tisdag, september 10, 2024

Nytta och nöje

Jag började skriva ett inlägg den 4 september, men det blev inte mer än fyra meningar. De var dessutom inte ens något att ha. Här kommer nu istället en liten uppdatering som ni inte ens visste att ni väntat på! ;-)

Förutom mina egna två datorer inhyser jag nu två jobbdatorer, en från varje jobb. Gamla jobbet och min LiA-plats där jag gjorde min första dag igår. Det var jätteroligt och jag blev genast inkastad i mötesschemat. Två stycken hann vi med varav ett var med den lokala tidningen inför ett kommande event. Jodå, jag fick allt med några inpass jag också och min handledare verkade nöjd med att jag vågat delta.

Jag har fått väldigt fria tyglar och ett helt eget projekt som jag ska dra igång, samt några mindre sidoaktiviteter och det ska bli så roligt. Lite läskigt, för jag kan inte låta bli att undra om det här huvudprojektet är av en lite känslig natur då det berör hela organisationen. Kanske en bra sak att lämpa över på en LiA-elev som trots allt bara är där tillfälligt? Fast jag har naturligtvis inte mandat att fatta beslut, jag ska bara ta fram dem och sedan är det min handledares ansvar.

Arbetsupplägget väljer jag själv och jag kan sitta hemma mycket om jag vill. Idag sitter jag hemma. Jag passar på eftersom min handledare ska jobba hemifrån idag. Det passade mig utmärkt för jag tycker att det är lite svårt att fokusera i ett öppet kontorslandskap när jag ska läsa på och lära mig någonting. Att göra uppgifter och aktivt arbeta med något är kanske annorlunda, men jag passar på att ta den här dagen hemma och fortsätta att göra research i lugn och ro. Det var mycket intryck igår och jag var helt slut när jag kom hem. Jag sov som en stock inatt.

Oftast arbetar jag på mitt gamla jobb på fredagar nuförtiden, men den här veckan ändrade jag till onsdag för att det händer en stor grej på min LiA-plats på fredag som jag inte vill missa. Bra tillfälle att knyta kontakter. På mitt gamla jobb har det kört ihop sig rejält på personalfronten och jag som skulle få börja hoppa in på HR om ett par veckor, vet nu inte hur det kommer att bli med det. Min chef har blivit satt på pottkanten och behöver nu göra något åt situationen och det snabbt. Jag hoppas att det innebär någon form av nyrekrytering, för då skulle hon kunna släppa mig. Men jag har även hört det viskas om en lösning som känns minst sagt svajig. 

Nu lämnar jag jobbet för en stund och tänkte berätta att jag faktiskt roar mig emellanåt också. Förra helgen var vi på en flygdag och fick se både Tunnan och JAS 39 Gripen i full action. Jag blir löjligt knäsvag av sådant, det är bara att erkänna. Så häftigt! 

I helgen som vi precis lämnat bakom oss var vi på Bondens dag, ett helt underbart evenemang som haft uppehåll i några men nu äntligen är tillbaka. Där kan man titta på gamla maskiner från sekelskiftet, traktorer i alla tänkbara (och otänkbara) former och åldrar, kallblodsutställning, parader med nämnda traktorer, parader med hästar med jordbruksmaskiner, trialuppvisning, hemvärnets musikkår, marknad, utställare, glass- och korvstånd och pedagogiskt djurmys för barn med getter och kaniner. Ja, detta är bara ett axplock av allt som kan upplevas där. Har ni vägarna förbi och kan tänka er att avvara en tvåhundring, så rekommenderar jag detta å det varmaste! Lägg in det redan nu i era kalendrar inför nästa år, första helgen i september.

Med detta tackar jag för nu. Det är snart dags att slå upp locket på nästa dator, men först: Frukost!

Ha en fin dag!


  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar