onsdag, oktober 28, 2020

Ouch, -4% idag. Dags för shopping?

Jag gillar rött på rosor, höstlöv och tomteluvor. Däremot är jag inte lika förtjust i det på börsen. Jag har haft en hyfsat bra utveckling det här året men den här veckan har verkligen gått hårt åt mina stackars små investeringar.

På mina svenska aktier som ligger på mitt ISK på Avanza var jag ner -4,09% som mest, sedan skuttade det upp och stannade på -3,91. *Yeahhh* En stor sättning överlag men Intrum bidrog generöst till nedgången tillsammans med ZignZec, Bonava och Softronic. Jag är lite glad att jag avyttrade en smula Intrum för 265,20 kr/ st förra veckan, dels fick jag lite nytt att handla för (Hello Pfizer) och dels för att jag var för tung på posten.

Nordnet-ISK:et nöjde sig med att stanna på -2,92%, där främst Elektra agerade draglok.

Den här gången är jag lite bättre rustad för en dipp än vid den första Coronakraschen. Jag har en liten slant jag kan ta till och shoppa för. Redan nu har jag börjat duttköpa, veckan hittills har resulterat i:
  • Fortum - 16 EUR/ st
  • XACT Norden Högutdelande - 114 kr/ st
  • Essity - 271 kr/ st
  • Investor A - 530 kr/ st
  • Cibus - 150 kr/ st
  • Stora Enso - 128 kr/ st
Den här månaden har varit dyrare än vanligt, då både vinterdäck och kylskåp har behövt införskaffas. Jag är glad att vi har våra riktade sparanden och buffertar som täcker sådana utgifter och vadderar våra ekonomiska utmaningar i vardagen. Det innebär att jag trots allt kan investera som vanligt.

Jag räknar med att vi har en liten bit kvar att falla, så jag försöker bortse från alla kronor som flyger sin kos och riktar istället in mig på att fylla på billigt. 

Småpotatis i väntan på arbete.


USA-börsen fortsätter neråt, blir det åka av imorgon också? 

5 kommentarer:

  1. Åh, jag vill också shoppa! Men precis som du tror jag nedgången fortsätter, så det är bara hoppas att köpläget håller i sig så jag åtminstone kan handla lite framöver :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kan bara vara på börsen man hoppas på domedagsprofetior, känns snudd på makabert faktiskt! ;-)

      Radera
  2. Fina köp och snygg vinsthemtagning i Intrum! Hehe röd var min favoritfärg när jag var liten så tycker din beskrivning ("Jag gillar rött på rosor, höstlöv och tomteluvor. Däremot är jag inte lika förtjust i det på börsen.") uttrycekr det väl där :)

    Ha en fin helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så mycket!
      Rött kan ju även vara fint om man har lite kassa att spendera. :-)

      Radera
  3. Bra poäng! För nettoköpare är rött en fin färg :)

    SvaraRadera