kommer nog hjälpen. Misstänker ibland att saker görs krångliga och besvärliga så att man inte ska orka fortsätta utan skita i att det inte blev som sagt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jamen exakt, det är väl en teknik så god som någon. Blä! Men för en gångs skull ska jag vara besvärlig! :-)

      Låter som att du har en bra mot-teknik, fortsätt så! ;-)

      Radera