måndag, mars 07, 2022

Jag sjunger lättillgänglighetens lov

Det ska vara lättare att göra rätt än att göra fel. Det är en klokskap jag tagit med mig från den tid då jag stod och monterade ihop bilar på löpande band. Aldrig var det väl så viktigt som då, för det handlade om tidstapp och hade man inte rätt förutsättningar kunde det få förödande konsekvenser. Som att bandet stannade till i några sekunder. Det kan tyckas fånigt att hänga upp sig på några sekunder, men i en fabrik med tusentals montörer som sliter från arla morgonstund till dygnets sista timme, spelar det stor roll. Om alla orsakar fem sekunders stopp någon gång under sitt pass, blir det frågan om en väldigt hackig process och bilfabriken blöder. Det ligger alltså i ledningens intresse att de anställdas behov tillgodoses, naturligtvis inom rimliga gränser för fabriken. 

Allt man behöver ska finnas inom armlängds avstånd. Material ska ständigt fyllas på. Maskiner måste vara i bra skick och eventuella fel måste genast rapporteras. Driftstopp för rutinunderhåll eller nyinstallationer ska vara planerade långt i förväg, för att säkerställa att rätt personal finns på plats och att fokus läggs på rätt ställe. Allt för att det ska kunna rulla på och förhindra oplanerade stopp, där man i värsta fall behöver felsöka och beställa hem delar.

Att göra börsen lättillgänglig för kreti och pleti är någonting som Avanza verkligen har lyckats med. Speciellt om man jämför med hur krångligt det var förr, när en portfölj faktiskt såg ut som en portfölj. Då var inte känslan att aktiemarknaden var till för folk i overall och gummistövlar. Men nu är den det, tack vare flugan Internet och användarvänliga (snudd på barnsliga) nätbanken Avanza. När till och med en bondtös som jag vågar sig på det där med aktier, ja då blåser det nya vindar. Hörde jag ett Halleluja?

Avslutningsvis vill jag tipsa om en annan lättillgänglig funktion som appen Swish hittat på. Jag kanske är sist på bollen här, men har ni sett att det längst ner på startsidan står: "Hjälp de drabbade i Ukraina" med pytteliten text? Trycker man på Mer info bredvid texten skickas man vidare till en sida som radar upp ett litet gäng hjälporganisationer. Man kan läsa lite kort vad de riktar in sig på för typ av bistånd och sedan välja att swisha någon av dem. Smidigt va? 

Ha en fin måndag i solen!

4 kommentarer:

  1. Just det lite barnsliga hos Avanza är det jag tycker är så fantastiskt! Att de vågar vara lite fåniga och skriva lite roliga grejer, ha lite roliga gubbar som poppar upp, att göra små filmer som man blir glad av...ja, hatten av Avanza! Fyllde på aktieinnehavet idag när kursen var 193:- faktiskt. Tror Avanza har en fin framtid!

    Fast på det lite hemskare temat Ukraina så är det faktiskt så att jag använt en del pengar till hjälporganisationerna i landet. Swish förenklar! Jag har gett både till UNHCR, Röda Korset och till en djurrättsorganisation som för ut hundar och hästar ur landet. Allt behövs!

    Hoppas du får en fin vecka!

    Kram Louise (skriver som anonym eftersom min dator loggar ur mig från mitt google-konto hela tiden och jag är för lat för att logga in...)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jamen vi har ju alla ett inre barn inom oss, det vet Avanza att utnyttja! Bra kurs på ditt köp, jag gick in på 195 med en pyttepost.

      Vad fint, att även djur far illa i krigstider är lätt att glömma. Hemskt på så många plan, det här med krig. :-(

      Kram

      Radera
  2. Det där med tidstapp har jag ibland funderat över när jag och mina kollegor sitter på något evighetslångt Teams-möte. Tänk tio pers som småslumrande slösar bort en timma var för att någon mellanchef skall få visa sin fina powerpoint. Det drar lätt iväg, kanske inte som ringar på vattnet likt ett löpande band men ändå.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hehe, don't get med started! Det är verkligen olika världar och tid verkar onekligen vara relativt!

      Radera