lördag, juli 06, 2024

Semester och lite ny tjänst...

Det går bra nu! På måndag börjar mina fyra veckor av ledighet och det ska bli så skönt. Något som däremot känns lite märkligt är att dottern kommer att gå upp tidigt för att åka till mitt jobb och jobba. Hon har redan hunnit jobba ett par veckor, så att arbeta på samma arbetsplats har jag nästan vant mig vid. Hon smälter in väldigt fint på min förra avdelning och trivs som fisken i vattnet med kollegorna. Så härligt att se! Men nu ska alltså jag ligga och dra mig i sängen medan hon ställer klockan, fixar sina frukostmackor och kör iväg till jobbet. 

Apropå jobbet, så har jag nu haft en liten för-avstämning med HR-chefen för att luska lite i vad hon tänkt sig för arbetsuppgifter till mig. Det blev ett väldigt trevligt och intressant samtal. Det brukar det i och för sig bli för vi kommer bra överens, men nu har jag alltså fått veta mer om mitt framtida inhopp på HR. Det händer verkligen mycket där nu och det ska bli spännande. Det som jag blev gladast över var dock att jag skulle få agera bollplank, alltså stöta och blöta lite kluriga frågor med henne. Jag älskar sånt och det visar ju att hon kanske har ett visst förtroende för mig. 

Mitt eget sommarjobb har flutit på bra, jag hann inte tröttna innan jag gick på semester (bara nästan). Vilket är skönt eftersom jag ska tillbaka en vecka till efteråt och sedan gästspela lite sporadiskt kommande läsår. Anledningen till att jag unnar mig fyra veckors semester är att jag har min lilla buffert som jag kan norpa lite av. Det är nu bara ett år kvar av mina studier och jag har gett mig den på att jag kommer att landa en bra tjänst innan nästa sommar. Kaxigt? Kanske, men ett mål är bra att ha!

Det var längesedan jag skrev något om min framtidsportfölj. Det finns tyvärr inte så mycket att rapportera eftersom jag inte har möjlighet att nyspara som jag gjorde när jag arbetade. Jag kan ändå berätta att jag gör mina månatliga avstämningar och sakta men säkert växer det. Det visar ju att tiden är en faktor som spelar stor roll, åtminstone om man har ett hyfsat startkapital. Jag längtar dock som en galen efter att få börja mata portföljen med nya regelbundna insättningar. Snart, snart.... 


Har ni känt att linden blommar (åtminstone i denna zon)? Finns det en ljuvligare doft än lind? Snart är blomdofternas tid förbi, så passa på att njuta av det som ännu finns kvar! 




5 kommentarer:

  1. Jag har egentligen inte heller något nysparande. Pengarna går istället till att amortera ned bolån och att slösa bort resten på resor och restaurangbesök. Nu senast var hela familjen i London och DET var inte billigt må jag säga.

    SvaraRadera
    Svar
    1. London kan beskyllas för mycket, men inte att vara billigt. Hoppas att det blev lyckat! Tycker att det låter som ett oerhört sunt förfarande med inkomsten som trillar in. Precis så man ska göra om man är där du är, tycker jag!

      Radera
  2. Har mindre nyspar in i investeringar men mer in på sparkonto. Det är väl iofs ngn form av sparande det oxå...även om jag sedan börssparandet inleddes på ngt märkligt vis inte betraktar det (kontanter) som ett sparande. Märkligt, för naturligtvis är även det att spara.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Numera känns det som att det finns två typer av sparande, det som leder till avkastning och det som läggs på hög (från dinosaurieepoken man själv är uppvuxen med).

      Radera
    2. ...och båda fyller sin funktion, ska jag tillägga!

      Radera