lördag, juni 29, 2024

Var ska jag börja...?

Över två veckors radiotystnad, eller bloggtystnad kanske vi ska kalla det, från min sida. Jag har verkligen längtat efter att få sätta mig i lugn och ro och knåpa ihop ett inlägg. Lugn och ro har dock varit ett avlägset tillstånd. Det har varit intensiva veckor med inlämningar, tentor, resande och sommarjobb.

Jag har funderat lite över vad jag ska skriva. Det mest naturliga vore väl en rapport från Londonresan eftersom det är det största som ägt rum under dessa veckor. Samtidigt är jag lite trött på att återge resedetaljer och jag tror inte att ni har så stor behållning av det heller. Så. Det var en mycket lyckad resa och vi har fått med oss en massa nya minnen tillbaka. Alla har ätit minst en Fish'n'chips, vi har sett Big Ben, åkt dubbeldäckare och båt på Themsen. Typ så! Och jag har fått prata engelska, med en (i mina partiska öron) perfekt brittisk accent. 😉

Borta bra men hemma bäst. Här hemma är jag mitt uppe i sommarjobb på mitt gamla vanliga jobb. Det känns ändå helt okej, nästan lite roligt att vara tillbaka. Det beror nog högst troligt på att jag bara är inne och gästspelar några veckor. 

I ett tidigare inlägg spekulerade jag i huruvida min arbetsplats skulle vilja bli av med mig eller ej i nya VDns besparingsiver. Jag har nog fått ett svar på det nu. Typ. De vill inte bli av med mig. Tror jag. Här kommer en liten utläggning om varför jag tror att det är så. Min utbildning är på deltid, alltså inte 100%. Därför har jag kompletterat med fristående kurser för att komma upp i 100% och kunna maxa från CSN. Nu har jag kommit dithän att jag hellre skulle vilja jobba en dag i veckan istället, varför jag hintat för min chef att jag står till förfogande i den mån det finns ett sådant behov.

Nu när jag kom tillbaka för att sommarjobba, tog min chef själv upp saken och frågade om jag fortfarande var intresserad av den lösningen. Vilket jag ju var och då berättade hon att mina tjänster var efterfrågade både på min egen avdelning OCH av HR-chefen. Såg ni vad jag skrev? HR-chefen! Så de ska dela på mina dagar. Jag tackade ja utan att blinka. Utan att ha en aning om vad jag ska göra på HR. Nu vet jag att jag ska hjälpa till med ett nytt HR-system som köpts in, samt skriva nyhetsbrev som går ut till hela koncernen (Europa och USA). *Hjälp*

Om jag var taggad innan på hösten med kommande LiA, så kan jag avslöja att jag knappt kan sitta still nu. Det här är stort för lilla mig. Vilken höst det kommer att bli!

Nog med vältrande i min egen lergrop av lycka. För att komma ner på jorden igen, kan jag berätta lite om min sista ridlektion. Ridläraren tyckte nog att han var snäll och påhittig, för som rolig avslutningsaktivitet skulle vi ha gymkhana (stavningskontroll på den). Det var definitivt ingenting för mig. Jag är alldeles för grön i sadeln för sådana manövrar. Eller alltså, det var inga problem att plocka upp och sätta tillbaka koppen, däremot har jag för dålig koll för att få hästen att göra snabba skiftningar. Trots att vi vann stafetten var känslan efter lektionen lite däven. Jag hade gärna sett att jag kunnat lämna ridskolan med flaggan i topp. Men, men...

Och apropå hästar så har jag och en kompis bokat in en turridning på islandshästar om en månad. Det ska bli så spännande. Jag har ju aldrig suttit på en islandshäst tidigare och än mindre töltat. Då tar vi nya tag med hopp om en bättre ridupplevelse!

Nu ska jag fylla på svärmors vinglas och kanske även mitt.
Hoppas att ni får en fin återstod av kväll och helg!


6 kommentarer:

  1. Vad kul med nya utmaningar till hösten! Vi implementerade Workday på HR-sidan för några år sedan, det är roligt med projekt som verkligen berör alla. Roligt och lite läskigt 😉

    SvaraRadera
    Svar
    1. Aha, då måste jag fråga om det är samma. Fast det finns säkert en uppsjö av olika system. :-)

      Radera
  2. Men vad ska du göra nästa gång du är i London?

    Islandshästar är snälla djur, i alla fall för folk som mig som inte kan rida.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Är faktiskt lite mätt på London för tillfället. Fast inte Storbritannien, så jag skulle gärna åka runt och upptäcka landsbygden. Om stjärnorna ställer sig rätt, kan en resa till Irland (I know, inte UK men har stått på min önskelista i 20 år) bli sanning... Med en dag på en Connemararygg! :-)

      Hoppas att islandshästar är snälla, har fått för mig att de kan vara lite busiga. Min kompis är iaf helt såld på dem. :-)

      Radera
  3. Gymkhana! Ridlägervibbar från 90-talet omkullkastar mina strävanden efter mer djuplodande kommentarer. Alla eventuella tillkortakommanden i sadeln kan omöjligt räknas som verifierade misslyckanden då gymkhana, just med den stavningen, inte tillnärmelsevis kan anses vara en seriös ridaktivitet efter 16 års ålder!

    (Rida raggsocka däremot, kan man med gott samvete börja fundera på efter 55 ;))

    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, tack och åter tack! Nu känns det bättre och jag ska genast googla på rida raggsocka. Eller så får du berätta mer om det så småningom, kanske säkrare...

      Kram

      Radera