fredag, oktober 16, 2020

Ett inlägg jag kanske raderar...

Jaha, stor idé att skriva det då? tänker ni. Grejen är att ämnet (för mig) är oerhört känsligt. Jag har nämligen alltid betraktat mig som en stark och realistisk person som har kontroll över sina känslor. Som alltid har en logisk förklaring på lut till det mesta, men nu verkar det som att mitt psyke har svikit mig. 

Jag har mått lite sådär. Det låter fånigt, men jag har länge känt att jag skulle behöva gråta ut. Alltså på riktigt, typ en hel dag eller så. Fast jag kan inte tillåta mig sådana utsvävningar, för varför skulle jag gråta? Jag har absolut ingen som helst anledning att gråta. Jag har två underbara barn (helt ärligt det finns inga bättre), en fantastisk äkta man (helt ärligt det finns ingen bättre), ett fint hus och ett helt okej jobb. Det vore högst otacksamt av mig att sitta och böla och tycka synd om mig själv, när jag kan bocka av allt detta som så många andra har på sina önskelistor. Dessutom, NÄR skulle jag hinna gråta? Mellan middagen och disken? På lunchrasten på jobbet? Boka in en barnfri lördag?

Först tänkte jag att det var "den där tiden på månaden", men jag kan inte skylla på det längre och den här veckan har jag inte riktigt känt igen mig själv. Jag har haft antydan till huvudvärk (ovanligt), snurrat till datum, veckodagar och arbetsuppgifter. Jag har kommit på mig själv att bli ståendes mitt på golvet på jobbet, försökt greppa en vettig tanke men det har krävts kraftansträngningar för att jag ska kunna "snap out of it". De arbetsuppgifter som annars går på rutin, som jag kan utantill i sömnen, har jag ibland fått mentalt krysta fram. Att saker och ting ändå har gått bra beror nog mycket på att det har varit ganska lugnt på jobbet. Vi har också en bra dialog oss kollegor emellan och kan skratta åt varandras fadäser, det hjälper!

Så vad är det då som felas mig? Corona, kanske många tänker, men faktum är att pandemin inte påverkat mig alls. Som introvert har samhället snarare blivit mer "Fumlan-anpassat" och jag trivs. Det finns däremot en del faktorer i periferin som spökar, några nya insikter som gnagt ett tag och kanske har de kommit ikapp. 

En stor del av smolket i bägaren är familjegården som jag skrivit om tidigare, eller rättare sagt min pappas funderingar kring gårdens framtid. Vi har inte haft möjlighet att träffas för att diskutera på riktigt ännu, men viss information har delgivits oss och mattan drogs bokstavligen bort under fötterna på mig. Meningen var att vi skulle ha ett möte, men det blev inställt och vi har inte kunnat bestämma nytt datum pga att en av oss arbetar utomlands för tillfället.

En annan del är att en väninna jag trodde jag hade, de facto inte längre är det, min väninna alltså. Jag har fått rannsaka mig själv och jag har kommit fram till att jag är dålig på att underhålla mina relationer. Jag höll henne högt, men nu har jag insett att hon inte höll mig lika högt. Jag får skylla mig själv som tog henne för givet och jag får anstränga mig mer för att hålla liv i de relationer jag har kvar.

Det sista jag kommer på såhär på rak arm, är min yrkessituation. Jag har en trygg anställning, jag vet att jag är uppskattad av både kollegor och min chef och jag gör ett bra jobb. Det vet jag och jag är dessutom glad över att ha en stadig inkomst, men jag har en dröm. Jag skulle vilja ha möjligheten att försörja mig på att skriva. Det är en fåfäng dröm och jag har inga verktyg för att kunna snickra ihop en framtid som författare. Jag lider av en ständig prestationsångest för att jag inte hittar min nisch. Jag skriver när jag får tillfälle men eftersom jag behöver lugn och ro samt en hel del tid, blir det inte ofta som jag hade önskat.

So now what? Jag borde ha en plan och jag har en plan...typ! Jag har anmält mig till en distanskurs på folkhögskola. Jag ska utöver det lära mig att visualisera och att anamma attraktionslagen. Jag inser att jag vill mycket och jag vet inte hur jag ska få ihop det. Jag skulle behöva ett år ledigt och 32h/dygn.  -Men ta tjänstledigt ett år då? Jovisst, det låter logiskt...om jag bara inte hade legat i startgroparna för ett seriöst sparande som ska möjliggöra tidigare pension. Dessutom...PRESSEN! Efter det året måste jag verkligen prestera om det ska vara värt det.




Puh, hej krisen!
Trevlig helg!

7 kommentarer:

  1. Hej!

    Bra, starkt och intressant inlägg. Jag känner igen mig mycket i det du skriver prestationer, bra familjesituation, stabil förvärvsinkomst, slarvat lite med nära relationer, introvert, viljan av att skriva, jakten på sin nisch etc.

    Jag har försökt jobba mycket med dessa typer av frågor de senaste åren, t ex uttrycka och stå för min åsikt (oavsett vad andra tycker), vårda och utveckla relationer som är viktiga för mig (hellre 0 relationer än 100 relationer som jag inte månar om). Generellt har jag också blivit mycket bättre på att göra saker nu och inte skjuta upp saker.

    Jag tycker du är grym, skriver fantastiskt bra och intressant!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej!

      Tack så mycket för de fina orden, det sista du skrev tycker jag att man kan applicera även på dig! :-)

      Det är nog viktigt att stanna upp ibland och till och med ta ett steg tillbaka för att betrakta livet och de situationer som dyker upp, för att fundera på om man verkligen hänger med själv eller om det går på autopilot. Det är så lätt att bara låta hjulen snurra på och det är nog inte helt sunt och oftast är det pga tidsbrist och stress man gör det dessutom. Precis som man gör kylskåpsutrensningar ibland, för att göra sig av med luden Crème Fraiche och den mögliga paprikan längst in i grönsakslådan för att få plats med nya fräscha varor, kan man nog med fördel göra detsamma med själen.

      Håller med dig till 100% angående vänner, bättre några få nära än många flyktiga. Flyktiga bekantskaper tar mer energi än de tillför, då man ofta försöker upprätthålla en fasad inför dem. En riktig vän vet allt om en, men stannar ändå!

      Du har ju en grym blogg, men har du några andra skrivarplaner?

      Radera
  2. Väldigt bra poänger! Ja, man borde "mögeltesta" livet (själen, vänner, jobb etc) ibland.

    Nja, har inga andra skrivarplaner för tillfället. Det hade dock varit väldigt kul att skriva en bok någon gång. Du då?

    Ha en fin måndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eller hur! Fint att få lämna något till eftervärlden.
      Kruxet är bara det där med "nischen", VAD man ska skriva. :-)

      Radera
  3. Men åh! Jag har missat att kommentera detta, fast jag läste det för länge sedan nu! Tror jag stod med mobilen på jobbet, och då kan man ju inte fokusera...:-)

    Intressant inlägg! Jag känner igen mig på flera punkter! Dels har ju även jag haft (har?) skrivaramibitioner. Jag vet att det inte är lätt! Jag har en hel del påbörjat, men är dålig på avslut...och så känner man väl alltid lite att "vem skulle vilja läsa det här?". Dessutom är just det svåraste, VAD ska man skriva? Håller ändå tummarna för att du hittar någon bra nisch!

    Introvert är jag också. Ganska mycket i alla fall, så jag förstår vad du menar med att det coronasamhälle vi upplever nu "passar" dig.

    Slutligen: Jag har också tappat en väninnan. Trodde typ vi var bästa vänner (det VAR vi), och vi hjälptes åt med allt och sågs väldigt ofta. Så helt plötsligt tjafsade vi om en pytteliten grej på telefon, och nu har det snart gått 1,5 år...och jag förstår fortfarande inte vad som hände! Saknar henne, men har ändå inte ork att ta tag i situationen på något sätt.

    Sen såklart har du blivit påverkad av familjegården och allt däromkring. Vem skulle inte bli det?

    Ta hand om dig och hoppas du mår bättre snart!

    Kram Louise

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för din fina kommentar, den värmde! Det är så skönt att höra att det finns likasinnade därute. :-)

      Eftersom man skriver lite anonymt såhär i bloggen är det mycket lättare att blotta strupen, och tack vare det kan man få välbehövlig respons. Både hejarop och mer konkreta åsikter och nya infallsvinklar på problem eller tankar. En blogg kan verkligen fylla flera syften.

      Jag kan tänka mig att din väninna saknar dig också, speciellt som ni stod varandra så nära. Jag är ju ett stort fan av sms, du ska inte bara skicka ett litet "Hej, hur mår du - saknar dig!" Om hon gjorde det till dig, skulle du bli glad? Fast man måste ju känna att man mäktar med att ha en relation till i livet, därtill en som kanske kräver lite reparation och underhållning... :-)

      Kram Fumlan

      Radera
    2. Jo, jag får fundera på det här med sms:et...men även om jag tror att hon säkert skulle bli glad så får jag ändå känslan av att vi kanske skulle hamna på samma ställe igen framöver och att hon på något sätt varit viktigare för mig än jag för henne...Säkert dumma tankar, men jag vet bara inte om jag har energin för att ta tag i detta riktigt just nu...

      Ska fundera! Tack för din åsikt!

      Kram Louise

      Radera