fredag, juli 09, 2021

Vilket veckoslut!

Alltså de två senaste dagarna, alltså! Snudd på lycka, även hos en realist/pessimist som jag tenderar att vara ibland. Jag har för mig att det var flera saker, men just nu är det främst två händelser som förgyller min tillvaro. 

Det första är att jag fick ett B på min första kurs på Komvux!!! Det hade jag inte vågat hoppas på eftersom jag kände att jag valt ett för högt tempo på studierna. Det var till och med en tillfällig känsla av uppgivenhet, då jag kände att jag får kanske vara glad om jag ens får ett E. Så när betyget B poppade upp på skärmen, ja gissa hur lycklig jag blev! 

Det andra är att dottern tog sitt moppekort idag!!! Jag är så stolt, glad och lättad. För vi har tragglat, eller ja...hon har tragglat. Men jag tror nästan att jag är mer lycklig över detta än vad hon är. Det var andra gången hon skrev provet. Därför kändes det lite som att om det inte går vägen nu, kan det bli svårt att hitta på sätt att motivera henne. Första gången tog hon lite väl lätt på det, så på sätt och vis kanske det var en nyttig lärdom.

Jahapp, jaa nä nu har jag nog pyst ut tillräckligt med positivism för ett och samma inlägg. Det finns trots allt en gräns för hur mycket av den varan man orkar läsa på en gång. ;-)

Trevlig helg!

 

8 kommentarer:

  1. Grattis till B! Kul, och speciellt när man inte förväntar dig det.

    Känner igen lyckan (lättnaden?) när ens 15-åring klarar teorin för moppen! Vi var mer lättade än glada tror jag ��.

    /C

    SvaraRadera
    Svar
    1. Stort tack! :-D

      Eller hur, och jag tror att det gör oerhört mycket för deras självkänsla. Det är trots allt en väldigt känslig ålder.

      Tack för din kommentar, C! :-)

      Radera
  2. Wow! Vet du hur bra ett B är? Låt oss säga att 8 aspekter av ämnet ska bedömas, då måste fler än hälften av dem vara uppnådda på A-nivå för att läraren ska kunna sätta B. Så betyget B är fantastiskt! Bra jobbat! Och grattis till att ett barn nu är "stor" och har klarat något stort! Lite juli-lycka!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj, nu blev jag nästan lite rörd här. Tack för dina fina ord!
      Låter som att du har lite insikt i läraryrket? ;-)

      Ja, det känns som en milstolpe ändå med moppekort. Hon såg så vuxen ut när hon drog iväg på mopeden.

      Tack för kommentaren! <3

      Radera
  3. Tänk vad allt har förändrats. På min tid behövde man inte något kort för att köra moppe och det trimmades hejvilt i kompisarnas garage. Inte jag då, för jag ägde aldrig en moped. Kanske får köpa en nu på gamla dar, månntro om man ändå behöver kort...

    Grattis till dina akademiska framgångar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, men vi gamlingar behöver inte ta moppekort om vi redan har bilkörkort. Lyxigt va!?! Tycker verkligen att du ska skaffa moppe när du hoppar av ekorrhjulet. En PUCH eller Zundapp! :-)

      Radera
  4. Vad roligt, grattis till bra betyg för dig och moppekort för dottern!!

    Kram Louise

    SvaraRadera