tisdag, april 02, 2024

Jag vet inte vad jag ska skylla på

Första April är över för denna gång och tur är nog det. Jag har gått på alldeles för många lurendrejerier och jag vet inte riktigt hur jag ska bortförklara det. Jag kanske är lite trött, lite blasé. Inte mycket förvånar längre. Vansinnet ligger i tiden.

Det krävs också en viss finess av lurendrejarna, inte som när barnen var mindre till exempel.
- Nu har jag städat mitt rum, mamma!
- Ja, fast det har du ju inte?!
- Haha, april april, gick du på den lätta?

Jag minns när man gick ut på radion och sa att man lagt förslag på att det skulle bli möjligt att ta ut "vård av hund", när ens hund var sjuk eller behövde till veterinären. Just den gick jag inte på, men jag tyckte att det var roligt för en på jobbet gjorde det och tyckte att det var verkligen på tiden. När det sedan gick upp för honom att det var ett aprilskämt höll han sig för sig själv resten av arbetsdagen. Hade det inte varit för att han är en ganska osympatisk människa, hade jag nog tyckt lite synd om honom.

Vädret idag hade man ju önskat att det var ett skämt. Snöflingor stora som tumvantar virvlar ner och så ska det fortsätta dagen lång. Men det var väl gårdagens fina väder som var skämtet. Dottern och jag satt i kortärmat och med uppkavlade byxben på trappen framför huset med näsorna mot solen. 

Det ska snöa tre gånger på lärkan innan våren är här, enligt bondepraktikan. Kanske kom vädergudarna på att de glömt bort det, så därför har man lagt in två snöfall den här veckan. Jag minns inte hur länge sedan det var som jag hörde lärkan första gången i år, men förhoppningsvis har en liten förlupen flinga landat på den redan och då är vi i mål innan veckan är slut.

Annars har det varit gott om vårtecken den här helgen. Förutom alla motorcyklister har jag även sett en citronfjäril, två sädesärlor, två humlor och knoppande vitsippor. Det är nog nu det är som bäst ändå, när allt står i startgroparna. För när våren väl sätter igång på riktigt går det så himla fort och det är svårt att hinna med att ta in allt som händer. Plötsligt är världen helt grön och innan man vet ordet av är syrenen överblommad och fåglarna har tystnat.

Jag har hittat ett nytt guilty pleasure. I ärlighetens namn har jag nog egentligen inte haft något tidigare, men nu har jag fastnat för Slow TV. Jamen ni vet, Den stora älgvandringen på SVT typ. Just den har jag inte tittat så mycket på, men den drar ju snart igång så i år kanske. Men det finns en serie om en norsk kille som heter Severin. Han har tagit över sin farfars gård och där går han och fixar och donar för sig själv. Han har några getter, annars bor han ensam. Han fiskar, jagar och bygger saker. Ibland sitter han bara och tittar rakt fram. Njuter av tystnaden. Jag älskar det! Som balsam för själen. 

Jag tror att vi behöver Slow TV. Åtminstone om man inte lever ett sånt liv själv. Vi matas ständigt med elände från hela världen och någonstans går gränsen för hur mycket vi kan ta till oss. Det är lätt att drabbas av vanmakt, då det finns så mycket hemskt att förhålla sig till. Men inte kan påverka i någon större utsträckning. Alla kan göra någonting, men vi kan inte göra allt. 

Samtidigt ligger det i vår natur att vilja hålla oss uppdaterade. Det finns ett uttryck som på engelska kallas för Doomscrolling. Jag vet inte om det finns något svenskt ord för det. Men det är inte så svårt att räkna ut vad det handlar om. Vi dras till dåliga nyheter. Det är så vi förbereder oss på fara. Hur länge hade vi vandrat på jorden om vi haft ögonbindel och öronproppar? Troligtvis inte så länge. 

Alla djur har sina knep för att överleva. Styrka, snabbhet, mörkerseende, kamouflage. Vi fick intelligens, en stor hjärna. En helt otrolig hjärna. Men även den behöver lite omvårdnad. Och just nu får min hjärna ibland små doser av Severin.

Hur tar ni hand om er hjärna? Meditation? Fysisk träning? Slow TV? 

10 kommentarer:

  1. Jag tycker vi kan skylla på mamma! ;)

    SvaraRadera
  2. SVTs aprilskämt var att tysk TV ska visa den svenska älgvandringen (som tydligen börjar sändas om tre veckor). Det var ett lagom aprilskämt. Tillräckligt uppenbart för att inte blandas ihop med riktiga nyheter och tillräckligt harmlöst för de som ändå gick på det.

    Men visst kan det vara jobbigt att veta för mycket. Min mer seriösa "hobby" är mänskliga rättigheter, framförallt de mer grundläggande som rätten att inte bli dödad eller fängslad av sitt eget land för att man har åsikter. Jag pratar sällan om det med andra för det är 99% dåliga nyheter. Mest blir det bättre långsamt och sämre snabbt och plötsligt, så ny information är nästan uteslutande negativ.

    Tråkigt nog, eller som mental försvarsmekanism, så vänjer man sig och jag kan komma på mig att tänka sånt som att "det är långt ifrån lika illa som i andra världskriget eller Gulag" i försök att övertyga mig själv att världen ändå blir bättre. Vilket den kanske blir men inte hela tiden överallt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, det var ju ett faktiskt ett roligt aprilskämt. Jag hade säkert gått på det också om jag hört det. Tyskar är ju kända här för att vara lite älgnördiga.

      Oh, tung hobby känner jag rent spontant. Men tur för mänskligheten att det finns eldsjälar som du. Fast jag tror också att det handlar om överskott och underskott, beroende på var i livet man befinner sig. Och att olika saker drabbar en olika hårt...

      Du skriver att du sällan pratar om det med andra, men du måste väl ändå ha likasinnade som du kan ventilera med? Även om det inte är dina nära och kära du vänder dig till i det ämnet? För det måste väl vara tufft att vara ensam med en sådan "hobby"?

      Radera
    2. Inte eldsjäl. Bara någon som gör lite som kanske hjälper världen att bli bättre.

      Det finns globala organisationer som jobbar på att göra saker bättre, och där kan man få lite utlopp (du känner till namnen), men i ärlighetens namn så kan det ibland spreta lite väl mycket.

      Det finns begränsat med tid och energi att jobba med och olika personer har olika prioriteter. Där jag vill lägga min (och andras) fokus på de mer ursprungliga mänskliga rättigheterna som mestadels är ett problem längre bort (även om Ryssland, Ungern, Polen innan valet och även Turkiet är lite väl nära) så vill andra lägga fokus mer lokalt, på det som behöver fixas här för oss.

      Mitt argument är mest att vi måste fokusera på grunderna för annars så sprider det sig och så drabbas vi indirekt och fixar vi grunderna så verkar resten komma naturligt efter ett tag. Ryssland har blivit ett väldigt bra exempel även om jag villigt erkänner att jag underskattade Putins fanatism.

      Sedan, varför skrev du "varit gott om vårtecken"... Det är tydligt att du provocerade någon vädergud. :)

      Radera
    3. Det är minsann inte så "bara"!
      Håller med om att grunderna är viktiga, men ack så omfattande. Någon måste kanske jobba med att släcka bränder också, men det måste ofrånkomligen finnas en långsiktig strategi. Och resurser!

      Radera
  3. Jag slappar ganska mycket, på soffan och kollar på serier. Det ger förströelse och viss laddning.

    Borde nog ge mig iväg ut på promenad oftare, det är viktigt för hjärnan. Lågintensiv motion som bränner stresshormoner och skingrar slöjorna.

    Sedan bloggar jag, det ger en del stimulans. Har känt ett lite större sug efter att uttrycka mig skriftligt nu igen efter en seg period. Funderar ibland på att skriva ngt, noveller eller en kortare roman, medans intellektet är någorlunda bibehållet.

    Läser naturligtvis. Men det har varit dåligt med det en längre tid. Jag är där inte ute efter några komplicerade nobelpristagare eller djuplodande filosofer. Det går bra att slå följe med Lee Child och Jack Reacher genom en stegrande lättsmält våldsodyssé.

    Gymmet naturligtvis. Oftast är man piggare både fysiskt, går på halvfart, och psykiskt efter en timma där.

    Laga mat & baka hette ett fritt valt ämne i högstadiet. Det brukade jag söka till och få plats på om jag hade tur. Ibland sökte jag även till idrott. Laga mat och baka gör jag ofta, iaf 4-5 ggr i veckan. Det är skojsigt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skönt att höra att du har det skojsigt ibland. Ett ord som jag själv inte använt sedan pre-millennietiden. Jag måste hålla med dig om bloggandet, det är både avslappnande och ger stimulans. Hade gärna bloggat oftare.

      Jag har fortfarande inte läst om några äventyr som din husgud Jack Reacher ger sig ut på. Inte min genre, men jag är ju den typen som ger efter för upprepningar. Hade tex INTE tänkt läsa Läckbergs En bur av guld, men den promotades hårt på BookBeat så tillslut var jag tvungen.... Så vem vet, innan jag går ur tiden kanske Jack och jag stiftar bekantskap.

      Bra idé, tycker definitivt att du ska skriva! Kul att ha så många kreativa strängar på sin lyra som du verkar ha. Vad blir det då? Jack Reacher-influerat eller mer åt Shakespeare?

      Radera
  4. Alltså vård av hund, det skulle vi ha behövt här i Sverige tycker jag. Synd att det bara var ett aprilskämt. När Lando var dålig på slutet hade jag verkligen velat vara hemma på heltid med honom. Nu blev ju jag sjukskriven för annat och sedan blev det sportlov, men ändå, jag ville bara vara hemma med min hund.
    Angående hjärnan, jag skulle vilja lära mig att meditera. Ha det gott och ta hand om dig och hjärnan.
    Kramen och trevlig helg sedan,
    Anneli

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jamen hundar är ju också familjemedlemmar (så jag förstår dig till hundra procent med Lando). Dock inga framtida skattebetalare, som barn ju är. Usch vad cyniskt och tråkigt samhället kan vara!

      Apropå meditation. Jag har faktiskt provat att lyssna på tibetanska klangskålar på Spotify. Jag var skeptisk, ska jag erkänna. Men trots att det var genom ett headset, gick ljudet (vibrationerna) in i kroppen. Det var ganska häftigt, faktiskt! Lite som att bli både uppfylld och samtidigt genomskådad av någonting...

      Ha en fin helg!
      Kram Fumlan!

      Radera