torsdag, september 03, 2020

Kostsam sjukdag

Så kom den då, min första sjukdag sedan...ja, långt innan Corona gjorde sitt intåg i vår vardag. Jag trodde inte att jag skulle klara mig såhär länge utan att snora "i dessa tider". Faktum är att jag varit friskare än någonsin, kanske tack vare att färre basilusker varit ute i omlopp för att folk faktiskt håller sig hemma i större utsräckning vid förkylningssymptom. Leve FHM!
 
Vad är då det första jag tar mig för hemma i soffan? Jo, jag sätter mig att göra en sammanställning av min totala portfölj i Excel. Jag har länge velat göra det, men inte haft vare sig tid eller ork att lägga på mitt supersega, 10-åriga vrak till laptop med endast Starter-versionen av Office. Det är som att böna och be om att få bli gråhårig i förtid! 

Mycket riktigt tar detta faktiskt halva förmiddagen och när jag ska öppna upp filen igen, efter en omstart av min trötta medarbetare visar det sig att det inte är så bara. Det framgår mycket tydligt att både dator och StarterOffice hatar mig! Tack och lov hittar jag filen igen och jag skyndar mig att ta skärmklipp som en slags pensionärsback-up. Här ett av klippen. Det känns som att det blir lättare att få en överblick med grafer, så det kommer jag nog att försöka jobba vidare med. Det blir mer uppenbart hur jag viktat bolagen och vad jag ska försöka balansera bättre. OBS! Det är helt i sin ordning att jag är så tung i Investor, det är min avsikt! ;-)

 

Eftersom jag redan nästan spolat ner datorn i toaletten 3 gånger idag, bestämde jag mig att för att investera i en ny laptop försett med Officepaketet. Det har stått länge på min önskelista, men min snålonomiska sida har hela tiden hävdat att så länge gamlingen startar så duger den. Jag väljer att se det som en investering både ekonomiskt och mentalt, eftersom syftet med den är att hjälpa mig att generera cash och mitt tålamod slipper utsättas för onödiga påfrestningar (i en perfekt värld). Datorkunskap är inte (som ni säkert redan listat ut) min starka sida, men jag slog till på en begagnad HP ELITEBOOK 745 G3. Med rabatter gick det på 5645,60:-. Jag passade även på att använda mitt Komplettkort vid betalning för att få några bonuspoäng. Nu får vi bara hoppas att den är mer samarbetsvillig än min gamla.
Nu är det faktiskt dags att sticka ut näsan i solen, det är en underbar höstdag och lite D-vitamin borde kunna skynda på tillfrisknandet. 

 Sol på er!

7 kommentarer:

  1. Förstår frustrationen :-).

    Jag är också tung i Investor, och min avsikt är att bli ännu tyngre. Dock blir det inte så stora köp där eftersom det blir mycket pengar att slänga ut varje gång man ska köpa. Men några här och där blir många till sist!

    Hoppas att din nya kompanjon skänker mycket glädje i framtiden! Jag är så himla lycklig för min MAC som nu är 9 år gammal, men fungerar väldigt fint!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är lite av en hemlig dröm att få ha en MAC, men sanningen är att jag är rädd för MAC. Har hört att det är helt annorlunda än PC och då tänker jag att det är ungefär som att sätta sig på en mekanisk tjur. Jag känner heller ingen som har det, så jag kan inte hänga över axeln eller "gå bredvid" innan jag tar klivet. :-)

      Helt med på Investor-resonemanget, jag har tänkt att jag alltid ska vika pengar åt just en Investor varje månad...men så blir jag snål och tänker att den kan få gå ner några kronor först. Det vet vi ju hur bra det funkar, så nu tog jag steget att köpa min första A-aktie. Känns som en bra kompromiss!

      Radera
    2. Ha ha, det enda jag saknar på MAC är "framåt-delete". Men efter 5 år vande jag mig med det också. I övrigt tycker jag den är MYCKET "bättre" än PC, inga uppdateringar stup i ett. Men det kostar ju att köpa en, så när den här ger upp så vet jag inte vad jag gör!

      Japp, förstår dig. Nästa löning blir det ett par Investor...om pengen är under 550:- ;)

      Radera
  2. Fin portfölj du har! Segt med datorn, men det känns som en bra investering ändå :)

    Krya på dig och ha en bra helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så mycket!

      Ja, det känns som att det är lätt att bli dumsnål, men faktum är att vissa saker behöver man ändå lägga pengar på för att underlätta i vardagen. :-)

      Trevlig helg!

      Radera
  3. Hoppas du mår bättre nu! Segt med datorn men det får ändå ses som en investering. Den du köpte kan säkert kämpa på några år :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för omtanken! :-)
      Ja, jag var ändå inställd på att jag snart skulle behöva skaffa en ny. Lika bra att riva av plåstret liksom!

      Tack för din kommentar, ha en trevlig söndag! :-)

      Radera