lördag, december 25, 2021

Psykisk ohälsa

Jahapp, så sitter man här i soffan utslagen av julmat och frustration över barnens julklappar som nuförtiden inbegriper installationer, parkopplingar, appar och återställningar. Tacka vet jag de jular då barnen önskade sig lego och färgpennor, det var tider det. 

Julen är ofta en hektisk och intensiv tid, förknippad med förväntningar och prestationsångest. Om man är i fas, så är det faktiskt mer roligt än jobbigt. Jag ska erkänna att jag hade en dipp här innan jul, där jag kände att jag hellre låste in mig i badrummet i en vecka än att ta itu med julstöket. Tack och lov kom jag ur den känslan i tid och kan känna mig nöjd med min insats som julvärdinna för detta års firande. 

Det är inte utan att jag skäms lite över att jag ibland tycker att saker och ting kan kännas överväldigande och att jag då vill bete mig som en bortskämd barnunge, genom att klaga eller vilja slå bakut. Jag som har det så bra. Det är inte okej! Om något inte känns bra är det upp till mig att ändra på det, för jag har den möjligheten. Jag kan välja att sänka mina egna krav på mig själv. Jag kan välja att ta hjälp av mina närmaste och jag kan välja att ta en paus från sådant som känns tufft. Det är inte alla som kan det!

Inte minst i juletider blir vi uppmärksammade på att många lider av psykisk ohälsa, ensamhet eller en dålig relation. Det finns så många människor som skulle göra vad som helst för att få byta med mig, till och med när jag känner att jag inte orkar mer. Så vad har jag för rätt att klaga? Naturligtvis är allt relativt och alla har rätt till sina känslor. Det måste gå upp och ner i en människas känsloliv och vi måste få lov att må både bra och dåligt, annars vore vi maskiner. Men jag tänker på de som mår dåligt på daglig basis och inte har rätt verktyg för att ta sig ur det. Jag skulle så gärna vilja göra något. Visst kan man skänka pengar, det är perfekt när man inte har så mycket tid. Men jag skulle vilja göra något mer konkret. 

Tanken har faktiskt slagit mig att jag skulle vilja engagera mig och ställa upp som volontär. Det finns föreningar som har telefonnummer man kan ringa när man mår dåligt. Jag kollade upp Jourhavande medmänniska för ett tag sedan, men då sökte man inga nya volontärer. Nu har jag fått upp ögonen för Mind.se som har tre olika linjer man kan ringa, beroende på vem man är eller vad det är man vill prata om.
  • Självmordslinjen - tfn: 90101
  • Föräldralinjen - tfn: 020-85 20 00
  • Äldrelinjen - tfn: 020-22 22 33
Det som jag känner mig lite osäker på är om jag har den tid som krävs. Jag får fundera en liten sväng till, jag tror ju att jag fixar det...


  

4 kommentarer:

  1. Tänkvärt inlägg Fumlan.

    Läste en gång en bok om att göra saker i små dosor. Kanske bara typ en gång i livet...

    Så som ett möjligt perspektiv på din reflektion "Det som jag känner mig lite osäker på är om jag har den tid som krävs." skulle kunna vara att du bara tar ett samtal. Det är allt. Ett samtal. Därefter tar du det därifrån. Om du aldrig mer tar ett samtal på någon stödlinje så har du gjort det den gången. Och stöttat någon i vad det nu än må vara. Skulle det inspirera dig och du får tid över kan du ju göra om det någon gång i framtiden igen. Om läget och tiden tillåter det vill säga.

    Alltså, att se det som ett "one time only" kan ju sätta hela situationen i annan dager. I ett annat ljus...

    Tack för ett fint inlägg Fumlan. Och lycka till vad du än beslutar att göra.


    Med vänlig hälsning,

    Atlas

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Atlas!
      Det är ett väldigt bra tips att ta till sig, för det går att applicera på nästan allt. För någonting är alltid bättre än ingenting, det ska jag ta med mig!

      Ett av kraven hos Mind är dock att man måste ta två pass i månaden à 4h, plus utbildningen och kommande fortbildning. Man bokar in sig på pass. Jag har inte sett hur behovet ser ut över dygn/veckor, men jag måste få det att fungera med mitt arbete och barnveckorna.

      Men det lutar åt att jag söker, så får jag kanske chansen att se hur jag kan lösa det mer praktiskt längre fram.

      Tack för din input!
      Mvh Fumlan

      Radera
  2. Jag har oxå funderat på det där att jobba som volontär. Men inte genom att prata i telefon, jag är inte någon telefonmänniska, men däremot skulle jag kunna tänka mig att förestå ett soppkök :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, vilken grej! Du sitter ju verkligen på kunskaper som kan förgylla tillvaron för vem som helst. Fattig som rik! Mat är nyckeln till så mycket, såväl överlevnad som njutning!

      Jag kan ju ingenting, men att bara lyssna eller stötta någon som behöver sällskap eller ventilera (eller kanske i värsta fall kalla på hjälp) kan kanske vara värdefullt för någon.

      Radera