lördag, februari 05, 2022

Avslöjat mina planer

Jag har funderat på när som är det bäst valda tillfället att berätta på jobbet att jag har för avsikt att börja plugga. Lite löst beslutade jag mig för att det får bli ganska snart efter årsskiftet, men helst efter en planerad semester i senare delen av januari. Det hela löste sig ganska fint när jag såg att chefen bokat in mig på medarbetarsamtal tidigare i veckan som gick.

Som jag nämnt i ett tidigare inlägg, hade jag redan informerat min chef i höstas inför en tillfällig rekrytering på avdelningen. Så hon kände till det, fast jag har en känsla av att hon försökt förtränga det. Men på mötet kom vi fram till att det fortfarande är aktuellt och jag ska informera kollegorna så snart jag känner att det passar. Det ska sägas att det blev lite känslosamt inne hos chefen. Hon sa att hon såklart var glad för min skull och att hon tyckte att jag hade mycket mer potential än vad jag får chans att visa på jobbet. Och att jag var hennes bästa värvning. Där började jag faktiskt nästan gråta.

Att berätta för kollegorna var tuffare. Åtminstone precis innan. Jag ville rycka av plåstret och få det överstökat och läget kom ganska snart. Jag tänkte att NU säger jag det och drog efter andan, men så fegade jag ur. Hjärtat bultade, händerna darrade och jag kunde inte fokusera på vad jag gjorde. Skärpning! NU säger jag, drog efter andan igen och började med ett tydligt ...eeeh. 

Det blev lite blandade reaktioner, fast de blev nog faktiskt mer överraskade än vad jag hade trott. Jag har ju trots allt läst upp mina betyg och det visste de om. Jag har visserligen sagt att jag inte haft någon plan med det, för det hade jag inte då. Det var jag också noga med att påpeka, att detta var något som växt fram under senare tid. Två av dem var uppmuntrande och ställde lite nyfikna frågor, men den personen som jag misstänkte skulle ha svårast att acceptera sa nästan ingenting. Hon har det bitvis tufft med ångest och jag tror att hon upplevde det som positivt när jag kom till avdelningen. Jag fick liksom rollen som stabilisator eftersom jag försöker hålla mig lugn när det är stressigt och saklig när det finns risk för konflikt. Nackdelen är att jag inte alls alltid är lugn, men jag har lite svårt att visa mina svaga sidor. Och det leder ibland till att jag känner en viss press på att upprätthålla bilden som de andra har av mig. Men det är mitt eget fel, det vet jag. 

Nåväl, det känns skönt att ha kommit ut och att inte behöva vakta mina ord längre. Nu dröjer det säkert inte lång tid innan resten av företaget vet och med det är bollen i rullning på riktigt.

Över till annat. Imorgon ska min dotter och jag ha en egen date, precis som jag hade med min son för några veckor sedan. Då ska vi bowla och äta lite lunch. Ska bli supermysigt om man bortser från att hon kommer att spöa mig i bowlingen.


Nu längtar vi efter vår!

11 kommentarer:

  1. Skönt när alla korten ligger på bordet och som du skriver inte behöva överväga varje ord och formulering.

    När den dagen kommer för mig så tror jag mina kollegor kommer bli förvånade trots att jag hintat ganska hårt att jag kommer kliva av med god marginal innan pensionsålder.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror att som i ditt fall, så är själva fenomenet fortfarande ganska främmande för gemene man, det att man sparar för att kunna gå i förtid alltså. Även om du hintar så är det nog först när du väl tar steget som de kommer att ta det på allvar. Men desto roligare för dig den dagen! ;-)

      Radera
  2. Ja, sådana där "avslöjanden" kan vara tuffare än man tror ibland. Egentligen konstigt, för man har väl rätt att ta beslut kring sitt eget liv precis så som man vill? Men skönt att du har det avklarat!

    Själv gjorde jag bort mig på jobbet kring en kollegas graviditet. Hon berättade att hon var gravid i september, och sedan dess har alla på vårat kontor vetat om det. Däremot hade hon inte talat om det för våra kollegor i Göteborg, vilket jag trodde...så på teams-möte förra veckan så sa hon att "ehhh....jag har något att berätta". Varpå jag, idioten, slänger ur mig "är du gravid igen!?". Så jag liksom avslöjade hennes grej åt henne...vilket såklart inte var meningen! Hon blev inte arg dock, men ändå...

    Mysig med bowling och lunch! Njut!

    Kram Louise

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hahaha, men det där får man liksom ta med i sin riskanalys när väljer att bara berätta för några/ en del av kollegorna.

      Precis som du säger så borde det vara en smal sak att informera andra om hur man vill leva sitt liv, men det har väl med andras förväntningar på en att göra antar jag. Man vill inte svika teamet, samtidigt som man låser upp sig själv när man tänker så.

      Tack och ha en härlig söndag!
      Kram Fumlan

      Radera
  3. Det är så många som pensionerar sig eller säger upp sig på min Cirkus nuförtiden så det börjar bli inflation. Men en del frågor har jag börjat få efter mitt eget avslöjande. Dock inte från det håll (ledningen) som det borde komma...men de har nog fullt upp med det övriga...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är nog många som fått anledning att ifrågasätta sin arbetssituation under den senaste tiden, gissar jag. Kul att du börjat få frågor, det tyder ju på ett visst intresse som kan väcka roliga diskussioner. Att inte ledningen säger något, låter som ett typiskt strutsbeteende. Problemet kanske försvinner av sig självt om man bara blundar tillräckligt hårt! ;-)

      Radera
  4. Kul och bra gjort!
    Det tar alltid emot lite då man vet att man gör folk besvikna (om man nu vet att de trivs med en). Jag har dock aldrig genuint känt en sorg över att någon kollega slutat eller över ett eget jobbyte, även om jag självklart säger "jag kommer sakna er också". Ofta saknar jag ingen kollega/arbetssituation, kanske först efter många år :p Kanske är det märkligt, jag vet inte hur ni känner. Kommer du sakna dina kollegor/ditt arbete, Fumlan?

    Jag tycker jag kan samarbeta bra med andra och bygga relationer, men innerst inne är jag inte på jobbet för att bli vän med folk och stannar därför aldrig kvar/väljer aldrig arbete på grund av kollegor. Jag är nog snarare en solo player som väljer jobb/stannar på ett jobb baserat på arbetsuppgifter, läge och lön - för att jag måste ha pengar så att livet går runt.

    /Arbetsplanen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kanske också därför jag haft 7 distinkta arbeten vid 10 olika tidpunkter (3 arbeten har jag återkommit till) under 6 år som yrkesverksam. Jag är säkert en typisk 90-talist... :p

      Tror den enda gången jag skulle kunna vara kvar på samma ställe i 30 år som vissa är, är om jag vore egenföretagare med närliggande arbetsplats och företaget var jäkligt lönsamt.

      /Arbetsplanen

      Radera
    2. Tack! :-)
      Det kanske varierar mellan olika typer av arbeten, men där jag arbetat har jag upplevt det som viktigt att komma väl överens med mina kollegor och bidra till en god atmosfär. Precis som jag förväntar mig att de ska göra. Det gör också att man utvecklar en slags relation till varandra och får en plats i varandras liv. Även jobblivet räknas! :-) Och vi är en ganska liten och intrimmad trupp som löser det mesta tillsammans, därför blir det känsligt om någon lämnar.

      MEN någonting som både fascinerar och skrämmer lite är insikten hur lätt vi faller i glömska efter att vi lämnat en arbetsplats. Någon som jobbat på samma ställe i 25 år, har man nästan glömt efter en vecka. Det är lätt att inbilla sig att man är snudd på oumbärlig när man jobbat ett tag och fått bra arbetsrelationer, men så är det nog ganska sällan trots allt. Därför tror jag att det kommer bli tufft att säga adjö, men så fort jag väl har lämnat byggnaden så har de glömt mig. ;-)

      Tack för din kommentar! :-)

      Radera
    3. Låter nice på ett sätt, i alla fall när det fungerar bra! Kanske också är ett sätt att trivas mer på sitt jobb om man inte mest ser det som ett tvång utan som att man ska träffa sin "andra familj".

      Hah, precis! Samtidigt tror jag det är sunt på ett sätt, (jobb)livet måste gå vidare!

      /Arbetsplanen

      Radera
  5. Hej! Vad trevligt! Fixat!
    Mvh Fumlan

    SvaraRadera