måndag, mars 22, 2021

Ratade Ratos

När jag började min resa inom investeringar, förstod jag ganska snabbt att Ratos också gjort en resa. De hade gått från att vara ett välrenommerat investmentbolag, till något som kunde liknas vid en tågkrasch. Deras storhetstid ser ut att varit mellan 2007-2011, bortsett från den obligatoriska 2008-dippen. Sällan hörde man något gott om dem, fram till ganska nyligen. Pinsamt nog minns jag inte var och när eller ens vem, som tog upp den före detta heta potatisen.

Jag måste erkänna att jag blev nyfiken, när jag hörde att denna illa omtyckta aktie, nu kommit i nytt ljus. När jag tittar närmare på den, tycker jag att deras investeringar ser intressanta ut. Däremot tycks det som att de befinner sig mitt uppe i en tvist angående tidigare inlösen av preferensaktier. Vad det skulle kunna få för konsekvenser för aktien, har jag ingen koll på. 




Jag bestämde mig för att ta in en liten bevakningspost på Ratos, kanske håller trenden i sig. Vem vet? 

Har ni några erfarenheter av Ratos?

11 kommentarer:

  1. Spännande! Har egentligen ingen koll, men varit inne och kikat och funderat ibland.

    Plötsligt händer det! :-) (kanske?)

    Kram och lycka till!
    /Louise

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hehe, ja vem vet? Kanske större chans med Triss. ;-)

      Kram

      Radera
  2. Blev lite fundersam över huruvida jag någonsin ägt aktien. Så gick tillbaka i tiden 10 år.

    Zip, nada, niente, nichts.

    Tyvärr, inget mer att tillägga annat än att korta trenden ser spännande ut. Långa trenden not so much.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Alla långa trender är korta i början! ;-)

      Radera
    2. Kunde inte sagt det bättre själv !!

      Radera
  3. Har också känt av dem positiva vindarna. Men tyvärr intresserar inte innehav som Plantagen mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag håller med dig, jag vet inte riktigt varför Plantagen ska vara med. :-)

      Radera
  4. Jag köpte också en liten post för knappa året sen. ( igen ) får hoppas det går bättre denna gång :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åhå grymt, då har du gjort en bra affär med andra ord? :-)

      Radera
  5. Hej!
    Ratos finns i barnens portfölj. Ett litet innehav men med en fin utveckling (den har alltså inte funnits så länge i portföljen).

    Pappa betalar? - Bloggen om privatekonomi

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej!
      Intressant att vi ändå är några stycken som har Ratos i portföljen, men de kommer liksom aldrig på tal. :-)

      Tack för kommentaren!

      Radera