söndag, januari 26, 2020

Jag - smålänning?

Jag får säga att det finns många fördelar med att börja köpa aktier. Den första och mest uppenbara är att jag investerar i min framtid, jag har upprättat ett sparande. Ordet sparande i sig är nåt såpass osexigt, men jag har försökt att lägga en grund för mitt sparande genom månadssparande i ett antal fonder. Det får representera den osexiga och tråkiga biten. Resten köper jag aktier för! Yeeey! Jag shoppar och sparar samtidigt, kan det bli bättre? Svaret är faktiskt; JA, det kan ju det, och det leder oss in på ytterligare en fördel med min börshandel.



Jag har nämligen blivit mer medveten om var mina pengar går. Det i sin tur leder till att jag inför varje potentiellt köp i livet, tänker igenom beslutet en gång till. Behöver jag verkligen detta? Är det ett nödvändigt köp? Allt som oftast blir svaret nekande och jag lämnar affären med alla pengar kvar på kontot. Alltså, rent krasst, varje gång jag lämnar en butik utan att ha köpt något har jag sparat pengar. Med det sagt vill jag passa på att poängtera att jag inte hårdsparar, jag lever rätt gott också, för vem vet vad som händer imorgon? (Däremot är det förbannat surt att dra på sig fortkörningsböter. Jag har naturligtvis bara mig själv att skylla, men det är svårt att inte föreställa sig vilka aktier jag kunde ha köpt istället för de pengarna, om de nu ändå inte ska ligga på mitt konto. Så håll koll på hastigheten, folks!)



Ännu en fördel är att barnen märker av mitt intresse och blir nyfikna. Jag har lyckats få dem att inse att så fort man får en inkomst, så är det viktigt att en liten del går till ett separat sparande. Hur lite det än blir varje gång, så växer deras kapital. Nu när det har gått ett tag, tycker de att det är väldigt roligt att titta till sina pengar då och då för att se hur "rika" de är. För egen del hade jag önskat att även jag hade fått det tänket med mig redan från barnsben. Nu var jag över 35 år innan jag ens började tänka på ett framtidsspar. Små riktade sparande har jag haft lite längre (men max ett par, tre år), såsom Bilspar, Resespar och ett litet Buffertspar. Men pensionen har alltid känts svår och snårig, och har därför aldrig blivit av. Förhoppningsvis har nu barnen fått med sig en vettig grundsyn på sparande.


Väl mött!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar