fredag, augusti 09, 2024

Plocka upp tråden!

Tack, det gör jag så gärna!

Allt för mycket vatten har passerat under broarna sedan jag skrev sist. Ändå tycks ingenting av vikt ha hänt. Tragiskt? Eller bara skönt? Sistnämnda naturligtvis, men jag har längtat efter att känna orken räcka till för en uppdatering här. Nu är jag förvisso trött, men Bruce sjunger och jag har fått lite Riesling i mitt glas, grillen är tänd och mellan skurarna försöker solen trycka sig igenom det mörka molnlagret. Livet känns rätt hyfsat med andra ord. 

Jag har också precis nu landat efter årets avslutade sommarjobb och på måndag börjar skolan igen. Det ser jag verkligen fram emot och jag känner att jag blir mer och mer otålig att sätta tänderna i framtiden. Vad kommer hända? Var kommer jag hamna? Eller kanske blir det som jag alltmer börjar misstänka, att jag kommer stanna kvar på min arbetsplats i en ny roll. 

Så ridningen är lite satt på paus för tillfället, men gissa vad jag ska ge mig i kast med nu istället? Jag har skrivit in mig på en yoga-kurs. Bara 4 tillfällen som börjar senare i augusti, men kanske det ger mersmak. Smidig är nu inte mitt signum (inte sedan jag gick i 4:an i alla fall, då jag faktiskt var snabbast i klassen) och för att inte göra bort mig alldeles på yogan tänkte jag tjuvstarta lite med hjälp av Youtube.  

Så jag rullade ut min tio år gamla och nästan helt oanvända yogamatta och började med ett par övningar. Och började må SÅ illa! Det var helt oväntat och jag kände mig rent ynklig. Jag gjorde någon övning till efter det, men nöjde mig snart. Illamåendet hängde i resten av kvällen och tillslut googlade jag yoga och illamående och det visade sig vara väldigt vanligt att man mår illa som nybörjare. VARFÖR har ingen sagt det? Varför har jag inte ramlat över den informationen förut? Och varför blir det så? Sjösjuka? Nästa gång jag provade kände jag dock ingenting, så förhoppningsvis har jag kommit över den tröskeln nu. I helgen ska jag ge mig på ett lite längre pass, så håll tummarna.

Jomen just det, apropå hästlivet. Trogna läsare kanske minns att jag var och provred som medryttare för en tjej som hade en häst som var lite ovillig att galoppera. Det var flera som skulle provrida och det slutade med att hon valde en annan. Men! Hon hörde av sig för en dryg vecka sedan och meddelade att hästen skulle vara ledig en dag i veckan frampå, om jag fortfarande var intresserad. Och visst var jag intresserad, men samtidigt ville hon ha 700 kr/ mån. Det som avgjorde i mitt beslut att faktiskt avböja, var just dessa två faktorer. Ska jag betala den summan, vill jag också ha möjligheten att galoppera. Som engagerad hästmänniska kanske man tycker att mitt resonemang är naivt och barnsligt, för visst kanske vi hade kunnat lära oss att galoppera ihop. Samtidigt känner jag kanske att jag inte vill börja i en sådan uppförsbacke. Mitt hästliv kanske inte börjar riktigt ännu, utan förhoppningsvis när jag har mer tid och ork. Och pengar?!


Jag har en massa bilder på dahlior som jag först tänkte lägga ut, men de kan få lite utrymme vid ett annat tillfälle. Istället bjuder jag på en tjur som svalkar sig i älven och passar på att äta lite vass samtidigt. En av förmånerna med min arbetsplats är närheten till naturen och på lunchen tar jag ofta en promenad och tittar till den.

Med det tackar jag för uppmärksamheten för ikväll.
Ha en fin helg!








4 kommentarer:

  1. För min del är det tillbaka till jobbet som gäller på måndag. Känns ok, jag är nog mer nedstämd över att sommaren lider mot sitt slut.

    Jag skulle nog också må bra av yoga då jag är ganska stel. Känner bara att det inte riktigt är min grej. Hoppas det går bra!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Alltid tråkigt när sommaren börjar packa ihop, samtidigt tycker jag att ett lugn infinner sig när hösten kommer. Men jag kan tänka mig att det känns lite extra vemodigt om man har båt...

      Jag har också tänkt att yoga inte är min grej, men jag är väl inne i någon period när jag måste prova allt. Får se om jag överlever.

      Radera
  2. Så varför blir vissa illamående? Och kan det bli ett problem?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror att största boven i dramat för egen del är att jag är sämst på att andas. Borde nästan gå en kurs i andning först kanske... Det står att det är vanligt och att det blir bättre ganska fort, så det handlar nog bara om att jag ska komma ihåg att andas och vänja kroppen (både yttre och inre) vid de nya rörelserna.

      Radera