söndag, maj 19, 2024

Kinnekulle, Orkidéer och bildbonanza

Det blir ett lite annorlunda inlägg idag, för bilder är generellt inte min passion. Det är ju skrivandet. Men nu vill jag gärna dela med av mig av en fantastisk dag som spenderades på Kinnekulle. Det var soligt, det var varmt och det var underbart. Det var igår!



Varför inte öppna starkt med den fantastiska Guckuskon? Vi var helt ensamma och kunde fota det sällsynta orkidén i lugn och ro. 

***


Dramatiska klippkanter hittar man lite här och där längs lederna. Staket är för mesar!

***


En glad färgklick som snurrar runt på sitt strå i sin kamp att komma framåt här i livet.

***


En av otaliga stenmurar av den karakteristiska kalkstenen på kullen.

***




Kontraster.

***


Det fanns gott om blommande Vildapel.

***


Även ängsblommor får vara med i det här inlägget. Jag visste inte vad det var så jag provade att rådfråga Google som kom med förslaget Ängsbräsma. Så vacker i sin enkelhet.

***


Precis när vi satt oss ner vid kyrkan och fyllde på energinivåerna med kaffe och kolasnittar, kom det ett par fram till oss och frågade om vi varit och tittat på "Krutbrännaren". Det hade vi helt missat eftersom vi aldrig hört talas om den. Paret gick ut på heden och kom strax tillbaka för att visa sina bilder. De hade i sin tur fått tipset av ett par som de mött på parkeringen. Orkidéer förenar!

***


En lite vanligare orkidé, Sankte Pers Nycklar. Trivs i vackra Gullvivors sällskap.

***


Jag har hört att almfrön ska vara goda och nu fick jag chansen att prova. Var de goda då? Alltså det beror ju på vad man förväntar sig. Men definitivt en mild och trevlig smak.

*** 

Ha en fin söndag!



4 kommentarer:

  1. Fantastiskt vackra bilder en ren njutning att titta på.
    Jag har sett de flesta orkideer vi har i Sverige (mest på Öland men även här hemma i skärgården), tyvärr har jag aldrig fått se en Guckosko, vad vacker den är!

    Önskar en trevlig sommar!
    Mvh /Rille

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Rille, tack för de fina orden! :-)
      Vad häftigt att du sett så många orkidéer. Efter en snabb googling vet jag nu att vi har 43 vilt växande orkidéer i Sverige, med några underarter som bonus. Nästa gång jag har vägarna förbi Öland ska jag hålla utkik!

      Ha en fin sommar du också!
      Mvh Fumlan

      Radera
  2. Jag var på Kinnekulle ifjol och av döma av dina bilder och mina minnen så verkar det vara en plats där solen alltid skiner. Och där man har massor av chanser att falla ner för stup. De borde ha orienteringstävlingar där. Skulle vara skoj att se.

    Det jag mest associerar med Kinnekulle är den röda jorden. Är den vanlig på andra platser?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tro mig: Det - kan - regna!
      Inte lika kul att ta fram kameran bara! Inte att vara ute heller för delen, om man får erkänna sig som en bekväm solskensvandrare.

      Nu är jag ingen geolog, men den röda jorden kommer från kalkstenen som berget består av. Materialet är väldigt poröst så i takt med tidens tand vittrar berget och blir till småpartiklar som letar sig ner i jorden. Och visst är det fint? Om det resonemanget håller borde röd jord kunna finnas på andra platser där sådant berg finns... Men platåbergen är verkligen speciella!

      Radera