onsdag, september 07, 2022

Valångest

Precis som titeln skvallrar om lider jag av valångest och jag är så trött på hela kampanjrörelsen. Jag har vacklat, bestämt mig, vacklat och bestämt mig. Och ombestämt mig.

Jag brukar alltid rösta på själva valdagen. Jag tycker att det känns lite högtidligt och klär gärna mig upp lite extra. Att ha möjlighet att vara med och påverka genom politiska val är ingenting vi får ta för givet. Precis som att alla de rättigheter vi idag åtnjuter aldrig får tas för givet. Det finns så mycket som vi tycker är självklart i vårt samhälle, men mycket av det har människor före oss fått kämpa hårt och länge för. Det är lätt att glömma, när vi har det så bra som vi trots allt har det.

Sverige är långt från perfekt och det finns mycket som jag önskar varit annorlunda. Det råder en stor frustration över lag i samhället och jag förstår det. Verkligen. Många anser att om man inte röstar för en förändring nu, så är man helt nöjd med hur allt fungerar idag. Men jag tycker att det är en bedräglig förenkling av en komplex fråga. Det handlar inte om att man tycker att allt är bra, det handlar om vad man är beredd att offra för få en förändring. Hur mycket är förändringen värd?

Ja, den frågan beror ju helt på vem man är. Vilka behov och preferenser man har. Hur ens livssituation ser ut. Det är ett svårt val, för vi har egentligen bara två färger att välja på. Rött eller blått. Inget av det känns särskilt tilltalande, tycker jag. Det handlar om vad som är minst dåligt, och vilket val som känns mest okej att leva med de fyra kommande åren. Det blir fortfarande inte lättare! Man kan rösta blankt, absolut, men jag kan inte låta bli att känna att det är att kasta bort en röst.

Så igår gjorde jag slag i saken. Som jag nämnde ovan brukar jag rösta på Valdagen, men i år kände jag bara att jag vill ha det överstökat. Få det gjort och släppa det sedan. (Jag klädde ändå upp mig lite för att hedra demokratin.) När det var klart, tänkte jag att nu kan jag gå vidare. Men jag ältar ännu. Jag vet att jag gjorde rätt val för mig, så på det sättet är det skönt att det är över.

Nu ska jag sätta mig och fila på ett valmanifest för Fumlan-partiet. Håll utkik om fyra år!
God Valdag på er!

10 kommentarer:

  1. Jag har också förtidsröstat eftersom jag om 5 minuter är på väg till Åre och inte är hemma på söndag. Men vet du? Jag röstade också på Fumlan-partiet! ;)

    Vi hörs nästa vecka!

    Kram Louise

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh är det dags nu?! Ha en fantastisk helg och berätta sedan hur du haft det!

      Kram Fumlan (vi uppskattar din röst) ;-)

      Radera
  2. Jag kommer rösta på valdagen. Som vanligt i hög hatt och monokel som sig bör för herrar i min ålder. Mina röster kommer falla på lite olika partier beroende på kommun, region eller riksdag. Tyvärr kommer valet troligtvis inte vara över på flera månader men efter söndagen kan man zooma ut då man i alla fall gjort sin del i uppdraget.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Monopolsnubben poppade upp i min hjärna när läste om din planerade outfit. Jag förväntar mig inget annat av dig Zero! ;-)

      Vi pratade lite hemma om det där med regionvalet. Det borde egentligen inte genomföras samtidigt med kommun och riksdag. Det känns som att det bara halkar med och jag tycker att det förtjänar mer uppmärksamhet.

      Du har nog väldigt rätt i att det här kommer att bli en utdragen process. Igen!

      Radera
  3. Hej.
    Jag tycker det är ganska skönt att förtidsrösta. Lite eller inget folk i lokalen lugnt o tyst.
    Extremt intressant vad du kommer för att ha för valmanifest? Jag gissar att någon av punkterna kommer att beröra ISK?

    Mvh // PP

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej PP!
      Jag instämmer, helt klart lugnare att förtidsrösta. Plus att söndagen blir "fri". ;-)
      Naturligtvis ska de två första miljonerna vara skattefria på ISK. Sedan lite annat som kvinnors rättigheter, psykisk hälsa på schemat, trygg skola med stort kontaktnät för barn, pålitliga kontrollorgan gällande myndigheter och lite annat smått och gott!

      Radera
  4. Jag röstade så fort förtidsröstningen öppnade. Jag misslyckades nog dock med att klä upp mig. Röstningen genomfördes i träningskläder :P Jag har inte sett - och kommer inte se - en enda debatt. Personligen tycker jag det är för mycket "pajkastning" i politiken. Jag ser framemot Fumlan-partiet i nästa val :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tänker att träningskläder ändå är ditt signum. ;-)
      Håller verkligen med om pajkastningen! Och helt ärligt, så kan jag inte låta bli att tänka att de ska vara svenska folkets representanter, och beter sig så. Det är väl inget unikt för just svenska politiker kanske, men ändå...

      Radera
  5. Hjärtat är ett bra alternativ när man väljer. Jag valde inte med hjärtat den här gången utan snarare utifrån ett kraftigt missnöje och en stor oro över riktningen för landet. "Nya kvastar sopar bäst" är ett välkänt uttryck. Å som jag ser det krävs det tyvärr en storstädning.

    Högertroll, små ynkliga rasister, homofober eller radikala stenkastande (i bästa fall) islamister ger jag inte mycket för.

    Mitt hjärta är till vänster.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller med dig helt och fullt! Bra uttryck med kvastarna, det har jag faktiskt inte hört. Men det ligger mycket i det! :-)

      Jag är lite mer i mitten, men där är det öken så när som på något enstaka tumbleweed som blåser förbi.

      Radera