lördag, februari 11, 2023

Pissvecka - och; vi får se

Åtminstone på börsen. På Avanza är jag ner 4,85(!)% och det är delvis mycket tack vare Handelsbanken. Även Volvo, Nibe, Boliden, Evolution och Castellum har bidragit duktigt till veckans fall. Nåväl, jag har passat på att fylla på i både Handelsbanken, Castellum och Securitas den här veckan. Riktigt roligt att shoppa lite, även om summorna är marginella. Det känns som en evighet sedan jag var inne och mixtrade med mina innehav. Jag sålde H&M för ett tag sedan och de pengarna fungerar som kassa i dagsläget, känns bra att vara redo och de pengarna jag köpte för i veckan är sånt som blivit över från min feta ersättning från CSN.

På fredag ska jag ha mitt livs första tenta. Jag blir stissig bara av ordet, uschuschusch. Men jag tror att det kommer att gå bra. Nu har jag gjort min andra dugga och den gick bra, bara ett fel där också, vilket innebär att jag har med mig fyra poäng till tentan. Med andra ord behöver jag bara ha åtta rätt för att bli godkänd på tentan om jag förstått det rätt. Får jag bra resultat på G-delen kommer jag nog att pröva lyckan på VG-delen också. Kan jag få VG på kursen är det dumt att inte prova! Vi får väl se hur det går.

I ridhuset är framgångarna lite färre. Jag har fastnat och vet inte hur jag ska komma vidare. Det är antagligen bara att kämpa vidare så lossnar det. Men jag har svårt att få fart på hästarna, de känns lite trötta. Jag vet att vissa använder ridspö, men det vill jag helst inte behöva. Jag överväger att boka in en privatlektion, för det finns i princip ingen tid på lektionerna att dyka ner i min teknik. Vi får se.

Trots att barnen inte är här denna helgen är det mer liv i luckan än vanligt. Min mamma är på besök och hon sitter klistrad framför tv:n och tittar på skidor i detta nu. Hon kommenterar och har sig därinne i vardagsrummet, riktigt trevligt. Tidigare var vi ute på en vårpromenad. Det är verkligen bästa tiden vi har framför oss. Vetskapen om att våren ligger i startgroparna. Sedan, när det väl satt igång, går allt i en sån rasande fart att det svårt att hinna med och njuta. Ibland önskar jag att det ingick en fjärrkontroll till livet, så att man kunde pausa då och då. Eller kanske spela in vissa perioder för att kunna återuppleva dem när det känns lite trist.

Tiden går så galet fort, om en månad är det åter dags att välja kurser för hösten. Jag är fortfarande kluven till vilken inriktning jag vill ha. Jag har några alternativ och bland dem ingår en YH-utbildning som i slutändan kan leda till jobb inom säkerhet och beredskap. Problemet är att den bara går på 75% och därför drar ut på tiden. Det skulle ta två år, vilket inte alls känns lockande! Om jag inte hittar ett relevant jobb att parallellt sysselsätta mig med. Det hade ju varit det bästa! Vi får se...helt enkelt.  


Glad Vår


Ska nog ta och joina mamma i soffan framför skidorna nu! Ha en fin helg!


2 kommentarer:

  1. Ja det var lite av en pissvecka börsmässigt. Skönt då att ta en lång promenad och rensa tankarna. Jag och hustrun styrde kosan mot Änggårdsbergen i dag med en liten kaffepaus i Botaniska trädgården. Nu är batterierna åter laddade och man är redo för en ny börsvecka, som förhoppningsvis blir lite bättre än senast.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Googlade Änggårdsbergen, ser väldigt fint ut. Får nog upptäckas vid tillfälle tror jag bestämt.

      Radera