tisdag, augusti 27, 2024

Kapital kan vara livsavgörande

Det här inlägget kommer att handla om varför det är så viktigt att ha en buffert för oförutsedda situationer. Jag kommer också ge ett exempel från en period i mitt liv, som faktiskt får räknas till en av de svåraste och som blev en verklig ögonöppnare.

Jag vill egentligen skriva att jag var ung, men när jag tänker efter var jag faktiskt 27-28 år någonting. Inte särskilt ung med andra ord och jag skäms nästan över att inte ha haft bättre förstånd vid den åldern. Jag arbetade heltid och bodde sedan ett drygt år tillbaka i ett stort hus på landet med mina två barn och deras pappa. Huset hade vi köpt med lånade medel, till och med handpenningen hade vi lånat av mina morföräldrar. Upp över öronen skuldsatta på grund av huset och dessutom hade vi två bilar på avbetalning.

Ekonomiskt gick det runt, vi arbetade ju. Om det blev pengar över när slutet av månaden närmade sig började de bränna i fickan och spenderades därför på något meningslöst. Kläder, inredning, ja vad som helst. Inte något sparande dock. Inte en krona lade jag på sparande. Vi hade ju våra inkomster och pensionen gick inte ens att skönja vid horisonten.

Så kom då dagen när jag kände att det inte fungerade längre, förhållandet med barnens pappa. Jag hade försökt, han hade försökt och jag hade försökt ännu mer tills jag var mentalt utsjasad. Jag levde inte, jag försökte hålla mig vid liv. När jag insåg det blev det tydligt att jag måste ut ur det här.  

Jag trodde att det svåraste skulle bli att få tag i en lägenhet, men det gick ganska fort faktiskt. Så jag flyttade. Väl i lägenheten insåg jag att jag nu satt med dubbla hyror, för jag kunde ju inte lämna honom med kostanden för hela huset själv. Jag skaffade två kreditkort ganska omgående, ett på min vanliga bank och ett på ICA-banken. Det tog emot naturligtvis, bara tanken på att handla på kredit tog emot men nu hade jag ju barnen att tänka på. Förresten var det bara i reserv, ifall skiten skulle träffa fläkten. Intressant ändå, att överbelåna sig för ett hus var inga problem men att köpa fiskbullar på krita var ett stort NO-NO!

Det svåraste var att sälja huset. Det visade sig att det tydligen inte bara var att sälja för att man kände för det. Vi kunde inte heller gå ner i pris för att locka spekulanter, då skulle vi ju bli sittande med en skuld på ett hus vi inte ens hade kvar. Vi behövde sälja för samma pris som vi köpt för.

När jag tänker tillbaka kan jag inte med säkerhet säga hur lång tid det hann att gå innan det tillslut dök upp en spekulant. Det kändes som en evighet och jag hade börjat fundera på hur länge jag skulle klara av att betala både hus och lägenhet. Vad skulle hända när det inte gick längre? Skulle jag bli tvungen att säga upp lägenheten och flytta tillbaka till huset? Vänta nu, var det det här som kallades för kvinnofälla? Jag kan inte skilja mig eftersom jag inte har råd.

Spekulanten drog sig ur i sista stund, fick väl inte sålt sitt hus kanske. Jag minns inte. Jag minns att jag sjönk ner i ett bottenlöst mörker. Jag undrade hur livet kunde vara så grymt. Varför? Vad hade jag gjort? Jag hade bara försökt överleva. Var det fel?

För att köpa lite tid gick jag till barnens pappa och med mössan i hand förklarade jag att jag hade svårt att betala hela min hyra och halva hans. Kunde vi få till någon kompromiss, kanske att jag hjälpte till med driftkostnaden bara? Annars fanns risken att jag skulle bli tvungen att flytta tillbaka, och det ville väl inte han heller? Nej, det ville han inte. Så jag fick till mitt livs första förhandling och den sved. 

När så ännu en spekulant dök upp, vågade jag knappt andas av rädsla för att affären skulle gå om intet. Jag gick till och med så långt att jag började ha en dialog med ett högre väsen. Vem vet jag inte och om det var en bidragande orsak vet bara stjärnorna, men huset bytte ägare. Luften fylldes plötsligt med syre och tunneln tog slut. Jag var fri!

Jag har nu präntat in i mina barn att spara gör man! Från första intjänade krona börjar man spara. Man vet aldrig vad livet för med sig, men man får bättre förutsättningar att klara av det om man har en buffert. Jag vet inte vad som hade hänt om vi inte hade lyckats få sålt huset där och då. Det enda jag vet är att jag aldrig mer kommer att låta mitt öde bestämmas av faktorer som jag inte har någon kontroll över. 

Jag bestämmer själv över mitt liv!




 

17 kommentarer:

  1. Tack att du delar med dig! Det visar bara hur stark du var och är. Varje händelse i livet är lärdom. Nu är det äntligen som det ska vara. Hoppas du når dina mål och drömmar nu. Pengar kan ge lycka om man förvaltar dom rätt.
    /Två Månadslöner

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du har så rätt i att pengar även bör förvaltas rätt för att ge förutsättningar till lycka, och att vi fortsätter lära oss genom hela livet. Tack för din fina kommentar.

      Radera
  2. Usch! Det var ingen rolig situation du befann dig i. Jag har själv alltid varit en försiktig general och försökt minimera risken så mycket som möjligt i mitt privatliv. Alla lägenheter köpta kontant och först när första huset skulle byggas så belånade jag mig. Kändes inte så bra, men nödvändigt om jag inte ville radera ut min börsportfölj.

    Skönt att du är i en bättre ekonomisk sits nu.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hehe, nej det var en kalldusch! Det var också det som krävdes för att jag skulle vakna och ta mer ansvar. Andra kanske är uppväxta med en sund syn på pengar, eller så har man råkat ut för något i tidig ålder som får en att ifrågasätta sin tillvaro eller omgivning. Jag kan önska att jag tillhört den första kategorin, men bättre sent än aldrig. Var det farfars förtjänst att du blev en försiktig general?

      Radera
    2. Nej det var nog min mammas bortgång i så tidig ålder. Farfar visade mig verktygen dock.

      Radera
  3. Bra och tankeväckande berättelse. Själv har jag sällan tänkt på mina historiska handlingar som sparande men det var den indirekta konsekvensen av att laga egen mat, baka eget bröd och inte konsumera så mycket. Fast min konsumtion i de yngre åren var större än den är nu när medlen vida överstiger det historiska. Men det blev ändå över och mitt kapital växte sakta, sakta, sakta med tiden. Så hittade jag investeringar i aktier och fonder och tog mig loss från arbetslösheten och då accelererade sparandet eftersom jag fortfarande levde som vanligt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad var drivkraften bakom din initiala och indirekta sparsamhet om det inte var sparande? Hållbarhet? Tradition?

      Radera
    2. Tradition och uppväxt. Pengar var lite tight ibland i barndomen av olika anledningar i kombo med att jag hängde mycket med mamma som var en slags hushållerska av den gamla stammen men även förvärvsarbetade som den moderna kvinnan ju gjorde på 50-talet.

      Radera
  4. Bra gjort att ta dig dit du är idag! Jag håller med dig, tjatar ofta om vikten av sparande. Själv hade jag såklart inte kunnat satsa på min dröm med hundcentret utan rejäla besparingar. Med det sagt så ska jag möta morgonen och ta emot min första hund...Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Pengar kan vara en riktig dörröppnare.
      Ha det så kul med vovvarna. Kram!

      Radera
  5. Det är så intressant att läsa riktiga exempel på vad frånvaron av buffert kan göra, även om det säkert svider en del his skribenten.

    Och ja, det är väl det som kallas kvinnofälla? Jag vill inte ens tänka tanken på alla som idag inte vågar lämna ett trasigt eller skadligt förhållande för att de skulle kollapsa ekonomiskt om de försökte.

    Får se om barnen lyssnat eller om de är motvalls och tänker vägra. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Exempel gör allt lättare, man kan tjata sig blå annars eller slänga sig med floskler utan att någon lyssnar. Sedan är det läskigt att lämna ut sig såhär, men jag ser nyttan både för mig själv och kanske andra? Vem vet?

      Nej, jag blir vansinnigt provocerad av människor som hävdar att förr minsann, då höll man ihop. Man tog sig igenom sina problem. Man gav inte bara upp, som man gör nu. Man kämpade. Däremot pratas det väldigt lite om kvinnor som tillslut gick i sjön, slogs ihjäl eller dog i sin åttonde barnsäng för att gubben skulle ha sitt...

      Radera
    2. Jag har äldre släktingar som gifte sig när de var tonåringar på grund (för att de var så illa tvungna) och skilsmässa existerar inte i deras begreppsvärld ens när det nästan gått ett sekel. Med tanke på hur upprörda de blivit när andra skilt sig så är det nog ett känsligt ämne. Kanske skulle de varit lyckligare i andra konstellationer, eller inte. Jag vet inte.

      Radera
    3. Lyssna på hur de var förr i Maj-gull Axelssons sommarprat. Ta bara när hon tar upp Ivar-lo Johanssons "Geniet", ha ha, inte var det bättre förr.
      Stark berättelse Fumlan, av skadan blir man vis heter det ju. Skönt att du tog dig ur den där sitsen. /K

      Radera
    4. Tack K!
      Jag lyssnade också på hennes sommarprat. Galet hur låg status kvinnor har haft, och fortfarande har på sina ställen.

      Radera
  6. Viktigt och bra inlägg! Jag känner igen från när vi byggde hus och var tvingade att sälja vårt hus till en viss summa för att prognosen skulle gå ihop. Vi fick bara skambud men sen dagen före julafton kom en äldre dam från en annan ort och trissade upp priset. Hon köpte aldrig huset men jag är fortfarande tacksam för denna okända person! Nu har ena dottern investerat i dyr lägenhet och jag blir orolig men man tänker olika i olika åldrar och får lära sig genom erfarenhet tänker jag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för att du delar med dig och tack och lov för utomsocknes äldre damer.

      Jag förstår din oro men tror att du gör helt rätt som låter dottern fatta sina egna beslut. Om man lägger sig i för mycket (i barnens tycke) finns ju alltid risken att få stämpeln som tjatmorsa och så lyssnar de ännu mindre. ;-) Ofta får jag känslan av att det brukar lösa sig ändå, om det beror på att de har bättre koll än man tror, eller är ren tur låter jag vara osagt.

      Radera