lördag, februari 22, 2020

Stop and smell the roses - livskvalitet

Livet får inte bli en transportsträcka. Det är lätt att bli inspirerad och taggad av bloggar om privatekonomi och sparande. När man väl börjat spara pengar, börjar man leta kronor i alla vrår. Man blir snål, och det är helt okej att tänka efter två gånger innan man köper något, det är inte det jag far efter. Men man får inte glömma att leva också. Det är inte en garanti att vi får ha hälsan och uppleva vår ålderdom. Skulle jag dö innan, så vill jag ha levt ett rikt liv.

  1. Javisst är det billigare att låta bli att åka och spela biljard med barnen, men det är roligt, givande och vi skapar minnen tillsammans. 
  2. Javisst är det billigare att inte köpa ett mustigt Bordeaux-vin, men är det guldkanten jag vill åt så vill jag inte nöja mig med något halvgott bara för att det är snällare mot plånboken.
  3. Javisst är det billigare att inte resa till London hela familjen, men se punkt 1.
  4. Javisst är det gott med havregrynsgröt eller omelett, men kanske inte på en lördagskväll.
  5. Javisst är det billigare att inte ha ett BookBeat-konto, men jag älskar böcker och på en månad plöjer jag 4-8 st. Utan böcker är jag inte!
Ett gott vin kan jag unna mig då och då, men hur är det med resor då? Det är en betydligt större post, men faktum är att jag reser väldigt sällan. Därför har jag gott om tid att spara ihop det som behövs. Så fort lönen kommer in på kontot dras det genast diverse summor till diverse sparande, såsom resor, nöjen och framförallt bilen. På det sättet behöver det inte bli en tung månad när bilen måste in på service eller repareras.


Med lite planering kommer man långt, även om det inte garanterar en friktionsfri tillvaro. Ingen vet vad framtiden för med sig, men jag har åtminstone säkrat upp med ett ekonomiskt fallnät som förhoppningsvis fångar upp mig om något oförutsett skulle inträffa. 

Väl mött!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar