söndag, maj 08, 2022

Högskoleprovet 7 maj 2022 according to Fumlan

Jag har varit lite frånvarande det sista, det har helt enkelt varit lite mycket. Men nu har jag åtminstone klarat av högskoleprovet. Eller ja, jag tog mig igenom det. Ännu vet jag inte om jag kan säga att jag "klarat" av det, eftersom jag måste ge mig till tåls innan jag får veta mitt resultat. Ord ska vara min starka sida, därför grämer det mig att jag bommade på ett. Men förhoppningsvis ska jag väl ha lyckats samla ihop några poäng.

Upplevelsen då? Jag kunde ganska snabbt konstatera att de flesta som befann sig i samma sal som jag var gymnasiekids eller strax över åldersmässigt. Jag såg ett par tjejer som, om jag kisade lite, kanske kunde nå upp till 27 år. Men jag vann åldersheatet överlägset och aldrig har jag väl känt mig så erfaren (läs rynkig) som igår. Tjejerna hade magtröjor och push-up, killarna finnar och långa armar/ ben. Nä, nu raljerar jag...en aning. Men lite så var det faktiskt. Annars var det väldigt olika typer av ungdomar, vilket var roligt att se.

Vi var en exemplarisk grupp, passade tiderna och var tysta som möss. Kanske lite för tysta. Provledaren försökte sig på några torra små skämt, men alla bara stirrade tomt på honom med stenansikten. Det var en liten kille med glasögon som log lite försiktigt. Jag kunde inte annat än att genast klassa honom som lillgammal, men det är en mycket positiv egenskap i sådana sammanhang tycker jag. Lite tecken på liv är alltid trevligt! Jag försökte le så mycket jag kunde från min plats, jag satt dock ganska långt bak så jag hoppas att provledaren hade bra syn. 

Provdelarna var tuffa, det måste jag erkänna. Och man blir inte direkt mer alert, ju längre dagen lider heller. När sista provet skulle delas ut, satt jag faktiskt och hoppades att det skulle vara en kvantitativ del. För en del uppgifter klarar jag rätt bra, men där jag bedömer att jag inte kan leverera en korrekt lösning chansar jag. Och det tar inte så mycket energi. Den verbala delen däremot, svenska och engelska, där MÅSTE jag ta varenda poäng jag kan få. Det är där jag hämtar upp förlusten från matten. Vi hade ju redan gjort två verbala och jag var rätt mosig i hjärnan, så när jag insåg att det var ännu en verbal del kände jag mig smått uppgiven. Men det var bara att bita i det sura äpplet än en gång. 

Jag har gjort högskoleprovet två gånger tidigare i livet, då var jag kanske bara några och tjugo, men vilken skillnad det var efteråt på hur jag kände mig. Eller, jag har åtminstone inga minnen av att jag skulle ha känt mig särskilt påverkad då. Men igår kände jag mig som en urvriden trasa. Jag hade köpt en flaska bubbel för att fira att provet var avklarat, men efter ett glas i solen och senare ett glas framför tv:n somnade jag som ett barn i soffan runt halv tio. Det händer ALDRIG!

Vad är då skillnaden? Jag har identifierat två troliga orsaker. Det ena är kanske att jag är äldre och/ eller ovan vid sådana mentalt påfrestande aktiviteter. Det andra är att det kändes viktigare att jag gjorde en så bra insats som möjligt, eftersom jag nu har en önskan om att bli antagen till högskola. Man kan säga att min framtid hänger på detta resultat. Pressen! När jag gjorde proven i min ungdom, var det bara för skoj(!) skull. Jag hade ingen agenda, ville bara se vad jag kunde få och hur jag stod mig i förhållande till andra som gjorde samma prov. 

Men nu är det gjort och jag kan med säkerhet säga att det var sista gången i det här livet som jag gjorde ett högskoleprov! Skönt att ha det bakom sig. 

9 kommentarer:

  1. Var det "koherens"? ;)

    Jag kollade orden igår och lyckades faktiskt sätta alla, men min sambo bommande "koherens" och ett till ord (som han enligt utsago "råkade klicka fel på").

    Kul ändå med högskoleprovet, och jag håller tummarna för att det gick bra! Klart det är skillnad att skriva när man verkligen vill ha ett bra resultat mot när man skrev som yngre "bara för att"...Förstår också att man kan bli lite trött i skallen efter en dag med koncentration på hösta nivå!

    Kram Louise

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, ja det är lätt att slinta på tangenterna! ;-)
      Nä, det var faktiskt "av hävd" och jag velade mellan av intresse och av tradition. Jag valde fel och när jag tänker efter så borde jag tagit det, men det kom inte till mig då. Ah well... vad är väl en bal på slottet?

      Kram Fumlan

      Radera
  2. Grymt jobbat med högskoleprovet!!

    SvaraRadera
  3. Den där trötthetskänslan kan jag relatera till. Tanken på att fira när utmaningen är avklarad och planerna som smids. Sedan är man så slut både mentalt och ibland fysiskt att man är supernöjd bara med att få slumra in lite framför teveapparaten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så är det verkligen, man blir så tacksam över lugnet efter stormen. Det är underskattat! :-)

      Radera
  4. Grymt jobbat med högskoleprovet!! (råkade trycka iväg för snabbt på kommentaren ovan :P) Jag blev också sugen på att göra provet nu, det kanske man skulle testa till hösten :)

    Trevlig kväll!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha! Lustigt att du blir sugen på att göra provet, när jag precis ägnat ett helt inlägg åt att klaga över hur jobbigt det var! Då har man gott gry i sig! ;-)

      Radera
  5. Gjorde orddelen på internet . Fick 18 / 20 poäng. Arabesk var inte busenkel.

    SvaraRadera
    Svar
    1. 18/20 är ju jättebra. Nä, det är ju inget ord som går att "räkna ut" vad det betyder, om man inte vet från början. :-)

      Radera