söndag, januari 17, 2021

Veckan som gick

Flera gånger den här veckan har jag tänkt att; Det här får jag skriva om på bloggen. Men tiden har inte riktigt velat infinna sig, då mycket annat har krävt min ork och uppmärksamhet. Därför skriver jag nu ett litet men effektivt uppdateringsinlägg, så slipper ni drunkna i text men ändå få en liten inblick i min (inte så spännande) tillvaro.

Börsen: Jag har blivit lite bortskämd med att slå index, inte mycket och inte alltid, men tillräckligt för att få känna mig nöjd. 2021 däremot har varit lite vassare och jag har underpresterat mot index alla dagar utom en, eller möjligtvis två. Egentligen gör det mig detsamma eftersom jag tror att det är högst tillfälligt, dessutom kommer snart rapportfloden igång och då lär det förhoppningsvis hända grejer, men det är ändå lite irriterande att inte ha fått en bättre start.

Jobbet: Det har varit en rätt slitsam vecka, men det som tagit mest energi var nog en konflikt som uppstod då jag tröttnade på en kollegas tråkiga attityd. Vi är två avdelningar som ska arbeta tillsammans, men det krävs transparens från deras sida och ibland uppstår frågetecken. Dessa frågetecken har en tendens att dyka upp i sällskap av just denna kollega, och när jag ifrågasätter utfallet blir det ofta lite "lilla-gumman-varning" på förklaringarna jag får. Denna dag lämnade han mig med tre märkliga påståenden och jag som inte alls är noga med att inte förstå, kände att nu räcker det. Jag tog det vidare till min chef som genast agerade. Det resulterade i att den andra avdelningen ska se över sina rapporteringsrutiner, att kollegan ska bli mer noggrann med sina siffror och mer tydlig i sin kommunikation. Jag var lite orolig att jag gjort en höna av en fjäder, men när jag sammanställer resultatet så känner jag mig ändå ganska nöjd.

Skolan: Egentligen är det bara en skrivarkurs, men det ligger något mer i ordet skola. Något som symboliserar omstart och pånyttfödelse. En ny chans. Jag har varit väldigt tydlig mot mig själv att om den här kursen tar mer än det ger, så ska jag hoppa av. Det är enbart för mitt eget höga nöjes skull som jag går kursen och om jag märker att jag inte mäktar med allt, får jag lov att sluta utan att förebrå mig själv. Första veckan är nu avklarad och första uppgiften inlämnad. Det har inte tagit så mycket av min tid i anspråk, men jag misstänker att detta var en mjukstart. Jag känner mig taggad till tusen och förra helgen möblerade vi om i källaren så att jag har fått en egen liten skrivarhörna. Nu väntar jag spänt på responsen av min inlämning och nästa uppgift.

Fågelnörderi: Ja, ni läste rätt. De senaste åren har jag utvecklat ett intresse för fåglar, då främst småfåglar. Vi är hängivna fågelmatare och jag kan sitta hur länge som helst och titta på livet runt fågelbordet. En fågel jag dock har saknat är domherren. Jag bor inte särskilt långt från skogen, men jag misstänker att domherrarna är lite för lata för att ta sig till just mitt fågelbord ändå. Så kom kylan och temperaturen letade sig ner mot -14. Med kylan kom också, till min stora lycka, äntligen domherrarna. Wi-huu! :-) Vi har däremot gott om koltrastar och imorse, innan det ljusnat ordentligt, slängde jag ut ett gammalt äpple för att de skulle ha något att kalasa på. Döm om min förvåning när det istället kom ett gäng sidensvansar och glufsade i sig äpplet. De har aldrig besökt oss tidigare, mig veterligen, och det har jag inte heller vågat hoppas på. Koltrasten som fick sitta i busken och avundsjukt titta på hur äpplet försvann bit för bit, var inte lika imponerad. Kronan på verket var att jag äntligen fick se en strömstare för första gången i mitt liv. Ja inte hemma vid fågelbordet naturligtvis, men vi var ute på en dagstur igår och plötsligt fick min man syn på den vid ett vattendrag. Det är en ganska oansenlig fågel men eftersom jag inte sett den förut hade jag svårt att slita mig, vem vet när nästa tillfälle ges?


(Fotokvalitén lämnar en del att önska, tyvärr.)

Det var lite om min vecka och lite nörderi, har ni något nördområde?

Trevlig söndag på er!

6 kommentarer:

  1. Hej!

    Det är långt kvar på året, så gott om tid att ta ikapp :) Det ska bli riktigt kul med rapportperioden.

    Bra agerat på jobbet! Jag blir riktigt irriterad på folk som håller på med "lilla-gumman-attityder". Jag hade lite liknande situation i veckan som gick och har tänkt publicera ett inlägg på det temat till veckan (eller veckan därefter). Bra att chefen agerade snabbt och hoppas det blir bättre attityd från den berörda kollegan framöver.

    Vad kul med fågelintresse! Jag är inte så duktig på fåglar tyvärr, men jag gillade också och sitta och kolla på fåglarna som åt (när jag bodde i hus när jag var yngre och vi då matade fåglarna).

    Om man pratar allmänt på stan så är nog aktier mitt intresse som sticker ut från mängden, även om det nog inte är ett så konstigt intresse för de som läser din blogg :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hehe, ja chansen finns att du är i gott sällskap i denna sfären. ;-)

      Det är nog svårt att få till en helt friktionsfri arbetsplats, vi är alla olika individer. Men en viss standard tycker jag att man ändå kan eftersträva. :-)

      Radera
  2. Håller med: Bra agerat på jobbet! Var stolt över dig själv som vågar säga ifrån!

    Jag gillar också fåglar! Det kommer nog från min farmor. När jag var liten satt jag ofta tillsammans med henne i hennes kök, och utanför hade hon ett fågelbord. Där samlades massor av olika fåglar, och det var alltid lika spännande. Domherren är även im favorit! Kanske ska jag ha ett fågelbord i nya huset (kom jag på nu :-))!

    Kör på, men inte för hårt!
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! :-)

      Det är ändå lite lustigt med fåglar, för det känns som att de flesta har någon form av relation till dem. Oftast är det kanske, som du är inne på, förknippat med en äldre generation.

      Ja fågelbord måste du ha! Inget hus är komplett utan det! ;-)

      Kram!

      Radera
  3. Hej Fumlan. Kul att höra om ditt fågelnörderi. Gällande din skrivarkurs tror jag du kommer klara den bra. Det är bara att läsa din blogg så märker man att du är duktig på det svenska språket. Som du skriver blir rapportperioden spännande :-)

    Önskar dig en trevlig vecka.

    Vänliga hälsningar Slimis

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Slimis!
      Tack för dina fina ord, det värmer!

      Mvh Fumlan

      Radera