lördag, februari 24, 2024

Få godkänt eller betala tio tusen

(Detta inlägg skrivs huvudsakligen på fredag kväll...)

Ja, välkommen till min verklighet. 

Jag vet inte om det rör sig om tio eller tolv tusen, för jag har inte räknat efter så exakt. Men låt mig ta det från början. Min utbildning går inte på helfart, och eftersom jag tog tjänstledigt på heltid (clever me!) behöver jag alltså komplettera med mer studier. För att få fullt från CSN.

Så långt är ni med, yes? Den här terminen fick jag nys om en kort-kurs på YH, men huruvida jag blev antagen eller ej skulle jag få veta först....idag! Alltså behövde jag hoppa på en vanlig universitetskurs, min tyska på 50% fart som ni kanske kommer ihåg, för att säkra CSN-pengarna redan vid terminens start. 

Idag kom då beskedet. Jag är antagen till kort-kursen och den drar igång en vecka in i mars. YEY!

Så nu hamnar jag i en lite speciell situation. Jag kan välja att hoppa av tyskan, men då måste jag naturligtvis betala tillbaka det jag fått ut från CSN för just den kursen sedan terminsstart. Att läsa båda kurserna parallellt med min utbildning är uteslutet, det är stressigt nog ändå. 

Lyckligtvis är tyskakursen uppdelad i två delkurser, så om jag håller ut och ser till att bli godkänd i första delkursen kan jag behålla dessa 7,5 hp. Det borde innebära (jag har inte kontaktat CSN och dubbelkollat ännu) att det är bevis nog att jag studerat och erhållit högskolepoäng under perioden. Då borde jag heller inte behöva betala tillbaka några pengar.

Det jag måste göra är dock att se till att lämna studieförsäkran för den nya YH-kursen, men det borde inte vara några konstigheter. CSN har varit väldigt behjälpliga tidigare över telefon. Just det, jag måste också plugga trippelt i några veckor. 

Jag som lovade mig själv att ta det lugnare den här terminen, eftersom jag tyckte att det var intensivt under den förra. Well, vila får man göra i graven!

Vilket osökt för mig in på nästa happening. Idag hölls begravningen för min mormor. Det blev mycket finstämt och vackert. Och mycket trevligt efteråt då vi träffades och åt mat och tårta. Ingen verkade vilja bryta upp. Men inte så konstigt egentligen. Vi har väldigt trevligt ihop, men vi träffas nästan bara på begravningar. Så får det ju faktiskt inte vara.... Vi ska ta vara på varandra och den tid vi har tillsammans!

Mormors sista transportmedel, inte fy skam!

Jag försöker vara skärpt när jag skriver på bloggen, men jag är osäker på hur framgångsrik jag är ikväll. För jag är helt slut. Den här veckan har tagit oerhört mycket energi, mest på grund av en konflikt med en närstående (men det är ett annat inlägg...kanske) och (nej, ingen arvstvist! 😉 ). Men också den stundande begravningen. När den nu är över och konflikten är... ja, inte borta men... undanstuvad längst in i garderoben, så ska det bli skönt att fokusera på studierna. Faktiskt!

Lördag
Inget plugg än så länge, men så fort jag avslutat mitt inlägg är det jag som plockar fram studiematerialet. Däremot har vi tagit en lång och välbehövlig promenad i skogen. Helt underbart och energidepåerna är laddade. Till och med lite sol fick vi på oss!

Och jag kan också meddela att jag äntligen fått min aktivitetsklocka, den som "ingick" i mobilköpet. Jag vågade ju liksom inte tro på att den skulle komma innan jag faktiskt såg den. Jätterolig leksak, får jag erkänna.

Nu ska jag inte skjuta upp studierna mer... förutom att kattlådan behöver tömmas...hmmm... 

Ha en fin helg!

6 kommentarer:

  1. Jag fick ett mindre stresspåslag av att läsa ditt inlägg. Nej när jag väl lämnar in passerkortet så blir det nog hängmattan, träning och resor för min del :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Alltså hade jag varit i dina skor hade jag resonerat på samma sätt som du. Men man lär så länge man lever...förhoppningsvis! Och jag älskar att utbilda mig, även om jag hellre hade föredragit att gå utbildningen på heltid istället. :-)

      Radera
  2. Studier är skojiga. Att lära sig något nytt ger verkligen en massa energi.

    Jag hoppas CSN accepterar dina studiebevis. Folk som börjar plugga brukar ju ofta misslyckas i början innan de lär sig studieteknik och hittar rätt ämne. Fast nu ser jag att CSN skriver "Om du har studerat med studie­medel tidigare måste du klara kraven på studie­resultat för att få nya studie­medel. ". Så de är bara flexibla om man är helt ny.

    I vilket fall som helst, lycka till!

    (Och det finns automatiserade kattlådor som antagligen tar mer tid att underhålla än de vanliga, om du vill ha mer ursäkter att skjuta upp de tyska verben)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, tack för tipset på kattlåda! Kan behövas i dessa tider! ;-)
      Det är sant att studierna ger energi, speciellt när jag tänker framåt!

      Radera
  3. Det där är något som jag minns från min egen studieperiod som varade 1990-96 på högskolenivå. Kommer dock inte ihåg de exakta poänggränserna men på den tiden var det 40p som var heltidsstudier per år. En del av mina kurskamrater hade problem att klara gränserna, det blev kanske lite för mycket festande och för lite plugg. Någon fick faktiskt kliva av helt och hållet och göra något annat en tid.

    Själv lyckades jag hålla mig undan från dessa röda streck i tillvaron. Någon gång valde jag dock att inte gå upp på en tentamen utan tog istället något av de omtentamenstillfällen som dök upp med jämna mellanrum. Kommer faktiskt inte ihåg varför jag valde att strunta i vissa ordinarie tillfällen. Det var nog ren lathet bara. Jag har en tendens till sådant i min personlighet.

    Annars upplevde jag högskolestudierna som en givande och väldigt rolig tid i livet. Det var stor frihet under ansvar, utvecklande, mycket av det jag lärde mig var väldigt intressant och att studielånet skulle betalas tillbaka någon gång tänkte jag inte så mycket på. Ryktet sade att det blir man aldrig av med och när man fyller 65 skrivs det av. Det verkar än så länge som att det ryktet stämmer. Speciellt om det blir FIRE för mig då "inkomsten" blir väldigt låg och min akademikerskatt på 4% blir inte mycket årlig återbetalning.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hehe, hade jag gett in på högskolespåret redan efter gymnasiet finns det en risk att det hade gått för mig som för din kurskamrat. ;-)

      Det är först nu som jag känner lust inför att plugga. Det låter ju helt okej att bara glida in och göra omtentan, lite slacker-varning men på ett coolt sätt med solglasögon och ciggen i mungipan.

      Det förekommer fortfarande kan jag berätta. Det märkte jag när jag gick en kurs på distans och man blev tilldelad en klasskamrat automatiskt. Vissa fick ingen och kom inte vidare i sitt arbete. Tillslut var det väl av coolingarna som loggade in och upptäckte att hon var efterfrågad, så hon erkände att hon hade för avsikt att tillämpa just den strategin. En liten bugg i systemet... :-)

      Radera