onsdag, februari 07, 2024

Så trött

Men jag sover bra, väldigt bra till och med, och det är jag så oerhört tacksam över. I skolan är det hektiskt, både förra och denna veckan är galna. Det är inlämningar, redovisningar, uppkopplade dagar och imorgon tenta. Och jag ligger efter. Åtminstone med mina mått mätt. Jag kämpar mig fram med näsan precis ovanför vattenlinjen, i ett hav med lite för höga vågor. 

Helgen hade behövt läggas på studier, men nu gick vi igenom mormors lägenhet istället. Hur gick det då? Jo, lördagen var en walk in the park. Jag kände mig stark, inte särskilt känslomässigt berörd. Det här gå ju riktigt bra, tänkte jag och sträckte på mig. Men söndagen, ack söndagen. När vi var färdiga med det vi tänkt oss, stannade min bror upp i hallen och lät blicken dröjande vandra mellan rummen. "Ja, då kanske det är sista gången man är här då!" Då händer det något, jag känner hur något krackelerar och hela mitt inre skriker till min bror att vara tyst. Ett ord till i den ödesmättade tonen och jag kommer att brista.

Men han sa inget mer. Mamma svarade något ofarligt och sedan var ögonblicket över, men någonting hade förändrats. Jag tillät mig att titta på de nu tomma väggarna, där det precis hängt tavlor, fotografier, vepor och minnessaker. Sådant som gör en lägenhet till ett hem. Allt var nedplockat nu och då kom det över mig igen. Mormor kan inte komma tillbaka, för nu har hon inget hem här längre. Det finns ingen plats för henne på jorden. 

Det är en orealistisk tanke. Såklart. Min mormor har dött, hon kan inte komma tillbaka. Jag vet det. Men känslan, det definitiva. Att det var på riktigt. Och det är ju inte min mormor som jag till varje pris vill hålla kvar. Jag är glad att hon äntligen fick somna in, att hon inte behöver kämpa mer. Det som är svårt att skiljas från och som jag nu måste hitta ett sätt att förhålla mig till, det är någonting inom mig. En barnslig vilja att allt ska få vara som det alltid varit. Att mormor och morfar ska få fortsätta åka på sina campingsemestrar, att det ska dimpa ner vykort vid varje födelsedag och namnsdag och att det bara alltid ska få vara så.

Jag tror att vi närmar oss pudelns kärna, varför jag till synes sörjer min mormor mer än min morfar. Han gick bort för några år sedan, och visst var det sorgligt. Men inte som nu. Och det nog här den ömma punkten ligger, för jag har insett att jag också sörjer min morfar nu. Så länge min mormor fanns kvar och gick runt i det hem som även var min morfars, så fanns han kvar. När mormor försvann, tog hon honom med sig. Nu är båda borta och det liv de hade tillsammans. Det liv som spelat en så stor roll i mitt eget liv. En grundpelare! Borta!

Jag har varit förskonad från sorg. Jag är förhållandevis gammal när jag upplever detta för första gången. Jag har själv levt och upplevt, och jag har svårt att föreställa mig hur jag skulle ha hanterat detta tidigare i livet. Som så många andra ofta tvingas till. Barn som förlorar sina föräldrar. Föräldrar som förlorar sina barn. Hur? Jag är så tacksam för alla som finns i mitt liv och alla som en gång har funnits. Tänk vad berikande ändå, att ha haft en sådan mormor och morfar. Och att jag fick ha dem så länge...

Ni amatörpsykologer därute som läser detta och tänker att: Hon borde bli bättre på att hantera sina känslor. Och visst är det så. Jag borde kunna gråta inför min mamma och min bror, vi delar ju sorgen. Men det är ett arv, från just den här grenen. Jag känner igen den från min mormor, från min mamma och jag vet att jag har den. Och jag är medveten om fördelarna med att öppna sig, dela med sig och välkomna. Det stärker band. Jag vet! Men inte nu, kanske sen...

6 kommentarer:

  1. Det var tråkigt att höra om din mormor. Jag förlorade nästan hela den generationen under några år i mitten av 80-talet. Jag var inte så gammal då själv, i 20-års åldern. Det är nu på senare tid som frågor och funderingar poppar upp.

    Tillbringade ganska mycket tid både hos far- och morföräldrar i min barndom. Den där generationen som var född i slutet av 1800-talet och precis i början av 1900-talet var inte alltid så kommunikativa mot oss barn. Männen, och kvinnorna, var tysta hårt arbetande med bönder och laxfiskare fårade händer och ansikten. Märkta av dubbla Världskrig och tyskarnas bränder på finska sidan.

    Själv är jag ganska bra på att öppna mig men jag har med tiden blivit bättre på att välja åhörare. Vis av erfarenhet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj, tufft att förlora så många på så kort tid i så ung ålder!
      Precis som du säger så är det ju först när man kommer upp i åldern, som de där frågorna dyker upp. De som man skulle vilja ställa till den generationen. I 20-års ålder har man liksom lite annat fokus! ;-)

      Men om du tillbringade mycket tid med dem, kanske du har minnen som du skrivit ner? Det är ju värdefullt!

      Radera
  2. Jag tror att du slog huvudet rakt på den proverbiala spiken. Plötsligt är världen annorlunda och inte alls bättre.

    Och den här amatörpsykologen tycker att det låter som att du är en helt vanlig människa som snubblar genom livet som alla vi andra.

    Så insignifikanta saker som sänder känslorna ut på en berg-och-dalbana. Dofter. En viss maträtt. En sång, eller kanske en gammal TV-serie eller film man delade med någon.

    Sorg, saknad, så många skepnader, men alla kommer vi behöva vandra den vägen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jamen visst är det fascinerande, det där med vad som triggar minnen. Ska jag erkänna en sak, apropå dofter? För några år sedan köpte jag en flaska eau de cologne 4711, bara för att jag visste att mamma hade en sådan i en låda när jag var liten. Jag tror dock inte att hon använde den (för nog borde det vara en herrprodukt ändå?), men jag smet ofta in och luktade på den. Nu har jag en sådan och jag har ingen aning om vad jag ska göra med den. Det roliga är att när vi gick igenom mormors lägenhet, hittade jag en likadan. Var det morfars? Ingen aning. Varför hade mamma en sådan? Var det av samma anledning som jag köpte en? Det ska jag nog fråga mamma... :-)

      Du verkar bekant med sorg, har du förlorat någon nyligen? Eller för längesedan för all del?

      Radera
    2. 2023 var inte ett bra år i vår familj. Som engelsmännen säger, when it rains, it pours.

      Skojigt med eau de cologne 4711 och flashig flaska. (Jag fick kolla upp vad det var på grund av mina luckor i allmänbildning)

      Radera
    3. Vad tråkigt att höra! :-(
      Det sägs ju att människor dör 3 och 3, så har 1 gått bort är ytterligare 2 att vänta. Men jag vet inte var det kommer ifrån och jag vet inte var gränserna går. Låter verkligen "gammelsvenskt" och bistert...

      Radera