fredag, april 26, 2024

Sol, stål och Soeur Sourire!

Hög på kaffe, sol och en trallvänlig sång från "Soeur Sourire", tänkte jag avsluta den här veckan i dur.

Jag länkar redan här till ovan nämnda låt, ifall ni vill ta med er känslan in i resten av inlägget.
Jag lovar att den fastnar! Väl bekomme!

Jag fick idén att leta upp låten från en bok jag lyssnar på nu. Den heter Omständigheter och är skriven av Annie Erneaux. Ni vet hon som fick nobelpris i litteratur 2022. Okej, jag har inte heller någon vidare bra koll på nobelpristagare i litteratur. Men just hon fastnade. Kanske för det var en kvinna? Kanske för att hon hade ett fransk-klingande namn? Je ne sais pas, men jag tänkte i alla fall att jag måste läsa något av henne. Och nu blev det äntligen dags. En lagom lång bok på två timmar, bara för att se vad jag tycker om henne. I boken nämns, hur som helst, Soeur Sourire ett antal gånger och jag visste precis vilken låt som åsyftades. Även om jag inte har en aning om var eller varför jag hört den, för jag var faktiskt inte med när den släpptes 1963. 

Om man känner för att googla Soeur Sourire får man lite intressant läsning, men jag måste varna för att berättelsen går i moll och det här skulle vara en dur-dag. Så spara det till en regnig tisdag istället. Eller varför inte ackompanjera söndagsångesten med berättelsen om en nunna som inte alltid var så glad, som namnet gör gällande.

Vi har påbörjat en ny kurs i skolan och jag älskar kursledaren. Hon är effektiviteten personifierad, pedagogisk ut i fingerspetsarna och hon föreläser med ett leende. MEN ska du komma med åsikter eller kritik, får du allt se till att ha bra på fötterna. För bakom leendet döljer sig en tigrinna redo att anfalla, slita sönder och tillintetgöra dina argument. Hon är en person man vill visa sig duglig inför, man vill vinna hennes gillande och man får aldrig göra misstaget att tro att man är säker. Grabbarna i klassen är alldeles till sig, men jag ska inte gå in på dominor och moderskomplex. Jag lämnar det såhär.

Det går en tjej i min grupp på ridskolan, som älskar att rida. Men är rädd för hästar. Hon tjoar och skrattar när hon inte får hästen att lyda och ganska många gånger får vi andra vänta medan hon får försöka flera gånger, för att inte hästen ska "vinna". Ganska frustrerande, för det är ingen raketforskning. Visa vem som bestämmer.

Häromdagen lyckades vi få en rymling när vi skulle släppa ut hästarna efter lektionen, hon och jag. Det var en häst som var lite sugen på det gröna gräset utanför hagen och när tjejen skulle gå in i hagen med sin häst, kom den andra hästen emot henne. Och hon flyttar på sig. "Ojdå, nu drog han!" 

Först blev jag lite nervös, för jag visste ju inte vart han tänkt ta vägen, men sedan märkte jag att det bara var gräset som lockade. Lyckligtvis gick det att öppna hagen precis där han valde att stanna för att beta, så jag sa till tjejen att öppna och hålla de andra hästarna borta. För de tyckte också att det såg gott ut med gräs. Det tog sin lilla tid, för hon är även rädd för elstängsel visade det sig. Och mota bort hästarna lyckades hon inte heller med, så jag fick göra det så gott det gick samtidigt som jag försökte flytta på rymlingen. Ni som försökt flytta på en häst som hittat grönt gräs, vet att det gör sig inte själv. Men efter lite om och men lyckades jag och fick in honom i hagen igen.

"Du var så bestämd!" sa tjejen andäktigt flera gånger. Jag visste inte riktigt hur jag skulle bemöta det, jag hade ju inte tänkt på att jag var det. Det kändes ju som en komplimang, men sedan kom jag på att om det är något den här tjejen behöver så är det vara mer bestämd. Så jag sa bara att jag tycker att det hjälper mig i hanteringen av hästar i allmänhet. Fake it 'til you make it liksom, sa jag. Jag hoppas att hon tar det med sig. Då får jag mer valuta för pengarna jag betalat för mina lektioner. Så mycket för mina ädla syften!

Eftersom det här inlägget skulle gå i dur, kan jag inte klaga på de senaste dagarnas tråkiga portföljutveckling. Men rackarns vilka röda dagar det varit nu. Handelsbanken, Volvo och Microsoft har duktigt hjälpts åt att dra ner värdet. Men jag tror att Microsoft lämnade en okej rapport igår kväll, så hoppas på en liten återhämtning där idag.

Något annat som är rött, vårens första tulpaner!

I helgen blir det kalas. Inte här. Inte den här helgen, men det närmar sig det också. Den här helgen ska vi på kalas med smörrebrödstema. Så gott! Jag älskar ju smörrebröd och jag blev galet sugen på att ta en tripp till Köpenhamn. Nå, en sak i taget. Vi har redan ovanligt mycket inplanerat den här sen-våren.

Nu ska jag stjälpa i mig det sista kaffet och rusa in på lektionen som börjar strax!
Ha en fin helg! 





13 kommentarer:

  1. Minns när den var sången var poppis och jag som femåring fick ett kort från Frankrike med en nunna på. Ytan var gjord i något sammetsliknande material eller kanske filt, det var så fint. Framtiden var utstakad, nunna skulle jag bli! K

    SvaraRadera
    Svar
    1. Underbart, har du kvar kortet? :-D
      Och den stora frågan: Blev du nunna?

      Ska erkänna att jag själv lockats av vissa delar som förknippas med klosterliv, sådant som tystnaden, friden, minimalismen. Men resten är det nog värre med, är jag rädd...

      Radera
    2. Kortet försvann. Nunna blev jag aldrig men under en tid när jag arbetade i en av Stockholms förorter så fanns det en nunneorden där. De levde spartanskt, bodde i en vanlig lägenhet och hade enkla arbeten. De gömde sig inte utan hade kontakt med omvärlden. Under någon svår stund tänkte jag att det vore nog ett bra liv att bli nunna och gå med, men inget för mig.

      Radera
    3. "Jesus små systrar" hette orden, ifall att någon vill gå med:)

      Radera
    4. Haha, tack för tipset! ;-)
      Det är intressant ändå, hur man väljer att leva sitt liv. Hur olika det kan vara...

      Radera
  2. Som gammal hästtjej vet jag precis hur det är att försöka vinna över en häst som bestämt sig för något....

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, ja man blir verkligen varse att när hästen faktiskt gör som man vill, så är det för att den väljer att göra det! Man ska inte tro att man har något att sätta emot, om hästen får för sig att sätta sig på tvären.

      Radera
  3. Jag känner inte igen den sången. Tydligen en annan lucka i min allmänbildning.

    Vad är din syn på kor? Jag går ibland genom kohagar och det finns de som tycker att det är en alldeles för stor risk men det närmaste jag kommit en konfrontation är när någon ko ställt sig ivägen för utgången och man måste klämma sig förbi eller putta åt sidan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ajajaj, inte en lucka till! ;-)

      Är uppväxt med kor, så om något så har jag nog lite för lite respekt för dem. :-)

      Inte för att de är elaka, utan för att de rör sig i flock. Blir de skrämda och får för sig att springa på en, är det svårare att hoppa ur vägen för en flock än ett par enstaka djur. Med jag är väldigt förtjust i kor, fina och nyfikna. Inte en illvillig tanke i den där lilla hjärnan.

      Roligt att höra att du inte tvekar för att ta de bästa vägarna på dina promenader!

      Radera
    2. När jag försökte kolla hur stor risken var så verkade de flesta olyckor ha involverat en hund, eller som kon kanske tänker: "nakenvarg".

      Radera
  4. Jag hade förresten fel om älgarna. Det var inte ett aprilskämt utan de är verkligen på någon form av tysk tv.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nämen! Då behöver jag inte känna mig dum som erkände att jag lätt hade gått på det där "skämtet". :-)

      Radera
    2. Näpp, nu är det jag som får känna mig dum för att jag var för cynisk.

      Men jag misstänker att de tyckte att det var kul att publicera en så tvetydig artikel på första april.

      Radera