söndag, maj 03, 2020

I denna ljuva skördetid

Traditionellt sett har det främst varit hösten som förknippats med skörd, men beroende på vad man är ute efter kan man faktiskt förse sig av naturens skafferi i princip året runt. Just nu formligen exploderar det av liv runt oss, fåglarna skrålar för full hals, bladen på träden slår ut och häggen blommar. Innan vi vet ordet av är det dags för skolavslutning och semestern är i antågande. Visst vore det fint om vi  kunde stoppa tiden här ett litet slag, bara tillräckligt för att vi ska hinna uppleva och njuta av allt som händer nu. För det är inte utan att det känns lite stressigt, speciellt när man vet att man missar det mesta för att man måste tillbringa dagarna på jobbet.


Idag är lyckligtvis en varm och solig söndag, så jag tog med min lilla korg och drog till skogs i jakt på brännässlor och kirskål. Det finns så mycket man kan göra av detta "ogräs". Nässlor är rika på vitamin A, B och C, aminosyror samt flera nyttiga mineraler såsom järn och magnesium. De kan därför användas till te, eller göras till nässelpulver som man kan ha på frukostflingorna. Kirskål sägs vara bra om man lider av gikt, artros eller reumatism, den besitter egenskaper som renande, leverstärkande och urindrivande. Båda dessa arter kan användas i matlagning på samma sätt som spenat. OBS! Ät inga vilda växter som du inte 110% säker på, det finns gott om giftiga växter som kan förväxlas med ätliga!

  

Om jag nu också hade varit en inbiten snigelentusiast hade min lycka idag varit gjord. Jag råkade nämligen stövla rätt in i en koloni av Vinbergssnäckor, ni vet de där stora sniglarna som man kan tillaga och äta. Jag har sett någon här och där i närheten, men nu snackar vi 2-3 st/kvm. Så när jag skulle lämna mitt nässelställe blev det med mycket större försiktighet än när jag forcerade mig dit, det är otrevligt nog att råka trampa på en liten trädgårdssnäcka.

Vinbergssnäcka

Så vad ska jag nu göra med min skörd? Nässlorna ska jag nog torka och använda till te och kirskålen ska jag prova att steka tillsammans med maskrosknoppar i olja, vitlök och salt. Kan bli en "sidedish" till kvällens grillmiddag.

Väl mött!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar