lördag, september 12, 2020

Minskat amorteringen

Mitt första inlägg med min nya dator. Den kom i onsdags och jag har använt den varje dag, men jag har ännu inte vant mig vid hur smidig och snabb den är. Den medför en känsla av medvind i allt jag tar mig för. 

Nu var det var inte det jag tänkte avhandla här idag, utan det faktum att vi efter lite tvekan från min sida har valt att minska amorteringen på vårt bolån. Arvet från tidigare generationers syn på ekonomi flyter i mina ådror,
  • man ska inte låna pengar om det går att undvika 
  • måste man ända låna - betala av lånet så fort det bara går 
Så som ni förstår tog det emot för mig att ta detta steg, trots att jag hela tiden sett det logiska i att göra det. Pengarna gör mycket större nytta på börsen, än på att betala av ett lån på ett hus som är värt mer än vad vi köpte det för. Dessutom har vi redan betat av en del, så jag känner mig i trygg i beslutet. 

Vem vet, snart kanske jag belånar portföljen på Avanza också....? 😆 Nä, där är jag inte än. Jag måste känna att jag har stenkoll innan jag skulle våga mig på något sådant, även om jag kan se en fördel med att ge portföljen en skjuts på vägen.

Så idag har jag alltså gett mig själv en present, jag har minskat bosparandet och ökat sparkvoten för mitt månatliga framtidssparande från 22% till 26%. Varje krona gör skillnad!

Ikväll är vi bjudna på middag till min bror med familj och jag lovade att bidra med efterrätten, så nu ska jag googla smarriga och barnvänliga desserter! Det lutar åt pannacotta med hallonsås och egna blåbär!


Lånad från Recept.se

Trevlig helg!

2 kommentarer:

  1. Grattis till ny dator! Du kommer snart ha vant dig vid snabbheten och inte förstå hur du kunde skriva på den gamla :-).

    Jag tror det var rätt beslut att minska amorteringen till förmån för ökat sparande! Men precis som du skulle jag inte vara bekväm med att belåna portföljen. Känns jätteläskigt! Kanske för jag inte gillar lån?

    Hoppas middagen blev trevlig!

    Mvh Louise

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skönt att det finns fler än jag som känner så inför lån! ;-)

      Ja, middagen blev jättetrevlig förutom att min dotter stukade foten när hon lekte pantgömme med kusinerna. Lyckligtvis blev det nog inte så allvarligt, för nu haltar hon omkring och har börjat kunna stödja på foten lite.

      Mvh Fumlan

      Radera