fredag, december 31, 2021

Sammanställning 2021 - BAAAM!

Nu är den tiden kommen på året då vi drunknar i varandras sammanställningar, utvärderingar och redovisningar, och jag tänker inte göra ett dugg för att göra något åt den situationen. För här kommer nämligen min också! Håll till godo! 

Numeriska värden för 2021

Eftersom min blogg klassats som en ekonomiblogg av några fyrkantiga algoritmer, tänker jag att vi börjar med de mer hårda värdena. Det blir ingen djupdykning utan jag nöjer mig med att skrapa lite på ytan bara, då det är ungefär så långt mitt intresse sträcker sig.
  • Nysparande i kr: 140 500 kr 
  • Avkastning i kr: 120 000 kr
  • Totala framtidsportföljen i kr: 662 000 kr  (nyspar+avkastn+50k som tidigare inte räknats med)
  • Genomsnittlig sparkvot för min framtidsportfölj är 38,6% per månad.
  • Genomsnittlig sparkvot för mina riktade buffertar är 11,2% per månad.
(Detta generar en total sparkvot på 49,8% - MEN det är egentligen helt irrelevant information eftersom jag ändå räknar med att använda mina riktade buffertar. Mest bara en kul siffra att titta på.)

Om vi tittar närmare på avkastningen i procent så är jag lite kluven till hur jag ska redovisa den. Mina fonder på SAVR drar nämligen ner resultatet ganska ordentligt och jag hamnar på en total procentuell ökning på 26,66% (edit: en liten tankevurpa gjorde att jag räknade fel och fick 21% först, men 26% ska det vara). Inte jätteimponerande, så jag splittar och spaltar upp lite istället. Mycket roligare! (Siffrorna hämtade från respektive bank, jag har alltså inte kontrollräknat något själv.)
  • Avanza Svenska aktier - +35,50%
  • Avanza fonder - +20,61%
  • Nordnet KF utländska aktier - +38,83%
  • SAVR fonder - +11,89%
  • Swedbank Östeuropafond - +10,06% 
Sammanfattningsvis kan man säga att det andra halvåret var mer gynnsamt än det första. Jag satt länge fast i dyn när det nya året tog fart och såg index flyga iväg, allt högre. De första veckorna försökte jag se ljust på tillvaron, men allt eftersom tiden gick fick jag förlika mig med att detta skulle bli ett riktigt skitår. Men mot slutet vände det och jag fick äntligen luft under vingarna. Åtminstone vad gäller aktierna, fonderna kan jag inte påstå att jag är särskilt nöjd med. 

På det personliga planet

Om ni frågar mig, är det här som det verkligen har hänt grejer. Tittar vi tillbaka på 2020, gick det mest åt till att fundera och räkna på när jag kan hoppa av ekorrhjulet och börja skriva på mina memoarer. Inget fel i det, men det kändes en aning tröstlöst eftersom jag insåg att det skulle dröja många års slit på ett arbete som jag inte trivs särskilt bra på. Den vanligt förekommande frågan i våra kretsar dök då upp: Är det verkligen värt det? Tänk om jag trillar av pinn efter nio års slit. Jag har ingen nytta av alla mina miljoner om jag ligger i en kista två meter under markytan. 

What to do, what to do? Jo, men det är kanske dags att ta tag i mitt liv och börja plugga. Läsa upp mina betyg för att få grundläggande behörighet, och i höstas uppnådde jag detta delmål. Det var faktiskt ganska stort för mig, jag hade slutfört något och dessutom med goda resultat. Sedan var det ju det där med att försöka komma på vad jag vill bli när jag blir stor. Där har jag velat lite, men nu har jag en plan. Jag har skaffat mig ett konto på Antagning.se och börjat spana på kurser. För att bättra på mina chanser att bli antagen har jag också planerat att göra ett högskoleprov till våren. 

Våren - oh, så spännande den ska bli! Ser verkligen fram emot den! 🌸

Jag fattade också beslutet att inte sätta in mer pengar i min framtidsportfölj. Den får flyga fritt nu så länge som min studietid pågår. Istället fyller jag ladorna. Jag vet inte hur länge jag kommer att studera, men utgifterna förblir desamma (om inte högre pga studiematerial och kollektivtrafik) och därför känns det bra att inte vara hänvisad till existensminimum. Eller att behöva avstå att köpa vinterkängor till barnen bara för att mamma ska förverkliga sig själv. 😏 Med min ovan uträknade sparkvot kan jag alltså spara närmare 50% av min lön, till förmån för ladorna.

...och vet ni? Jag skrev ju ett inlägg om Mind häromsistens, där jag funderade på att bli volontär. Jag gjorde slag i saken och skickade in min ansökan. Nu ska jag på en digital intervju på tisdag.

Det finns många högtider på ett år, men jag tycker att det är nyårsafton som är den högtidligaste av dem alla. Jag gillar idén på nystart. Varje år får man en ny chans att börja om. Ett nytt kapitel med blanka sidor, som bara jag får skriva på. Och jag får skriva vad jag vill, det är jag som bestämmer hur det här kapitlet ska bli. Hur det slutar står än så länge skrivet i stjärnorna, men kan det bli annat än bra?




Mina vänner, nu önskar jag er ett riktigt Gott Nytt År och tackar er för att ni hängt med mig under det år som snart ska läggas till handlingarna. Det har betytt mycket för mig!




10 kommentarer:

  1. Gott Nytt År! Hoppas få ta del av en massa inspirerande inlägg på din blogg även 2022 :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack IUSK, ja jag räknar med att köra på! :-D

      Radera
  2. Hej Fumlan!
    Det är en rejäl summa investerat nu. Avkastningen blir rätt mycket i kronor och ören!

    Gott nytt år på dig!

    Mvh PB?
    Pappa betalar? - Bloggen om privatekonomi

    PB Surveys - Min egna panelsida, tjäna pengar på undersökningar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej PB?
      Ja, sedan är ca 90k av portföljen på räntesparkonto i väntan på bättre tider. Men det känns som att det börjar hända lite och det är otroligt kul!

      Gott Nytt År!

      Radera
  3. Tycker du har en riktigt fin avkastning trots alla vedermödor. Jag minns också hur jag misströstade i början av 2021 när jag såg index flyga och min kurva bara pekade söderut. Lycka till med dina studier och ett riktigt Gott Nytt År till dig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tusen tack! :-)
      Ja, det var lite tufft i början av året. Men den som väntar på nåt gott etc. ;-)

      Gott Nytt År, Deekej!

      Radera
  4. Ser ut att ha varit ett riktigt bra år och fin avkastning! Kul att du delade upp portföljen och visade lite mer detaljer i sammanställningen.
    Heja dig som vågar göra förändringar i livet, ser fram emot att höra mer 2022 :-)
    Gott nytt år!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för dina uppmuntrande ord, jag är riktigt taggad för 2022! :-)

      Ska också bli kul att se vad som händer i år med portföljen eftersom jag inte nysparar. Gott Nytt År!

      Radera
  5. Jaa vilka fina siffror! Imponerande och inspirerande! Jag har fördubblat min förmögenhet sedan april, och har enligt Avanzas "årsredovisning av mig" lyckats bättre än snittet ... Är på god väg mot mina första 100 tusen. Härlig känsla!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad roligt att slå snittAvanzianen, det blir man ju lite peppad av! Riktigt bra och snart har du nått ett stort delmål. :-D

      Nu kör vi, Grönisen!

      Radera