Fast nu är det faktiskt så att det passar alldeles utmärkt, och för en gångs skull regnar det inte när jag går på semester. Jag har tre lediga veckor framför mig och jag ska försöka njuta så mycket jag kan, även om jag vet att de kommer att passera galet fort.
Idag tänkte jag avhandla lite ekonomi, för det slog mig nyligen att jag för första gången anammat uttrycket "Sell in may and stay away, come back on St Leger's day". Ja, egentligen bara den första delen än så länge, men det kan bli intressant att se om det funkar. Inför köpet av gården tog vi nämligen beslutet att sälja av lite på våra respektive portföljer, för att säkra upp tillgången av likvider om det skulle strula med försäljning av hus eller banken inför köpet av gården.
Nu har allt löpt på så bra så att jag får nypa mig i armen och ta i trä. Det ser alltså inte ut som att vi ska behöva använda den här delen av våra egna medel. Vilket är en stor lättnad och innebär att jag plötsligt står med närmare 20% kassa. Min plan för portföljen har varit att succesivt går över från aktier och ha merparten av mina tillgångar i fonder. Normalt hade det inte varit gjort i en handvändning, men nu fick jag verkligen en ordentlig skjuts på vägen och jag får också en anledning att se om det gamla talesättet stämmer.
För det finns ju också ett svenskt talesätt, "Köp till sillen och sälj till kräftorna" och det går stick i stäv mot det engelska. Som jag förstår det stämde det ganska bra på den svenska börsen på 80- och 90-talet, men att det varit en betydligt mer skakig strategi på senare tid.
Typ så en fredag som denna, på återseende!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar