lördag, oktober 30, 2021

Jag slutar nyspara

Initialt hade jag tänkt spara och trycka in så mycket pengar som möjligt på börsen för att få bästa möjliga avkastning under den tid jag ska studera. Men vid närmare eftertanke känner jag att det är ganska egoistiskt av mig. Jag har ju familj och jag vill inte riskera att inte kunna ge dem ekonomisk support om något dyker upp. Mina studieplaner är trots allt för mitt eget höga nöjes skull. Därför lutar det just nu åt att jag gör min sista insättning i slutet av december, därefter kommer jag att sätta in samma summa på ett sparkonto. Utöver det fortsätter jag att fylla på mina riktade sparkonton i samma takt som jag gör nu och förhoppningsvis kan jag göra det även under studietiden eftersom det ingår i mina "fasta kostnader".

Jag var nyligen på en begravning för en släkting som gått bort i sjukdom. Hon har varit sjuklig så länge jag kan minnas och samtidigt haft det största hjärta man kan tänka sig. En genuint god människa, älskad av många. Men hon gick bort alldeles för ung och fick vara pensionär endast en kort tid. Det pratas mycket om att man ska spara, men att man inte får lov att glömma bort att leva också. Den berömda bussen lurar konstant i skuggorna i väntan på att någon med skygglappar ska kliva ut framför den. För egen del handlar det inte om att jag borde konsumera mer. Att spendera pengar gör inte mig lycklig, men att ha en meningsfull sysselsättning gör det definitivt. Jag skulle kunna bli FI inom 10 år, om jag gav mig f*n på det. Men det skulle också innebära att jag i 10 år skulle gå till jobbet och må dåligt. Det är en oerhört arrogant och samtidigt naiv strategi, eftersom jag inte vet hur länge jag får leva och ha hälsan.

Det är nyttigt att bli påmind om detta ibland och jag är glad att ha tagit beslutet om att skaffa mig någon form av utbildning. Om jag får möjlighet att arbeta med någonting som jag tycker om, så känns det inte lika viktigt med en tidig pension längre. Jag vet inte exakt vad jag vill "bli", men jag har en plan för var jag ska börja och jag känner att jag mer och mer lutar åt att vilja jobba med människor. Det är en relativt ny insikt och den tog mig sängen. Är det något jag varit säker på fram tills nu, så är det jag inte vill ha med folk att göra. Men jag är inte lika säker på det längre, jag tror att livet blir lättare om man förstår sina medmänniskor. Jag tror att jag vill bli en brobyggare!


Från det ena till det andra: Någon som läst denna serie?


Ha en fin helg!

18 kommentarer:

  1. Jag har läst serien fram till och med 70-talet, "De som dödar drömmar sover aldrig". Serien började riktigt bra tycker jag men de om 60- och 70-talet har varit lite tråkiga.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då kom du längre än jag. Jag tappade lusten när jag väntade på att 1968 skulle komma som pocket. Fick känslan av att det återigen blev en självbiografi (som ondskan typ), men nu har jag ju som sagt inte läst den. Instämmer med att de första böckerna var väldigt bra, det är sällan jag gråter av en bok men på ett ställe gjorde jag faktiskt det. :-)

      Radera
  2. Låter sunt, Fumlan! Kör själv liknande spår som dig :-) Vi ligger nog snarlikt till i portföljstorlek (cirka 600 000 kr). Tänkte nöja mig först när jag blir miljonär, sedan slutar jag nyspara (till mig själv i alla fall). Kör lite på halvfart nu dock en period!

    /Arbetsplanen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det hade känts bättre att nå miljon-gränsen innan brytet, men det får bli som det blir. :-)
      Spännande med ditt projekt!

      Radera
    2. Mhm, men egentligen är det bara en siffra. Svårt ibland när man gillar siffror! :-)

      /Arbetsplanen

      Radera
  3. Du är ju så ung ännu :) Så då finns det massor med tid till fortsatt nysparande längre fram i tiden. Om nu inte Bussen rullar förbi...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, ser man krasst på det så är det många yrkesverksamma år kvar.

      Radera
  4. Hej!
    Låter ju t.o.m vettigt att göra som du gör. Skulle suget att köpa aktier och fonder komma så går det ju att investera en liten slant.

    Ja man vet aldrig var livet tar en, hur länge man själv får vara kvar med hälsa i behåll. Det finns ju de som vänder detta till att man just därför ska spendera varje krona och inte planera för framtiden. Vilket är precis lika dumt som att spara varje krona och inte leva livet alls. Du kan ju faktiskt leva väldigt länge och må bra också. Det gäller att hitta sin balans så man klarar båda, känner jag.

    Mvh PB?

    Pappa betalar? - Bloggen om privatekonomi

    PB Surveys - Min egna panelsida, tjäna pengar på undersökningar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Exakt, man får försöka utvärdera med jämna mellanrum. Har jag tillräckligt roligt nu, eller behöver jag krydda min tillvaro med något? :-)

      ...och jag kan alltid möblera om i portföljen om abstinensen skulle blir för svår. ;-)

      Mvh Fumlan

      Radera
    2. Ja precis. Lutar faktiskt åt att vi sänker målet för sparkvoten under 2022. Har ökat den varje år de senaste åren men har senaste tiden känt att vi vill göra lite mer saker tillsammans i familjen. Då får sparandet kanske bli lite mindre ett tag men just nu känns det som att det är det bästa för oss.

      Vi får se om jag hinner ångra mig innan året är slut. Nu har man ju kommit så långt att miljonen börjar närma sig och då tar det lite emot att kanske spara mindre pengar.
      Haha.

      Mvh PB?

      Radera
    3. Hehe, ja det är lite triggande när miljonen närmar sig. Men den kommer ju ändå, förr eller senare. Man får inte glömma bort att du har tiden på din sida. ;-)

      Radera
    4. Ja så är det ju helt klart :)

      Radera
  5. Denna svåra balansgång: Leva nu eller sen? Helst båda om jag får välja :-).

    Jag tror du gör rätt. En utbildning ångrar man inte, dessutom är det ju ganska kul att plugga! Jag pluggade ju till socialpedagog, samtidigt som jag jobbade, under ett års tid. Även om jag inte arbetar som det idag så vet jag ju ändå att jag alltid kommer kunna få jobb framöver - det saknas ju ständigt personal inom områden där socialpedagoger kan få jobb (äldreomsorg, LSS-verksamhet, missbruksvård m.m.). Så jag ångrar inte den utbildningen, även om jag inte ser någon framtid inom området.

    Jag hoppas nå FI inom 5 år, men även 5 år är lång tid om man inte mår bra. Dessutom måste man passa sig för den berömda väggen. Så följ din känsla och gör det du mår bra av i nuet! Och som sagt: Blir du sugen och får möjlighet finns börsen kvar!

    Lycka till!

    Kram Louise

    SvaraRadera
    Svar
    1. Socialpedagog är smart, det kommer alltid finnas jobb, precis som du skriver. Jag kan inte komma över att du både jobbade och pluggade 200%, så imponerande. Jag tyckte det var tufft med halvfart och heltidsjobb. :-)

      Men det är också därför jag väljer att satsa helt på studierna, eftersom jag har familjen hemma och kände att jag inte räckte till riktigt.

      Det är faktiskt jätteroligt att plugga, tänk vad smidigt det hade varit om jag hade tyckt det när jag var ung! ;-)

      Kram Fumlan

      Radera
    2. Jag lyckas tydligen alltid plugga samtidigt som jag jobbar...Just nu går jag ju uppfödarutbildning under 6 månader och är klar i februari. Känner mig lite småstressad och utarbetad emellanåt, och har lovat mig själv att INTE plugga något under våren!

      Ja, håller helt med: Tänk om man gillat att plugga som ung!

      :-)

      Radera
    3. Förstår att det känns tufft emellanåt, men jag tänker mig att det även måste vara väldigt givande. OCH du är redan halvvägs... ;-)

      Radera
  6. Hej!

    Kloka tankar och jag håller med dig och övriga :) Jag började nyligen läsa den serien och har än så länge läst de första två böckerna, helt okej tycker jag att de var :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! :-)
      Ja, jag tycker att han skriver så varmt om sina karaktärer och då har jag lätt att fastna.

      Radera