söndag, december 05, 2021

Två milstolpar passerade

Usch, det närmar sig nu. Snart gör jag min sista insättning på börsen, för att istället fylla ladorna inför stundande studier. Det är helt och hållet självvalt och jag tvekar inte en sekund huruvida jag gör rätt i att studera eller ej, men det känns faktiskt nästan lite läskigt att sluta nyspara till framtidsportföljen.

Inte minst när jag i slutet av varje månad gör en snabb summering över hur portföljen mår värdemässigt. Den sista november kunde jag konstatera att jag tagit mig över 600.000kr. Det känns helt fantastiskt och smått otroligt eftersom jag upplever att jag halkat efter det sista. Men det hör ju till, att det går upp och ner över tid. 

Jag blir ofta väldigt taggad att spara och snåla ännu mer, efter just dessa summeringar. Därför blir det som ett antiklimax när jag nu ska sluta spara precis efter att ha nått ännu en milstolpe. Å andra sidan kan jag välja att se det som att sluta med flaggan i topp. För alternativet är att jag fortsätter i samma gamla hjulspår i ett stort antal år till. Slita på ett jobb som varken är utmanande eller stimulerande, för att i framtiden kunna kliva av några år tidigare.

Nä, jag lever här och nu. Jag är min egen lyckas smed, som det så fint heter, för det är ju bara mitt eget ansvar att se till att jag får ett så bra liv som möjligt. Att sitta med en varm och kliande offerkofta gagnar ingen, allra minst en själv. Det finns ingen anledning att bli en bitter kärring, om jag har möjligheten att ta kommandot över min framtid.

Kära nån, vilken moralkaka det här blev då. Nå, jag skrev ju i rubriken att jag passerat två milstolpar. Den andra är inte riktigt lika viktig för min del i nuläget, det handlar om årlig utdelning. Jag är ju ingen utpräglad utdelningsinvesterare, men det är ändå en rolig bonus och jag tar tacksamt emot den utdelning jag får. I år har jag tagit mig över 12.000kr i utdelningar, som givetvis återinvesteras. (Det lär väl dröja innan det täcker elräkningen ändå...) När portföljen växt sig stor och stark och en eventuell exit hägrar, kanske det finns anledning att se över strategin och rikta in sig mer på direktavkastning.

Med det önskar jag er en trevlig andra advent, med glögg och lussekatter (med saffran)! 





  

12 kommentarer:

  1. Trevlig advent Fumlan och grattis till de uppnådda milstolparna.

    SvaraRadera
  2. Du gör helt rätt, utbildning är lätt att bära. För mig har det alltid inneburit en uppåtgående riktning. Sedan har man inte alltid användning av allt man läser på en lång och omfattande utbildning, men det har vi ju avhandlat tidigare ;)

    600.000 Kr är mycket pengar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eller hur, det är bara snål-fia som tänker på hur mycket pengar jag förlorar. Dels på förlorad inkomst och sedan på studielån. Men jag vet att allt kommer att falla på plats när jag väl pluggat lite. :-)

      Radera
  3. Börsen är ju ångerns tempel, så det är inte helt lätt med beslut på det temat. Men man ångrar inte utbildning, så jag hoppas att du kommer få en nytändning i livet och lite mer energi. Det är värt mer än alla pengar i världen :-).

    Grattis till fina milstolpar!

    Kram Louise

    SvaraRadera
    Svar
    1. Försöker ju tänka så, men sparivern är svår att ignorera. Jag tror att det kommer bli jättebra, det gör jag verkligen. Tack för peppen!

      Kram Fumlan

      Radera
  4. Grattis till uppnådda milstolpar! Tycker du gör helt rätt som väljer att plugga om det tar dig närmare det liv du vill leva. Har själv gjort en del val som gör att det tar längre tid att nå FI men det gäller ju att kunna uppskatta vägen dit också.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så mycket! :-)
      Ja, jag kan nästan känna att det är kanske tur att man inte var medveten om FI innan man skaffade barn, det blir man ju inte rik av, haha. Iofs misstänker jag att viljan att ha barn övertrumfar utsikten att gå i tidig pension, för oss som är så lagda. ;-)

      Radera
  5. Härligt att höra att du är helt övertygad om dina studier. Då kommer du att lyckas. För det vi är övertygade om har en tendens att uppfyllas. Bli övertygad om att du är miljonär när du är färdig med din utbildning ska du se att det också lyckas. Keep up the good work!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror också att det är väldigt viktigt vilket state of mind man har i de saker man tar sig för. Det blir helt klart lättare att uppnå önskat resultat om man har vilja och driv!
      ...och tack för miljonmålbilden! ;-)

      Radera
  6. Grymt jobbat och grattis till milstolparna! Jag delar helt ditt resonemang kring studier etc :)

    SvaraRadera