onsdag, augusti 31, 2022

Första skoldagen

Det höll på att skita sig redan på morgonen. Jag var så säker på att mitt tåg skulle gå 9:15. Jag hade hur mycket tid på mig som helst, gick och lallade runt, hade koll på tiden. Så kom jag på att jag skulle ta en titt i reseappen för att försäkra mig om att tåget inte var försenat eller inställt. Då såg jag till min fasa att tåget går 9:05....och det visste jag ju egentligen. Typiskt!!!

Jag har aldrig cyklat så fort till stationen och sedan hade jag spaghetti i benen hur länge som helst efter det. (Lite pirr inför skolan kan säkert ha bidragit till att det inte släppte.) Väl inne i stan hade jag gott om tid på mig, så jag passade på att morgonstrosa i en av stadens alla parker. Det var en helt magisk morgon. 


Någon kanske känner igen sig?


Vi skulle mötas vid en staty hela klassen, och tas emot av vår lärare. Jag ville inte vara först, så jag fortsatte mitt strosande in i det längsta. Två minuter innan utsatt tid, närmade jag mig statyn. Det stod några personer, som såg lite obekväma ut och tittade ner i sina mobiler på lagom avstånd från varandra. "Åhnej", tänkte jag. "Var är läraren?" 

Jag ville inte bara stå där, och vänta med blicken i min mobil. Bara några steg kvar. Jag såg mig omkring. På bänkarna runt om satt det ganska mycket folk, de hörde säkert också till gruppen. Men det kunde jag inte veta säkert, bäst att sikta in sig på de som stod närmast statyn. Det fick bära eller brista! Så när jag var nästan framme klistrade jag på det stora leendet och utbrast tillkämpat käckt och  halvhögt:

"Hej hej, tillhör ni också ....-gruppen?" Lättnaden var påtaglig bland de som stod där. Skönt! En av dem var ganska pratglad, lyckligtvis. Sakta men säkert närmade sig folk en efter en, och snart befann jag mig i centrum av gruppen. Det kändes inte alls bekvämt och det blev allt tystare. Jag backade långsamt för att hitta en mer perifer plats, samtidigt som jag svor tyst över läraren. Klockan hade passerat den utsatta tiden och jag var helt säker på att han har utsatt oss för ett socialt experiment. Han står någonstans i närheten och tittar. Plötsligt fick jag syn på en äldre man i vit linneskjorta, pappmugg i handen och en korthållare som dinglade från byxlinningen. Han stod i utkanten av gruppen och sippade obekymrat på sitt kaffe. Betraktade oss. Den grisen! 

Jag sa ingenting till mina klasskamrater, men fixerade honom med blicken. Markerade att jag hade upptäckt honom. Strax därpå ställde han ifrån sig muggen och klev upp på en sten. Där klappade han händerna och bad oss komma närmare. Jag väntade mig att han skulle säga något om sitt lilla experiment, men det kom inget. 

Det var en ganska avslappnad första dag och vi blev släppta tidigt. Taggad som jag var tänkte jag att jag skulle direkt hem för att sätta mig och läsa. Det gick sådär. Jag var fullständigt slut. Efter att ha läst samma stycke fyra gånger, insåg jag att jag inte hade en aning om vad det handlade om. Anspänningen och alla nya intryck hade satt sina spår, och jag tillät mig att ta en ledig eftermiddag. 

Upplägget är att vi ska vara på plats två dagar i veckan och resten är självstudier. Passar mig utmärkt. Detta är andra dagen som jag pluggar hemma och jag fullkomligt älskar det. Jag varvar studier med promenader och annan motion. Tar på mig träningskläderna två till tre gånger om dagen. Okej, jag vet! Det är bara andra dagen. Men det är min ambition just nu och jag är så taggad. Det här är så fantastiskt lyxigt! Det fina vädret spelar kanske in en aning också.

Jamen dåså, nu vet ni hur jag har det för tillfället och jag ska väl öppna nästa bok.
Ha en fin onsdag!
 

8 kommentarer:

  1. Bara av att läsa upptakten till din första skoldag gav mig en klump i magen. Det blir inget "tillbaka till skolbänken" för mig. Jag får ägna mig helt åt självstudier (via netflix).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nä, jag är rädd att det kommer att vara en ganska utmanande kurs. Läraren har lagt in mycket gruppövningar och rollspel på schemat. Lyckligtvis har jag en bakgrund som kan underlätta då och jag vet att de flesta andra tycker att det är värre än vad jag gör. Men jag är inte bekväm med det! Netflix kanske skulle passa mig bättre också! ;-)

      Radera
  2. Jäkla lärare! :D

    Passa på att njuta ordentligt av din nya vardag nu. För till slut blir ju den det normala, och just...vardag igen?

    Håller tummarna för att du ska gilla innehållet i kursen nu också!

    Kram Louise

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja alltså det här känns ju så grymt att jag nästan måste nypa mig i armen. Jag är glad så länge känslan håller i sig och ja, jag njuter i fulla drag!

      Kram

      Radera
  3. Kul att skolan är igång! Det låter som underbara dagar nu! Jag saknar skoltiden :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kan jag förstå! Känns som att studietiden är en väldigt positiv upplevelse för de flesta. Och förhoppningsvis inte bara för de unga och fria. Jag tror att även jag kommer att tänka tillbaka på den här tiden med ett gråtmilt uttryck i ansiktet! ;-) I helgen var det ju lite kalas här i stan och det var så mysigt att strosa hemåt i fredags till toner av livemusik och dofter från olika foodtrucks.

      Radera
  4. Två Månadslöner7 september 2022 kl. 14:46

    Vad var det du skulle plugga?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag går för tillfället en fristående kurs inom området Sociologi- och arbetsvetenskap. Väldigt intressant och roligt, och mycket att läsa! ;-) Till våren vet jag ännu inte vad det blir, men tanken är att fortsätta med fristående kurser inom intressanta ämnen.

      Radera