måndag, juli 25, 2022

Studiebidrag och semesteruppdatering

Vissa saker tar man bara för givet. Som barnbidraget till exempel. På gott och ont. Jag visste att när barnen blir tillräckligt gamla "förvandlas" det till studiebidrag. Det har däremot inte förekommit några reflektioner från min sida över huruvida det är något mer än ordet som förändras. Såhär i efterhand kan jag tycka att det vore självklart att ha funderat på det. Det är sällan som en namnändring inte indikerar någon slags förändring, oavsett vad det gäller. I det här specifika fallet handlar det om att bidraget uteblir över sommaren. Därav namnet studiebidrag. Häpp! 

Sommaren tuffar obönhörligt på som ett gammalt slitstarkt lokomotiv (inte SJ) och snart är semestern över för den här gången. Hittills har det varit jättehärligt och jag njuter i fulla drag. Senaste äventyret var min lilla getaway till Stockholm. Louise och jag hade bestämt oss för att ses. Det visade sig vara ett bra drag, då jag inte varit i huvudstaden på drygt tjugo år. Oj, vad vi har sett mycket. Allt ifrån vackra byggnader till skabbiga råttor. Vi har ätit och druckit och levt som kungligheter. Ingen FIRE-vistelse, alltså. Men det är viktigt att prova på saker utanför den vanliga upptrampade stigen också. Intalar jag mig! ;-) Och det kommer inte att dröja ytterligare tjugo år innan nästa besök, jag gillar verkligen vackra Stockholm!

Hemresan var inte riktigt lika spännande och glamourös. Jag har visserligen hört att folk har mycket åsikter om SJ, men med tanke på hur många tusen resenärer de har om dagen tänkte jag att det vore märkligt om jag skulle drabbas. Jag som inte åkt tåg sedan 2016. Vad är oddsen? Men jodå, SJ levererade och bjöd på elfel en stor del av dagen vilket ledde till stopp i tågtrafiken. Enligt plan skulle jag ankomma till Göteborg 20:30, men klockan skulle bli runt 01:40 innan jag kunde kliva ut på västgötsk mark. 

Lönen trillade in på kontot idag, men eftersom jag fortfarande buffertsparar får jag snällt sitta på sidlinjen och betrakta börsens rörelser på avstånd. Det går inte att komma ifrån att det känns lite snöpligt att gå miste om den hävstången som en förestående uppgång kommer att generera. Jag har lekt med tanken på att skita i min buffert och räkna med att jag klarar mig fint på CSN under studietiden, men samtidigt vill jag ha fallnätet om något oförutsett skulle inträffa. Vi har ju trots allt hus och en massa tonåringar. 

Avslutar med några typiska turistfoton...




Ha en fin vecka, vänner!

9 kommentarer:

  1. Barnbidraget för min son kommer nu omvandlas till ett studiebidrag. Känns nästan lite vemodigt, som att tiden springer ifrån mig.

    Senast jag var i Stockholm så var planen just att ta tåget men pgra något spårarbete mellan Södertälje och Stockholm så skulle man behöva ta ersättningbuss eller liknande. Det fick bli bilen istället. Vi borde skrota snabbtågsidén och lägga miljarderna på dubbelspår och tillförlitlighet istället.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller med om att det är lite vemodigt. I mitt fall har jag dock en kvar med barnbidrag, jag kan tänka mig att det blir mer verkligt när det också försvinner.

      Jag är så dåligt insatt i tåg, men det känns som att vi har ett oerhört känsligt system.

      Radera
  2. Ja Ni tog väl en rejäl sväng på "Golden Oldies" och dominerade tillställningen kan jag tänka mig.......

    *hear hear*

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ska erkänna att jag fick googla Golden Oldies och fick en skivbutik som träff. Men naturligtvis dominerade vi vart vi än styrde stegen! :-)

      Radera
    2. Senast jag var ut i Stockholm 1994 har jag för mig att det fanns ett hak som hette "Golden Oldies" där vi hamnade. Men minnet kanske sviker mig...:)

      Radera
    3. Du tänker inte på "The Golden Days" i Göteborg?

      Radera
    4. Va ? Nääääää...eller....va ? 1994 var jag inte i Göteborg :)

      Radera
  3. Seg leverans från SJ men härligt med Stockholmsvistelse :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är fantastiskt fint. Så mycket fina byggnader! Det får helt klart bli ett återbesök så småningom. :-D

      Radera