lördag, oktober 31, 2020

Ett sista farväl

Från och med idag har jag ingen farmor längre. Hon vandrade vidare 6:45 imorse och lämnade oss efterlevande att fortsätta vår resa i jordelivet. Hon fick en stroke för nästan 2 veckor sedan och efter det ville kroppen inte samarbeta mer. Hon tynade sakta men säkert bort i sin säng på boendet. Två veckor är en lång tid att ligga och bara vänta på slutet. 

För egen del var det en lättnad att ta emot beskedet att lilla farmor äntligen fått somna in, det kändes mer psykiskt påfrestande att hon bara låg där. Att inte veta vad hon uppfattade av omgivningen, att inte veta om hon hörde samtalen inne i rummet, att inte veta om hon förstod det hon eventuellt hörde och att inte veta om hon förstod att alla som kom och gick under de där dagarna var där för att hon skulle dö.

När samtalet från pappa var över satt jag bara och tittade ut genom köksfönstret. Tittade på gråsparvarna, pilfinkarna, talgoxarna och blåmesarna som småkivades runt fågelbordet och försökte rannsaka mitt känsloregister. Vad kände jag egentligen? Var det någon känsla jag borde uppmärksamma och bearbeta? Nej, jag kom fram till att allt var som det skulle. Jag har tänkt mycket på henne idag och på de minnen jag bär med mig från barndomen.

Det jag kommer att skriva nu kanske framkallar en mental fnysning hos vissa av er, men jag vill gärna vara öppensinnad och väljer att berätta ändå. Under sommaren har vi stora mängder nässelfjärilar i vår trädgård och det händer då och då att någon enstaka fjäril förirrar sig in i huset, men nu var det längesedan jag såg till någon. Av förklarliga skäl då de oftast övervintrar mellan september och mars. Därför blev jag mycket överraskad i förmiddags, när jag som bäst höll på att göra mig iordning i badrummet, då det från ingenstans dök upp en livlig och praktfull nässelfjäril. Den fladdrade runt en stund i rummet, som för att visa upp sig, innan den sökte sig mot fönstret. Efter att jag släppt ut den slog det mig att det kanske var en hälsning från andra sidan. Oavsett om det var så eller inte, tycker jag om den tanken och behåller den som ett sista ljust minne av min farmor.




Ikväll brinner ett ljus för de vi förlorat men minns med värme.


6 kommentarer:

  1. :( Beklagar sorgen... Sånt är livet tyvärr, det kommer att hända alla på ett eller annat sätt. För vissa tidigare, för andra senare. Gäller att leva livet idag. Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Jamen precis, det är det enda vi vet riktigt säkert! ;-)

      Radera
  2. Ett klokt inlägg Fumlan. Och kanske fanns hon verkligen någonstans i den lilla fjärilen, som kom för att ta ett sista förväl...vem vet?

    Med vänlig hälsning,

    Atlas

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för de fina orden! Ibland är det nästan skönt att inte veta allt, att det kan få finnas lite tolkningsutrymme så att man kan välja sina sanningar. :-)

      Radera
  3. Hej Fumlan!

    Jag förstår dina känslor, och den märkliga lättnaden när en kär person äntligen får vila. Jag tror hon har det bra nu!

    Jag kan absolut tro på sådant som du är inne på med fjärilen du såg. Ibland kan jag dock inte låta bli att undra varför de bortgångna inte väljer att slå till på lite större grejor...Jag menar, tänk vad coolt det vore om du plötsligt haft en färggrann papegoja i badrummet!?

    Eller....skulle man blivit vettskrämd då kanske...?

    Ta hand om dig och de dina lite extra i höstmörkret!
    Kram Louise

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hahaha, vilken grej det hade varit med papegojan! Då hade jag inte behövt hysa några tvivel heller huruvida det var farmor eller ej, eftersom just färgglada papegojor inte är supervanliga häromkring! :-D

      Tack så mycket, det får du också göra!
      Kram Fumlan

      Radera