söndag, april 23, 2023

Jag kan allt om...

...beredskap! Har Fumlan börjat med clickbait, undrar ni nu. Kanske lite men jag vill påstå att det är en sanning med modifikation, för efter en helg på Civilförsvarets grundkurs i FRG är jag idag bättre på:
  • HLR
  • Första Hjälpen
  • Brandkunskap
  • Möta människor i kris
  • 30-minutermetoden (upprättande av mottagningsplats)
  • Stabstjänst
  • Kommunkunskap
  • Livsmedelshantering
  • Våra grundbehov
  • Information vid kriser
...än jag var i fredags morse. En del av denna kunskap har jag övat på tidigare genom min arbetsplats och min (korta) tid på Mind. Men det blev en bra ögonöppnare för hur bra det är med repetition för jag märkte att mycket låg nära till hands i muskelminnet. Det är ju annars en osäkerhet i skarpt läge, tänker jag. När det blir allvar är man rädd att man inte kommer att klara av det, men mycket handlar också om sunt förnuft. Och det kan faktiskt vara den insatsen som räddar ett liv.

Våran kommun (likt många andra) har idag ännu inget samarbete med FRG, men jag tror att det är i startgroparna. Det kommer fler utbildningar framöver som jag nu, tack vare grundkursen, har tillgång till. Jag är lite inne på att gå en ledarskapsutbildning, det är aldrig fel! Även om man inte leder andra, kan man leda sig själv...

När jag kom hem väntade grillad flankstek och ett glas rött vin. Så lyxigt och jag njöt av det lilla som var kvar av helgen.

Varför gör jag det här? Jag tror att det bottnar i att jag vill ha kontroll. Jag vill inte hamna i en situation där någon behöver hjälp och det bara är jag som finns till hands, om jag inte vet hur jag ska agera. Vågar jag lita på att jag skulle försöka hjälpa en person, även om jag inte vet hur? Eller finns det en risk att jag tar på mig skygglapparna och hoppas att det snart går förbi någon annan mer kompetent medmänniska? Nej aldrig, kunskap ger makt heter det. Och i det här fallet kanske makt över liv och död!

Det är bättre att ge sig själv förutsättningarna att lyckas med det man vill i livet! 





 

6 kommentarer:

  1. Bra att kunna och förbereda sig, man vet aldrig hur man reagerar. En gång var jag med om en "fysisk attack". Där lärde jag mig om mig själv att jag står upp och försvarar mig och att mina krafter i en sån situation är väldigt stora. En annan människa i min närhet rullade ihop sig till en liten boll mentalt och backade.

    En onödig lärdom kan tyckas. Men nu vet jag det om mig själv.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Verkligen inte en onödig lärdom, tänker jag. Det är dels en trygghet att veta hur man reagerar i en sådan situation, och dels en trygghet att veta att du känner dig nöjd med ditt sätt att reagera. Trygghet är ett av människans viktigaste grundbehov! :-)

      Det var en ganska stor kille som deltog på kursen. Han både såg ut som och var världens snällaste, men han berättade att han ofta råkade ut för att mindre killar kom fram och muckade med honom för att visa sig på styva linan. Men jag tänker att det då är bra att vara trygg i/ med sig själv, för att kunna hantera situationen så bra som möjligt.

      Radera
    2. En gång, under min singelperiod för 20 år sedan, när jag stod och urinerade inne på krogen (toa alltså) så var det en kille som ställde sig bredvid mig och sa "dig vill man nog inte bråka med". Jag muttrade något i stil med "nä det är nog säkrast". Jag ser ut som en polsk torped ungefär och vägde väl en 115 kg på den tiden med 50 cm överarmar :)

      Fast det kan lika väl ha varit en homoerotisk invit som jag inte begrep eller nappade på.

      Radera
    3. Hehe, bra att du inte begrep/ nappade så att du inte riskerade att råka ut för lagens långa spaghettiarm...

      Radera
  2. Hej,
    Jag har inte befunnit mig i blogg-landia på ett tag av olika anledningar, men nu sitter jag här och läser olika inlägg i din blogg. Jag blir svårt förtjust. Vilken härlig blogg! Älskar ditt sätt att skriva och uttrycka dig om livet. Man sitter och ler. Ville bara säga det så här en tidig fredagsmorgon.
    Jag har varit volontär för Röda Korsets krisberedskap och fick då också lära mig det du nu kan efter kursen. Ja, och så har jag ju även en hel del med mig efter livet som flygvärdinna där man skall kunna hantera både den ena och den andra krisen. Man blir lite skadad. Jag tittar till exempel alltid efter brandsläckare och nödutgångar, var jag än är. LoL!
    Ha en fin dag och trevlig helg sedan!
    Kramen,
    Anneli

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej!
      Nämen nu blir jag nästan lite tårögd, vilka fina ord du bjuder på. Tack snälla! Och välkommen hit! :-)

      Eller hur, plötsligt ser man hjärtstartare överallt!

      Önskar även dig en trevlig helg, med massor av sol!
      Kram Fumlan

      Radera