torsdag, juli 18, 2024

Dottern + Avanza = sant

Så kom den stora dagen. Dagen då dottern skapade ett eget konto på Avanza och satte in en slant att handla för. Jag som antagligen längtat ännu mer efter den här dagen, fick plötsligt en släng av prestationsångest. Så många gånger har jag tänkt att när hon öppnar ett konto, så ska jag presentera ett smörgåsbord av möjligheter. 

Ska vi istället vara lite realistiska, så kan vi konstatera att det min dotter behöver är något som sköter sig själv. Inte en massa handplockade aktier. För handen på hjärtat, om jag själv inte ens presterar särskilt mycket bättre än index, hur kan jag då inbilla mig att jag är rätt person att ge tips på kanonaktier? Hon är dessutom inte överdrivet exalterad över tanken på att lägga tid på att läsa in sig och följa ett gäng specifika bolag. Därför har hon istället börjat köpa lite fonder av olika slag som kan ligga och gotta till sig. 

Tänk om mina föräldrar hade gjort samma sak för mig. Å andra sidan hur kan man lära sitt barn något man själv inte ens är medveten om? Eller åtminstone något man inte tror sig om att kunna. Ja, det var knöligare förr. Det var text-tv, tidningar och bankbesök. Dyra avgifter kanske. Idag lägger vi en order med ett klick. Vi kan fatta beslut om att sälja ena minuten, för att ha en genomförd transaktion i nästa. 

Min mormor och morfar hade aktier. Tänk om jag hade fått vara med när morfar satt och läste på text-tv, höra honom resonera. Förklara. Berätta. Det kanske kunde ha räckt att bara visa den världen, göra mig medveten om att den fanns och att den inte var farlig.

Jag ska väl inte vara alltför hård, alla föräldrar tänker säkert att de skickar med barnen de bästa förutsättningarna. Jag har fått en massa bra saker att ha livets ryggsäck. Hyfsat sunt förnuft, till exempel. Bra värderingar, tycker ju jag då. Mjuka värden, sådant som inte gör något väsen av sig. Sådant som andra i ens omgivning däremot märker av Big Time, om det skulle saknas... ;-)

Så varsågoda, hälsar mina föräldrar!

2 kommentarer:

  1. Spännande för dottern.

    Har du hållit förmaningstalet om hur djävulen lever i fonder med höga avgifter? Hmm, kanske djävulen är fel sak att hota med på den här sidan 1800-talet.

    Men det har blivit en labyrint av överflöd. Man kan inte ens säga "indexfond" utan att krångla till det med alla specialindex som skapats de senaste åren för att fonder ska kunna kalla sig "indexfond".

    Jag hoppas mest att dôtra-di inte har otur och börjar med en börskrasch för de som börjar med en krasch tappar nog lätt tron på långsiktigheten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, ja det har jag checkat av. Tror det blev lite för mycket information på en gång dock. Hon såg lite vimmelkantig ut, fördelen är att hon aldrig kommer våga köpa något nytt utan att fråga mig...

      Om det blir en börskrasch så kommer jag vända det till något positivt och visa vad rea är! ;-)

      Tråkigt nog är djävulen lite tandlös i jämförelse med den riktiga ondska som vandrar i maktens korridorer...

      Radera