fredag, mars 26, 2021

SPAC - Börsens svar på Idol

Första gången jag stötte på begreppet SPAC var på #uppesittarkväll, hos Omni Ekonomi med Niklas och Albin, förra månaden. Det var för övrigt första gången jag tittade på det och jag blev positivt överraskad. Jag trodde inte att det skulle vara någonting för mig, men det var faktiskt...trevligt. Jag tittade visserligen i efterhand på YouTube, så jag missade möjligheten att delta genom att livetweeta men det kändes inte heller så viktigt. Det var bara kul att slökolla och upptäcka att det går ganska bra att hänga med, trots att jag inte är någon börsnörd.
  
Nu kom jag visst ifrån ämnet lite. SPAC alltså, står för Special Purpose Acquisition Company och om vi tittar på Sveriges första SPAC som släpptes 25/3-2021(historiskt?), så drivs den av investmentbolaget Bure. Syftet med en SPAC är att hitta ett lovande, men onoterat bolag och helt enkelt hjälpa det att bli börsnoterat. Som investerare kan man teckna andelar, i nämnda fall för 75 kr/ st. För dessa pengar, tillsammans med en egen satsning, kommer sedan Bure att söka med ljus och lykta efter ett bolag att investera i. Detta sökande sker under en tidsbegränsad period, och skulle inget bolag hittas i tid, kommer pengarna betalas tillbaka till investerarna. Idag är det Bures egen VD Henrik Blomquist som fyller "platsen" i väntan på prospektet med stort P, sedan lämnar han över till det nya bolagets VD. Det bör också nämnas att det även ska röstas när ett bolag har hittats, huruvida ägarna tror på det eller inte.
...lite som Idol kanske? Man söker efter nästa nya stjärna, där tv4 är finansiären.

Jag tänker att det här egentligen är en ganska stor grej, men jag har inte hört/ sett någon nämna SPAC:ar alls. Är det en död marknad, eller hänger jag bara för lite på rätt forum? Är det någon som har några tankar kring fenomenet?

Trevlig helg!

 










 

8 kommentarer:

  1. Vad jag förstår är detta en ny grej, åtminstone i Sverige, och jag tror det är därför vi inte hört så mycket om det tidigare. (Den här satsningen är väl först ut i Sverige om jag förstått rätt).Det är liksom inget gemene man kunnat investera i på samma sätt som aktier eller fonder. Sedan är det ju helt klart en chansning när man köper ett tomt skal och hoppas att det ska fyllas.

    Jag var i valet och kvalet att försöka få tilldelning den här gången, men hade dåligt med likvida medel lättillgängliga, så jag avstod. Det ska ändå bli spännande att se om Bure lyckas på sikt, och om detta fenomen blir mer vanligt förekommande framöver.

    Kul med uppesittarkvällen! Alltid lär man sig något :-)

    Ha en fin helg!
    Kram Louise

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller med om att det ska bli kul att följa. Precis som du skriver är det lite läskigt, men roligt att du ändå övervägde möjligheten att delta.

      Jag tänkte att just på grund av att det ÄR en helt ny grej i Sverige, skulle det bli mer uppmärksammat. I USA är det desto vanligare, men det är också en stor del av dem som inte leder till något.

      Tack detsamma! :-)
      Kram!

      Radera
  2. Begriper mig inte på det. Lite osäkert. Iofs samma lika som det mesta övriga inom growth för mig.

    Jag är sällan först på bollen. Men det står ju i Bibeln att de sista skola bliva de första. Månne om det inkluderar ateister. Det borde det väl göra, han var ju så förlåtande och inkluderande den där långhåriga snubben som tillverkade fisk, vin och därtill spatserade omkring på vatten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är ofta också sen på bollen, huvudsakligen för att jag är för dåligt påläst...och kanske lite feg. :-)

      Radera
  3. Haha, jag tecknade mig på både ISK och KF och helt plötsligt var SPACen mitt näst största innehav efter Investor. Men jag sålde av det mesta med lite vinst och har nu bara kvar ett par stycken. Det har diskuterats ganska mycket i flera av de poddar jag lyssnar på och alla har varit eniga om att det var gratis pengar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oops, hehe! Grattis till vinsten och vad kul att du behöll några, ska bli kul att se vart det tar vägen. Jag inser nu att jag hänger med för dåligt och får ta tag i det här med poddar, tror jag. :-)

      Radera
  4. Hej!
    Tycker det är ett spännande fenomen. Jag fick tilldelning. Sålde 5 aktier för 107.5kr. Resterande 70 aktier behåller jag tillsvidare.

    Ska bli spännande att se hur aktien rör sig framåt. När ryktena om förvärv kommer kan det bli volatilt, tänker jag.

    Pappa betalar? - Bloggen om privatekonomi

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej!
      Vad roligt och visst är det spännande! Ja, då kommer det säkert att bli åka av kan jag tänka mig! ;-)

      Radera