tisdag, november 03, 2020

Timpeng - 4998 kr

När jag tittar tillbaka på mina inlägg här den sista tiden, ser jag att de verkligen har gått i moll. Så nu får jag rycka upp mig lite, tänkte berätta att jag ska sadla om och bli tandläkare. Jodå! Jag har nämligen känt mig kallad, nä mer än så, jag fick till och med ett fint kort på posten för några veckor sedan där jag, tillsammans med en inbjudan, fick informationen att "Dags igen, har du borstat?"

Genast kavlade jag upp ärmarna mentalt och lade upp en krigsplan. När behöver jag börja tandtråda för att tandköttet ska ha vant sig tillräckligt vid misshandeln för att inte börja blöda när tandläkaren sticker med sin hemska, vassa krok i blänkande metall och därmed avslöja min bristande dedikation när det kommer till tandtråd? (Ursäkta, sjukt lång mening men mäktar inte med kommateringen.)

Planen sket sig naturligtvis och jag fick i panik börja tandtråda tre dagar innan D-day. Även om det blödde mycket mindre sista gången, visste jag ändå att det var kört. Det var bara att krypa till korset och erkänna! Jag vet att jag har ganska bra tänder, så jag "har råd" att slarva lite, men aldrig hade jag kunnat föreställa mig den lovsång både tandläkaren och hans sidekick brast ut i. Tydligen har jag tänder som en 18-åring och en mun som Mick Jagger. Det kan bara vara i tandläkarstolen man kan tolka det som en komplimang, Mick Jagger-liknelsen alltså. 

Det var ingen lång stund jag tillbringade i stolen, men jag hann bli förhörd om min familjesituation och när det framkom att jag hade barn fick jag ett brandtal om hur viktigt det var att redan i barnens unga år etablera en god tandhälsa. Jag försäkrade honom om att vi har strikta rutiner kring just tandborstning men att vi alla uppenbarligen kunde bli bättre på tandtråd. Han nickade ivrigt, rafsade ihop sex (6!!!) tandborstar som jag skulle få med mig hem och frågade hur små mina barn var. När jag berättade att de var tonåringar sjönk han liksom ihop lite på sin stol och såg med ens uppgiven ut. 

"Då är det som det är, det är svårt att kontrollera allt....men tandtrådning är en familjegrej", tillade han med förnyad energi och tog fram en liten mellanrumsborste i gummi. 
"Alla kan ha varsin sån här, i en egen liten låda i badrummet. Man använder den flera gånger." Jag hade inte hjärta att göra annat än att le lika entusiastiskt och hålla med om att det var en fantastisk idé.

På 12 minuter var besöket avklarat. Jag räknade ut att det kostade mig 83,30 kr/min att få en riklig dos beröm blandat med tandläkarandlig spis. 83,30 kr x 60 min ger en timlön på 4998 kr. För den summan kan jag mycket väl tänka mig att konvertera till tandläkarismen. Åtminstone tills första varbölden/ skrikande barnet/ dåliga andedräkten dyker upp.


Äh, jag har det nog rätt bra ändå!
  

2 kommentarer:

  1. Hehe, jag känner igen de där sista minuten ambitionerna :) Härligt att det gick bra! Just tandtråden har jag faktiskt fått ordning på nu de senaste åren och gör det varje dag. Eller jag gör något iaf men det blöder ändå en hel del när framför allt tandhygienisten är där och grejar så oklart om jag utför mina rutiner på ett optimalt sätt.

    Vissa yrken har onekligen en fin timpeng :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Äh, jag tror att det är tandhygienisten som inte har rätt handlag! ;-)

      Kan förresten rekommendera de där mellanrumsborstarna i gummi som jag fick tips om, jag har blivit beroende!

      Radera