onsdag, april 10, 2024

Tillgångar och mörka rum

Egna tillgångar. Det kan vara så mycket. Det första man tänker på är pengar eller saker man äger som har ett ekonomiskt värde. Det skulle också kunna vara proviant och andra saker som hjälper en att överleva. Det jag tänker på idag, är mjuka värden som egenskaper och förmåga.

Jag är av den starka övertygelsen att alla har sin egen unika styrka. Vissa föds med en målarpensel i handen eller flinka pianofingrar och tar således sina förmågor för givet. Lika självklart som att gå och andas, utövar de sin kreativitet och kommer aldrig riktigt att förstå den längtan andra kan ha efter samma tillgång. 

Varför kallar jag det för tillgång? Jo, men som de flesta redan räknat ut är detta något man kan faktiskt kan använda för att tjäna pengar. Det handlar bara om att förvalta sin tillgång på ett bra sätt. Okej, stryk "bara". Naturligtvis finns det faktorer som kan försvåra, som konkurrens till exempel. Men förutsättningarna finns. 

En annan aspekt på tillgång, som jag personligen föredrar, är att man ofta får energi och/ eller avslappning när man utövar den. Genom att utöva sin styrka, hämtar man styrka. Man bekräftar sin person. Det här är min grej, det är det här som gör mig unik. Det blir ett kvitto på ens värde.

Nu kommer vi till nästa punkt. Inte lika rolig. Som jag skrev tidigare föds vissa med detta, men andra kan gå igenom ett helt liv utan att hitta sin speciella tillgång. Varför? Ja, var börjar man svara på det? Det kan bero på så mycket och jag tror dessutom att det ibland krävs lite tur för att man ska hitta sin tillgång tidigt i livet. Det kanske måste finnas ett piano i hemmet. Eller en förälder som kanske själv är konstnär. En vän som har samma intresse. Vissa intressen kan kosta och om pengar inte finns försvinner möjligheten att öva och utöva.

Nu kommer jag till pudelns kärna och det är nu jag blir väldigt personlig. Jag öppnar dörren till mina egna mörka rum. Mina demoner bor där, men jag har börjat lära känna dem. Förstå dem. Hantera dem.

För det finns ännu en anledning till att man inte hittar sin styrka. Och det är för att det inte stämmer överens med den egna självbilden. Lilla jag? Jag kan ju ingenting. Titta inte på mig. Fråga ingenting, för jag kan ingenting. Jag vill inte svara, för jag vill inte avslöja hur liten jag är. Om nu någon skulle leva i villfarelsen att jag faktiskt har något att säga, vill jag inte avslöja att jag inte har det. 

Nej, nej, jag har ingen talang. Jag försöker bara överleva. Hitta min plats, där jag kan smälta in och göra det som förväntas. Försvinna in i mängden och vara utfyllnad i andras liv. Statist. Någon måste sitta i klassrummet, köpa de här varorna och göra det här jobbet. För att samhället ska gå runt, för att andra viktigare och bättre människor ska få skina.

Det där var jag och tro inte för en sekund att jag var bitter. För att vara bitter måste man känna att man har rättigheter, tro att man har ett värde. Jag har aldrig inbillat mig det. Jag ville så förtvivlat gärna ha det där lilla extra, en talang, skönhet eller mod. Men jag visste mina begränsningar. Jag har förställt mig, jag har låtsats och halkat runt i livet. Hängt i sköra trådar, gömt mig och flytt. Från vad? Ansvar? Min egen spegelbild? 

Det är lätt att tro att ens egna unika tillgångar måste vara som andras. Vi matas ständigt av andras framgångar. Artister, konstnärer, författare eller varför inte politiker som har förmågan att orera i timmar i talarstolen. Det är sådant som förknippas med talang och förmåga. Om vi fastnar där är det svårt att komma vidare, för alla kan inte göra just det som de gör. 

Hemligheten är att gå djupare. Bredare. Lyfta blicken. Titta inåt. Och kanske börja ställa sig frågan, vad tycker jag om? Vad får mitt hjärta att bulta? Eller blöda. Det är där vi hittar oss själva. Och det är först då vi kan skina, bli vårt bästa jag. Det är där vi hittar våra sanna tillgångar, de som betyder något. De som får oss att växa.


13 kommentarer:

  1. Själv har jag alltid tänkt att jag är en jävel på att spela elgitarr, så mycket som jag kan leva mig in i ett solo från Schaffer eller Knopfler och så många strängar som det kan slå an i mitt inre.

    Har aldrig rört i en elgitarr 👀

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ah, mycket sundare sätt att förhålla sig till talanger. Tro att man bemästrar dem, och provar man inte kan man heller inte veta att det inte är så. (Lite som att gå runt med en oskrapad Trisslott, så länge man inte skrapar den finns möjligheten att man är rik.)

      När jag tänker efter så finns det nog gott om människor som resonerar så, och sådana har en tendens att alltid hamna på fötterna oavsett hur högt de faller... Avundsvärt! ;-)

      (PS Älskar Dire Straits)

      Radera
    2. Dire Straits Why worry, fantastisk låt./E

      Radera
    3. Verkligen, den är som en varm plats att vara på!

      Radera
    4. Den gamla "Sultans of swing" funkar alltid, å "Telegraph Road" å "Brothers in arms" å "Walk of Life". Hur mycket som helst finns det.

      Radera
  2. Själv har jag med åren accepterat att jag är en medelmåtta och inte bra på någonting specifikt. Jag känner mig helt tillfreds med den vetskapen och kan ibland lite roat betrakta människor som hela tiden har ett behov att bli bekräftade och ta plats. Min specifika styrka är nog min förnöjsamhet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det ÄR verkligen en styrka. Förmågan att uppskatta och se värdet i det man har, kanske? I den man är. Jag tror att man är oerhört mycket lyckligare så, än de som ständigt jagar bekräftelse. Jakten innebär ju att man inte hittat sig själv, tänker jag.

      Det är också värt att nämna att det är lätt tro, att de som syns och "har lyckats" i rampljuset, är lyckliga. Men alla har nog sina demoner och den sanna tillgången är kanske inte att kunna hantera en pensel, hammare eller mikrofon. Det är snarare att bli trygg i sig själv.

      Radera
  3. Jag har en talang och styrka men också en förbannelse, jag läser av folk väldigt snabbt. Det kan låta som hokus pokus men jag har sällan fel. Numera håller jag tyst om vad jag ser hos en person för att omgivningen kan uppleva den som väldigt trevlig och mig som negativ och misstänksam. Vet inte om det beror på uppväxten i en alkoholiserad familj där man som barn ständigt noterar röstläge, minspel , skiftningar m.m. Annars är jag lagom bra och man får räkna utifrån de förutsättningar man har fått. Trivs lite undanskymd men det är klart mera mod hade inte skadat. Hade jag kunnat något med musik och sång så hade jag vågat tror jag, ställa mig i rampljuset. Härlig blogg du har. /E

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag förstår att det kan kännas som en förbannelse, men vilken styrka! Även om anledningen till att du besitter den inte är så rolig, så kan jag tänka mig att du har nytta av den. Det är intressant och jag tror att du har rätt, det är en form av överlevnadsstrategi. Jag har en sådan person i min närhet (med samma bakgrund som din) och det är en person som är väldigt härlig att ha i sitt liv. Jag tänker att NI är tillgångar för andra att få ha omkring sig!

      Tack för dina fina ord, E! Ta hand om dig!

      Radera
  4. Min största styrka är min introvertism och självständighet. Medmänniskors flockbeteende kan fascinera mig och också deras behov av att ”hänga med”. Har noll behov av att göra mig till för att folk ska gilla mig. Är omtyckt på mitt jobb för mitt lugn och lågmälda sätt men ser mitt arbete enbart som en inkomstkälla, inte som en scen för sociala interaktioner, skitsnack och drama som en del andra verkar göra. Tror att många skulle må bättre av att vara mera JOMO än FOMO.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Där har du en bra poäng också, många egenskaper ställs ofta emot varandra där den ena kanske anses mer positiv än den andra. Just extrovert och introvert (upplever åtminstone jag) är exempel på sådana, där extroverta individer ofta föredras framför introverta. Det kan ju innebära att man som introvert känner sig mindre värd eller attraktiv i vissa situationer, speciellt i rekryteringssammanhang. Men naturligtvis finns det styrkor i introvertism och svagheter i extrovertism (skillnaden är kanske att extroverta kan snacka bort det). Jag tror att de flesta egenskaper kan vara styrkor, bara man själv är medveten om dem och vet hur man kan använda dem.

      Kan tänka mig att det är skönt att inte ha behov av att vara omtyckt. Jag är inte där riktigt, inte än åtminstone, men jag märker att jag med stigande ålder vågar säga ifrån mer. = potentiell konfliktkälla! ;-)

      Radera
  5. Jag har funderat en hel del på det här sedan du skrev det. Jag är på helt samma sida som dig om att alla har personliga styrkor. Tyvärr är det inte alla som kan få utlopp för de styrkorna på ett sätt som uppskattas som det borde, men visst har alla något de är bra på.

    Men sedan är det där med hur man hanterar risken för kollisioner mellan ens självbild och verkligheten, för är det inte det som det handlar om? Man har en bild om hur alla har en överdriven uppfattning om en själv, men är det verkligen sant? Kan det inte vara så att andra människor hela tiden har en rätt bra idé om vad man klarar av, kanske bättre än man har själv?

    Har du någonsin varit med om att någon berättat en hemlighet om sin personlighet och du har tänkt "jaha, det visste/anade jag ju hela tiden, det är väl inget att prata om"? Det är nog rätt vanligt.

    Men sedan är jag också av åsikten att det är ok att misslyckas. Misslyckanden lär oss mycket mer än när man för tusende gången gör något man är bra på. Visst, kanske lär man sig om sina begränsningar. Det är jobbigt. Men tänk om man lär sig att man kan mer än man trodde.

    Sådär, nu ska jag ut i världen och praktisera det jag lär. Kanske. För jag tror att jag har rätt, men jag är usel på att agera på det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, men jag tror nog också att andra (ibland) kan ha bättre koll på en, än vad en själv har. Känns lite läskigt! Om man är en sån som bryr sig om vad andra tycker om en...

      Och visst måste man få misslyckas. Andra alltså, inte jag! ;-)

      Radera