fredag, februari 09, 2024

Goda nyheter

Nä, nu har den här bloggen gått i moll ett tag och jag vill skruva upp energin ett snäpp. I skrivande stund sitter jag och lyssnar på låtar av bland annat Perssons Pack och Svante Thuresson. Bara där har vi åstadkommit en markant höjning av stämningen (har jag sagt att jag var gubbe i mitt förra liv?). Det är ju fredag trots allt.

Jag har en intensiv vecka bakom mig, präglad av examinationer av alla de slag. Jag tror att det på det hela taget har gått bra och godkänd lär jag bli, även om jag kanske hade önskat mig ett VG. Det har liksom hittills varit trenden för samtliga kurser i den här utbildningen. Den som lever får se, som man säger...

De goda nyheterna då? Javisst ja, de kommer här. Jag har troligtvis fått en LiA- (praktik)plats, det är upp till mig om jag vill ha den. Och jag vet inte hur jag ska säga det här, men... det är den mest perfekta praktikplatsen! På en kommun. Jag fick välja mellan två områden inom mitt skrå och ett av dem var verkligen något jag brinner för. Vi bara tittade på varandra och fån-flinade. Match made in heaven! 

Till saken hör att jag har ännu en intervju inbokad på måndag med en annan kommun. En vis person (tillika bloggare och läsare) sa en gång: When it rains, it pours. Fast när jag nu lånar uttrycket så är det i den mest positiva bemärkelse. För jag har sökt ganska många praktikplatser och antingen har jag fått avslag eller inget svar alls. Den senare kommunen stämmer in på det sistnämnda, och jag hade gett upp hoppet om att höra av dem. Vilket föranledde min ansökan till kommun två. Och nu hörde de alltså av sig i princip samtidigt.

Jag gillar transparens, så när kommun ett frågade om jag även sökt hos kommun två, så svarade jag naturligtvis ja. Och att jag ska träffa dem på måndag. Inga konstigheter alls, och kanske har de en viss kontakt och visste redan svaret på den frågan. Tänk vad pinsamt om jag försökt mörka... 

Det roliga var att kvinnan som intervjuade mig gått samma utbildning som jag går nu, och det gjorde även mannen som var med i början på intervjun och ansvarade för det andra området som jag inte valde. Bra betyg för utbildningen ju!

Så himla trevliga människor och jag var hög på ett lyckorus hela vägen hem.

Det var de goda nyheterna. Jag hoppas att ni får en trevlig, eller rent av fantastisk, helg!


11 kommentarer:

  1. Trevligt och grattis! Att alltid vara så ärlig som möjligt är nog en bra livsregel.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tackar tackar! Ja, jag instämmer till fullo!!! :-)

      Radera
  2. Jag har funderat på om jag skulle reagera på epitetet "vis". Det har lyst upp min dag så tack för det!

    Sedan frågar man ibland om personer har sökt andra jobb för att man lutar åt att ge dem ett erbjudande och vill veta om det är panik att få till ett beslut eller om man kan låta adminstrationens kvarnar mala i sin vanliga lugna takt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Glömde: Grattis! Det där verkar väldigt lovande!

      Radera
    2. Du är inte bara vis, du är mycket vis. :-) Tack så mycket, ja jag hoppas att det blir lika bra som det känns...

      Radera
  3. Härligt och lycka till, ärlighet varar längst. Jag minns Svante och Lill sjunga Nygammal vals i Melodifestivalen, rätt så kul och jag rätt så ung. Just nu gäller Cornelis inte alltför glada trudelutter, Ballad från en soptipp och polaren Per samt några till./M

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, underbart! Det finns mycket bra musik som definitivt är värd att återupptäcka och hålla liv i!

      Tack för dina tankar, M! :-)

      Radera
  4. Wow, så härligt med valmöjligheter! Grattis till dig, välförtjänt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack!! Lustigt, tänkte just på dig! :-D

      Radera
  5. G eller VG spelar mindre roll, arbetsgivarna tittar inte på det. Bara du blir klar så kommer det att bli riktigt bra! Hoppas du får rejäl lön också!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Förhoppningsvis finns förutsättningarna för att i framtiden arbeta upp sig till en bra lön. Men inledningsvis är jag rädd att jag inte kan räkna med så mycket högre lön än jag hade innan jag började studera. :-)

      Radera