lördag, oktober 23, 2021

Moraliskt dilemma

Jag har hamnat i ett litet moraliskt dilemma, som det framgår av rubriken. På min avdelning har vi kommit fram till att vi behöver visstidsanställa en person för att möta en tillfälligt tuff period i vår verksamhet. Vi söker någon för ca 3 månader och har i annonsen angett att det kan finnas chans till förlängning. So far so good och vi har haft inne några ansökanden på intervju. En av dem uppger att hen är mycket positiv till en eventuell förlängning och verkar i övrigt vara intressant för oss. Däremot har hen troligtvis en månads uppsägningstid på sitt nuvarande arbete. En annan person är tillgänglig på dagen, men kommer förmodligen att dra vidare mot nya äventyr då hen är ung och pluggar. Det är nu vi kommer till mitt dilemma.

Jag har, som ni kanske vet vid det här laget, eventuella planer på att söka in till en utbildning med start i höst (om jag kommer in). Därför vill jag gärna ha in en bra person som jag känner kommer att passa in i vårat team, vilket jag tror att den första personen jag nämnde gör. Samt att hen gärna ser en framtid hos oss. Den unga personen verkade också väldigt go, men dels tror jag inte att hen kommer att trivas pga åldersskillnaden. Jag är bland de yngsta på våningen och är nästan tjugo år äldre. Och dels kommer hen att vilja fortsätta sina studier inom en snar framtid. Det lutar i dagsläget åt att vi tar in lite fler kandidater för intervju, men oavsett känner jag att jag kanske borde berätta för min chef om mina planer?!?

Vore inte det mest sjysst? Å andra sidan ligger det ju en bra bit fram i tiden. Och om min chef bestämmer sig för att ta hänsyn till mina planer nu, kanske hon måste motivera det för vår personalchef. Vill jag det? Då känns det nästan som att jag utmanövrerar mig själv från mitt arbete och då börjar det genast kännas lite läskigt.

Jag vet att jag bör meddela min chef i god tid att jag funderar på att studera och det tänker jag absolut göra. Men det känns väldigt tidigt att göra det redan nu. Å andra sidan har vi chansen att hitta någon som passar in i gänget och ännu en fördel är att vi slipper lära upp två nya personer på kort tid. Det är nämligen en ganska stor påfrestning för vår lilla avdelning att lära upp någon, då en av oss känns farligt nära väggen.

Puh, hur skulle ni göra?

11 kommentarer:

  1. Jag har precis själv börjat jobba igen efter ett års studieuppehåll.

    Jag skulle säga - Berätta om dina planer.

    Anledningen är att arbetsgivaren kan inte neka dig att vara ledig för studier, MEN de kan skjuta upp ditt studiestartsdatum med 6 månader!

    Av den anledningen är det väldigt bra att vara ute i mycket god tid så att risken för det minimeras.

    I övrigt, jag är också chef, och jag skulle säga att för rätt person är det helt klart värt att vänta någon/några månader innan de kan börja än att ta in någon som är "näst bäst."

    Så lycka till med studieplanerna, du kommer inte ångra det. Och ta den mest lämpade till tjänsten även om det innebär att ni får vänta lite innan hen kan börja.

    Mvh FBM

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att få din input, både som ny fd studerande och chef. Precis av den anledning du nämner, att jag inte kan bli nekad men uppskjuten, hade jag tänkt att berätta tidigt i vår. Men jag tänker att hon borde uppskatta att jag är öppen med det redan i detta skede.

      Tack för din uppmuntran!
      Mvh Fumlan

      Radera
  2. Tänker att det lite beror på din relation till chefen, men personligen skulle jag nog vara ärlig och berätta. Inget är ju 100 förrän det är 100, och det måste ju även chefen förstå. En månads uppsägningstid är ju inte värst länge att vänta heller?

    Hoppas du har en fin helg!
    Kram Louise

    SvaraRadera
    Svar
    1. Min relation till chefen är väldigt bra, så jag tror att hon skulle uppskatta att jag är öppen med planerna. Däremot är hon ofta ute i sista minuten med rekryteringar, så av den anledningen skulle vi behöva ha in en person så fort som möjligt. Jag är också lite rädd att hon även drar igång processen med att ersätta mig i sista minuten, så därför tänker jag att då har vi redan en väl inkörd kollega vid det laget om vi väljer "rätt" nu.

      Men jag vet såklart att det inte är mitt ansvar att få personalläget att fungera på avdelningen, men det känns som att det är jag som ställer till det snart. Som jag också nämnde så har vi en ganska skör kollega bland oss, som inte klarar stress så bra och jag känner mig lite elak eftersom jag planerar att lämna.

      Tack detsamma!
      Kram Fumlan

      Radera
  3. Ska du börja studera "med start i höst" ? Alltså nu denna höst alldeles snart, eller nästa höst ? Blir lite förvirrad, men det kan ju bero på att det är vinter här uppe nu (hösten har passerat) och snart bara 2 månader kvar av året.... :)

    Menar du denna höst 2021 så kanske du kan hinta lite för din arbetsgivare att du har sökt en utbildning och överväger att börja studera. Är det nästa höst, dvs 2022, så skulle iaf inte jag känna något behov av att kommunicera.

    I princip är det naturligtvis din arbetsgivare som ska ordna bemanningssituationen på bästa sätt. Naturligtvis bra om det går att ordna med den första personen som du nämner.

    Men jag tycker inte att du som anställd ska behöva känna något större "ansvar" för att det är du som ska ordna så att allt blir så bra som möjligt givet alla tänkbara scenarier.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Glömde, jag är ju Cirkusdirektör med stor erfarenhet av jonglörer, dromedarer, Kungspingviner, Elefanter i rummet, och en hel del Pudlar ;)

      Radera
    2. Ojdå, ja jag var kanske lite otydlig där. Hösten -22 ska det såklart vara. Annars hade det verkligen varit läge att ta upp det med chefen! ;-)

      Jag tror att det är lätt att känna större ansvar när man ingår i en sådan liten avdelning som jag gör. Många beslut fattar vi tillsammans med chefen, och vi är väldigt självgående under stort ansvar.

      Väldigt intressant uppsättning anställda du har, jag kan inte låta bli att undra vilken kategori jag själv skulle falla in under. Och vilka personlighetstester man ska göra för att placeras in rätt. Är det norrlands motsvarighet till Röd, Blå, Grön och Gul?

      Radera
    3. Har dålig koll på Kungspingvinernas egenskaper och var i hierarkin de vanligen står, men det låter tjusigt! ;-)

      Radera
  4. Hej!
    Min erfarenhet är att det är bättre att vara ärlig med sådan planer för sin närmsta chef. Men självklart beror det på kulturen på arbetsplatsen och cheferna.
    Är kulturen och cheferna bra då kommer allt som gynnar arbetarna och arbetsplatsen vara positivt att prata om.
    Tänker man bara på sig själv på arbetsplatsen, då kan det bli tokigt att berätta om sådana planer.

    Så hoppas du har en bra arbetsplats, då skulle jag prata med chefen om det.

    Lycka till hur du än gör.

    Mvh PB?

    Pappa betalar? - Bloggen om privatekonomi

    PB Surveys - Min egna panelsida, tjäna pengar på undersökningar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det lutar nog åt att jag får ta ett snack med chefen. Ingenting är ju skrivet i sten ännu och hon uppskattar nog att jag flaggar. Förresten vet hon att jag har pluggat Komvux, så det kommer nog inte som en chock heller. :-)

      Tack för din input, PB?!
      Mvh Fumlan

      Radera