tisdag, december 28, 2021

Vem där?

Min blogg är inte särskilt stor, men jag märker att ni finns därute. Ni som läser och tar del av mina tankar, ibland kommenterar ni till och med och då blir jag så glad. Ni vet det mesta om mig, men jag vet inte så mycket om er. Det är egentligen en ganska speciell känsla i att visa er som jag inte alls känner, hur min insida ser ut. Det är något som många i min närhet inte har en aning om, hur jag egentligen är. Kanske för att jag håller ganska hårt på min integritet och vill inte vill visa mig sårbar för vem som helst.

Det är väl det som är det fina i kråksången, man blir modigare när man är anonym. Jag skrev häromdagen ett inlägg om Mind och deras linjer man kan ringa om man behöver prata av sig. Tack vare att både den som ringer och den som svarar är anonyma, är det lättare att vara öppen. Dessvärre ser man samma tendens i öppna kommentarsfält på offentliga sajter, där troll föds, lever och frodas och bidrar till en allt annat än trevlig stämning. Själv mår jag bara dåligt av att läsa sådant, så jag håller mig borta. Det var också ett av mina orosmoln när jag startade min blogg, att det skulle komma troll. Men jag har blivit positivt överraskad, ni som kommenterar är så fina och uppmuntrande. Det ger oerhört mycket!

Men jag måste erkänna att jag är nyfiken på vilka ni är. Vilka är ni som hänger här med mig? Jobbar ni, vilken ålder i runda slängar, var bor ni, hur hittade ni hit, har ni någon dröm? Om någon skulle kunna tänka sig att skriva en rad om sig själv, skulle jag tycka att det vore väldigt roligt att läsa. 


Mitt favoritspel som barn, någon som spelat?


God fortsättning, vänner!

27 kommentarer:

  1. Jag är en man som med gott mod har lämnat levnadsår 45 bakom sig och nu är på god väg mot 50. Fortfarande yrkesarbetare programmerare utan några grandiosa drömmar men som har en viss fäbless för börsen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad roligt att få både yrke och ca-ålder på dig!
      Kul att du ställde upp och berättade lite om dig själv, tack Zero! :-)

      Radera
  2. Kvinna 50 +, nyligen upptäckare av hur kul det är med aktier och börsen och excel-ark :) Hittade " miljonär innan 30 " för några år sen och började läsa hans blogg från början. Var så himla spännande. Upptäckte sen Fru Efficient och er alla andra. Ni är som mina bästa kompisar som jag hänger med dagligdags :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Härligt att höra att jag har sådana kompisar som du, C! Verkligen roligt att få veta lite mer om dig! :-D

      Radera
  3. Farbror Northernlights, närmare 60 än 50 ;) Bor i Norrland vid havet. Har nog haft 10 olika yrken i mitt liv. Är nu troligtvis inne på det sista.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men hej Farbror NLI! Det låter alltid så idylliskt när du beskriver något från dina hemtrakter, jag undrar om jag inte var norrlänning i mitt förra liv?! När du är färdig med ditt sista lönearbete, är det dags att kavla upp ärmarna och börja ta i itu med livet på riktigt. Heja dig!

      Radera
  4. Hej.
    56årig gubbe i norrbotten, började fondspara på 80-talet men blev tyvärr intresserad av aktier just innan IT-kraschen...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Korgen!
      Det lät som att du brände dig på IT-kraschen, men blev du avskräckt eller kunde du börja om?

      Tack för din kommentar, jätteroligt att höra från dig!

      Radera
    2. Hej.
      Nä, blev inte avskräckt utan har fortsatt sedan dess men blivit mer försiktig på börsen med stigande ålder.
      Planerar hoppa av arbetslivet vid 60 år och ägna mig åt stugan(skogsfastighet), resor och mcåkning :)

      Gött Nytt År!

      Radera
    3. Skönt att höra och det låter som en riktigt bra plan du har! Mcåkning är underbart, både att köra och åka bakpå!

      Radera
  5. Man 53 år. Bor med fru och barn i Blekinge. Jobbar i IT-branchen och är intresserad av ekonomi och pensionssparande. Min passion är resor, mat och kulturoch i Provence.
    Mvh Hans

    SvaraRadera
    Svar
    1. Med sådana intressen är jag verkligen glad att du är här, med tanke på min ringa kunskap i ekonomi och pensionssparande. Men Provence säger du, har du någon koppling dit? Det låter ju underbart. :-)

      Radera
  6. Är omkring 60 år.
    Bosatt i södra Norrland med trettiofem mil till Stockholm. Om det är dit man vill åka.
    Är och förblir bedrövligt usel på att tjäna pengar.

    Starkt introvert som intresserar sig för film, läsning och pengar.
    Brynäsare!

    Hållit på med aktier sedan tidigt 90-tal.
    Upplevt fyra kraftiga nedgångar på börsen.
    Vet att efter nedgång kommer det uppgång.
    Det bästa med börsen är det inte finns en strategi för framgång.
    Det finns utrymme för ett flertal olika som inte är fel.

    Flerfaldig miljonär.

    Robert B.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hehe, om man är flerfaldig miljonär kan du väl inte vara såå bedrövlig på att tjäna pengar! Om du inte är helikopterrånare då!

      Som tonåring hade jag siktet inställt på Gävle, kanske mest för att diLeva är bördig från trakten.

      Trevligt att du lämnade ett litet avtryck i mitt kommentarsfält, tack Robert! :-)

      Radera
  7. Kvinna mellan 45 och 50, statligt anställd, boende i Småland, särbo m 6-åringens pappa.
    Introducerades till börsvärlden runt 2006.
    Kan tacka börsintresset för att jag inte behövt låna till alla renoveringar av huset, utan kunnat betala mycket kontant och därmed inte är särskilt högt belånad :-)
    Lever ett enkelt och lugnt liv med barn och katter.
    Hittade hit genom någon av alla andra ekonomi/sparbloggar som jag följt i många år.
    Mvh K

    SvaraRadera
    Svar
    1. Låter underbart, ditt upplägg på allt!
      Häftigt att kunna använda sig av sina medel, samtidigt som livet pågår. Det är ju verkligen optimalt, kul!

      Roligt att höra av dig, tack K! :-)

      Radera
  8. 63 årig kvinna, fd undersköterska. Tröttnade på stressen och det sätt man behandlar både personal och de behövande.
    Började låtsas att jag gått i pension och gjorde en prognos på min pension vad jag hade att leva av. Fortsatte att jobba men satte av i indexfonder det jag tjänade utöver min framräknade pension.
    Gjorde så i ca 4 år samt såg över mina utgifter och abonnemang.
    Så gjorde jag slag i saken och gick i pension vid 61 års ålder.
    Jobbade lite som timvikarie tills nu 63 år fyllda. Nu har jag lämnat
    för gott. Följer en del bloggar och läser böcker om minimalism och enklare leverne och jag trivs med tillvaron.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Wow, vad häftigt! Så härligt att få ta del av sådana framgångssagor. Det visar verkligen att nyckeln är kunskap och/ eller medvetenhet, inte hög lön.

      Det är en skön insikt att man faktiskt inte behöver så mycket för att vara lycklig! Tack för din berättelse! :-)

      Radera
  9. Man, 30-35 år och polis i Västra Götaland. En "sparmotionär" som uppskattar din blogg och ditt sätt att skriva.

    Lever ett enkelt liv där jobb och hälsa ligger i fokus men ekonomi och pengar är ett litet sidointresse.

    Sparar endast i fonder. Har ej intresse för aktier. Mitt mål är att spara 33% av min inkomst varje månad.

    Tack för en läsvärd och positiv blogg utan för mycket moraliska pekpinnar.

    /Sparmotionären

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh tack för dina fina ord!
      ...och polis, det är ett yrke som jag alltid dragits till. Älskar att lyssna på podden Snutsnack med Hasse Brontén, är den bekant? :-)

      Grymt att komma till insikten att sparande på börsen är en bra grej, redan i unga år. Önskar så att jag börjat redan när jag fick mitt första jobb. Nu bankar jag in det i mina barns huvuden istället. ;-)

      33% är en riktigt bra sparkvot. Har du något mål med sparandet?

      Tack för att du skrev här, Sparmotionären! :-)

      Radera
  10. Hej!

    Vilket trevligt inlägg och kul att läsa alla kommentarer!

    Om mig
    - Ålder: Mellan 30-40 år
    - Uppvuxen på Bästkusten ;)
    - Köpte mina första aktier en bit innan tonåren träddes in i och har sedan dess haft ett stort aktieintresse
    - Intressen: Umgås med nära & kära, prata aktier / blogga, träna och resa
    - Fokus i närtid: Gå ned i arbetstid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Dividend!
      Vad kul att du tittar in! Och visst är det roligt att få läsa om mina kompisar, jag är så tacksam för alla som delar med sig! :-)

      Ja, vi har ju hängt på lite samma ställen (även om vi inte kommer från exakt samma plats på jorden) kom vi fram till. Men troligtvis inte samtidigt... Liten värld ändå!

      Du började verkligen tidigt med aktier, det är så häftigt att få den möjligheten! Hoppas att du kan gå ner i arbetstid på ett bra och smidigt sätt.

      Tack för att du skrev här! :-)

      Radera
  11. Hej Fumlan.
    Jag är nog för öppen för mitt eget bästa men va tusan det bjuder jag på.
    Jag har skrivit en hyggligt utförlig redivisning om mig själv på min blogg och den är allt för substansiell för att redovisa här.
    Men jag kan ge dig en hint om varför jag gillar din blogg. Människor som vågar vara utlämnande visar inte på någon exibitionistisk läggning utan det är en inneboende styrka och självförtroende långt över vad man tror om sig själv. Att inte bara redovisa ekonimiska staplar och tabeller eller redovisa hittan o dittan % utan vågar vara lite personliga, där har du de bloggare jag gillar bäst att besöka!

    Mvh // PP

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj PP, nu blev jag alldeles mjuk i hjärtat! :-)

      Jag blir så glad när någon uppskattar det jag skriver om, även om det kanske blir en del dravel. Bloggen blir som en blandning av en ventil/ dagbok/ lustskriveri och jag är så glad att jag började. Och kontakten med alla fina människor är en enorm bonus!

      Jag är ju en frekvent besökare av din blogg, så jag har lite koll på dig! Men för er som inte har det kan jag verkligen rekommendera ett besök på denna intelligenta och underhållande blogg. Tack för din kommentar PP! :-D

      Radera
  12. Kvinna 30+, bor med snart 11-årig dotter mitt i stad i Småland. Har haft samma lågbetalda kontorsjobb i 7 år men tar lite pauser då och då och går ner några procent och fyller ibland på med masterstudier, ibland hämtar jag bara andan. Känner just nu att det nog dröjer innan jag slutar jobba 9–5 men har många drömmar jag vill ha tid för: mer studier, eget företag, testa leva i andra länder (tänker Berlin). Räknade ut att jag har 25+ miljoner när jag går i pension om jag följer nuvarande spartakt (utan mer än knappt 2% löneökning, arv osv) det är något som inte lockar mig. Hittade nog din blogg via Investeringsundersköterskan.

    Vänligen, Hanna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Hanna!
      Inspirerande livsstil verkligen, du verkar leva i nuet och veta vad du vill. Vad har du för inriktning på dina masterstudier och är det dem du ska basera ditt företag på i framtiden?

      Tack för ditt svar och din presentation! :-)
      Mvh Fumlan

      Radera
    2. Jag försöker! Men det är alltid svårt att få till balansen och jag blir aldrig riktigt nöjd. Mastern är i musikvetenskap så jag tror inte jag startar något inom det, fast jag fantiserar om att kanske publicera lite artiklar. Jag hoppas jag blir lite modigare om tio, tjugo, trettio år…

      Vänligen, Hanna

      Radera